Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 853 ggr
helenaanni
0

tips nyfödda kaninungar

efter våra 3 första kullar med 10 nu levande ungar och 5 döda kan man ju nu ge lite tips?.

läste någonstans att de kaninungar som lever efter 10dagar kommer att leva, detta stämde för våra 3kullar. 

de ungar som dog, dog den första veckan. 

En dödfödd mupp stor dödfödd unge. 2ungar pep föskräckligt efter 2 dagar magra, hade inte fått di. vi dockade med mamman men de var försvaga, då provade vi ersättning men vi kvävde dem nog, de dog efter 10min sedan vi matade dem.

2st ramlade ur boet åkte med spenen ut ur buren eller om honan burit puffat ut dem de hittades 1,5 m !! från buren.  ihjälfrusna.

en unge hittades i buren långt från de andra iskall, den rörde en tass långsamt men såg död ut. efter att ha stoppat den under tröjan och blåst, tvålat på den började den leva, då la vi den tillbak till honan. den lever än idag 4v gammal :)

om jag skulle göra ngt annorlunda. jag skulle ej ge ersättning. o jag skulle vaka mer noggrant första veckan mer än 2ggr per dag. då kanske fler hade överlevt. de vackraste dog, så vakta era ungar, lycka till!