Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1195 ggr
aliciia
0

"Hoppras"?

Vad är den vanligaste hopprasen eller aa, vad tycker ni är bäst i hoppning?

Denna kommentar har tagits bort.
Feliciaa
0

Alla är väl bra på sitt sätt :)

ciss
0

Vädurskorsningar är väl populärast antar jag. Här uppe tävlar typ 70% med dem, jättevanligt ^^

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Vädurskorsningar. Har även sett mycket harar och holländare.

ciss
0

Har typ aldrig sett en holländare här uppe. Dock ca 3 harar.

Varierar mycket ^^

www.frihetenskaniner.se

Sotis
0

Dvärgvädur är nog en ganska populär hoppras^^,

Mickis1994
0

Vet inte, men har hört lite vädurar, hara och allt mer holländare, skulle jag gissa.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Sotis
0

Hermelin oxå tror jag:)

aliciia
0

Vad heter kaninerna som är jätte fluffiga :P ?

Bejja
0

#9 Fuch? Teddydvärgvädur? angora?

ciss
0

#8: Det är bara jag, Fanny & en tjej som heter Frida som tävlar hermeliner i ACKAF. Tycker inte dom är så vanliga :)

www.frihetenskaniner.se

Sotis
0

#11 okej kankse inte:) mne jag skrev ju att jag trodde det:P men visste inte säkert.

ciss
0

#12: A, förstod det :)

www.frihetenskaniner.se

Sotis
0

#13 okej;D

twinnie
0

Ï STKH finns rätt många hermeliner ^^

aliciia
0

så ni tycker att;värdurskorsningar och holländare o hermeliner är bäst på att hoppa?

Sotis
0

#16 har vi sagt det?? Vi skrev bara att det är nog dom som är populäras som hoppras.

ciss
0

#16: Hermeliner har ju egentligen storleken emot sig. De måste ta i ordentligt på små hinder, fast samtidigt är de ju snabba & smidiga.

Vädurskorsningar har rätt kropp för hoppning & brukar ofta vara duktiga hoppare. I våran klubb tävlar inga holländare, så de vet jag inte.

Vädurskorsningar kallas ofta för "hoppkorsningar" för att tja, de brukar vara avlade för hoppning ^^

www.frihetenskaniner.se

Lippo
0

#17 Hon frågade ju bara..

Sotis
0

Hermeliner kankse inte är så populär men dom kan bli duktiga på att hoppa=)

aliciia
0

#17 du behöver inte bli sur.. :/

Sotis
0

#19 jag vet…

twinnie
0

Det är ju en holländare som har rekordet för höjd ^^ Så ja, holländare är bra hoppkaniner.

Vädurskorsningar brukar ofta ha lynnet som krävs. Då är det kanske en kanin med 75% dvärgvädur och 25% hare eller liknande. Sen avlar man ju vidare på en "vädurskorsning" så att det blir fler och fler raser inblandade.

Dvärgvädurar är "kända" som sega, men man ska inte döma ut den rasen bara för det. Har sett ett flertal duktiga renrasiga dvärgvädurar. Dvärgvädurar kan även vara väldigt envisa och göra precis som de vill. Jag tävlar med min teddydvärgvädur och hon hoppar när hon vill hoppa. Skiter fullständigt i mig :P

Hermeliner är ju små kaniner och klarar inte alltför ofta de högre höjderna. Men de är snabba. Kan däremot bli lite uppstressade på banan.

Dvärgharar är även de ganska små, så de kan ju också ha lite problem på högre höjder. Men jobbar man på så går det säkert också bra! Har tävlat med en dvärghare och hon är jätteduktig! Tog pinne på krokdebuten om jag inte minns fel.

Belgiska harar kan även de har stor framgång på banan tack vare sina kraftiga bakben. Har tävlat med en Belgisk och han kanske inte är världens bästa, men han hoppade 4 hinder innan han la av ;P Så det handlar lite om vad man gör kaninen till.

Rexar är också bra hoppkaniner. annaforsgren tävlar med sin Tjoffsen och det har gått bra för dem :) Bara det att Tjoffsen verkar ha lite egen vilja också! ;)

Bejja
0

#17 Hon menade inget illa alls.. Vrf så sur?

twinnie
0

Självklart ska man inte döma ut alla andra raser! Det handlar om träning och att kaninen ska lita på dig som förare. Man ska inte haka upp sig på själva rasen, utan kaninen blir vad man gör den till!

aliciia
0

#23 Tackar för infon (:

Jag vill köpa kanin ho en uppfödare ngn som vet någon i närheten av;

Ljungskile/stenungsund/uddevalla/kungälv/göteborg   ?

Bejja
0

#25 Kunde inte sagt det bättre själv! Håller med till 100 %.

ciss
0

#23: Superbra skrivet. Bra att du tog dig tid & verkligen SKREV ^^

www.frihetenskaniner.se