RVHD?
Kan RVHD smitta från utekatt till kanin?
Visste inte vilken kategori jag skulle lägga tråden i.om det är fel kanske nån av medarbetarna kan fixa det?

Faktist tror jag det. Ifall jag t.ex ligger & "knådar in mig" (haha) som katter gör, i gräset där en vildkanin som bär på RVHD har gått, och sedan rör min kanin så kan ju smittan föras vidare. Tror jag ^^
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Vad är RVHD?

#2: En sjukdom. Vänta så ska jag se om jag hittar lite text om den ..
www.frihetenskaniner.se

RVHD är en förkortning för Rabbit Viral Haemorrhagic Disease. Det är en mycket smittsam och allvarlig sjukdom, där de smittade kaninerna dör inom några dagar. Både tama och vilda kaniner drabbas. 90% av djuren som insjuknat dör, de som överlever blir immuna men kan ändå vara smittbärare. Sjukdomen sprids via direktkontakt mellan djur, men även via avföring, saliv och urin. Viruset kan även överföras via människa, djurtillbehör, foder, hö, färskt gräs, kaninhår etc, som är förorenat. Att plocka färskt gräs och ge till tamkaniner innebär en risk eftersom det kan vara smittat från vilda kaniner. Man ska undvika att ta in gräs till sina tamkaniner om man vet att det finns smittade vildkaniner i området. Allt kaninfoder skall hållas skilt från vilda kaniner.
Sjukdomen förekommer i två former:
1. Akut förlopp med hög dödlighet. Dödligheten är större bland vuxna kaniner än hos unga djur. Sjukdomstecken är upphörd matlust, hög feber, andningsproblem, skakningar, kramp, skrik, blodig nos. Död inom 1-3 dagar.
2. En lugnare form där sjukdomstecken saknas. Plötslig död utan några symptom.
Tiden mellan smittillfället och då sjukdomen bryter ut kan vara kort, i regel tre dygn (kan variera mellan cirka 2-7 dygn). Kaninerna dör vanligen inom ett dygn efter att sjukdomen brutit ut. Sjukdomsutbrotten avklingar i regel inom en vecka. Diagnosen kan ställas genom obduktion samt med hjälp av blodprov. RVHD-virus kan ej smitta till människa eller andra djur än kanin. Ingen behandling finns mot RVHD men det går att skydda kaniner med hjälp av vaccination. Var vaksam! RVHD kan vara svår att diagnostisera. Plötsliga dödsfall bland tamkaniner eller bland vilda kaniner kan tyda på RVHD lika väl som flera andra sjukdomar. Tamkaniner som misstänks ha insjuknat i RVHD bör omedelbart isoleras. Döda bör obduceras snarast möjligt.
Text från Sydsveriges Smådjursvänner.
www.frihetenskaniner.se
#4 tack :S
Intressant…
gud va hämskt !

tack för ditt svar #1 :)