Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 699 ggr
EmmaLisaH
0

Hjälp!

Vi var borta i fjällen i tre dagar och hade fixat kaninvakt som skulle komma in vid morgon och kväll och kasta in två skopor med pellets. Men nu idag när vi kommer hem så ser jag att typ halva påsen av pellets saknas och ligger utspritt över hela golvet. Så antingen har kaninvakten kastat ut hela påsen eller så har Cleo (min kanin) inte ätit några pellets. Men om det skulle vara det första, alltså att vakten har kastat ut allt och då att Cleo har fått i sig alldeles för mycket pellets, kan det vara något fara med det?! Hon beter sig normalt, hoppar och springer. Nu har jag inte hunnit sett om hon dricker och äter lika mycket hö som vanligt men annars verkar det normalt. Så alltså kan det vara någon fara eller hända något med Cleo?! Tacksam för snabbt svar:) Ps. Tycker ni att jag ska ge henne frukost och sallad imorrn om hon har fått i sig såhär mycket??

[Anata]
0

Är din kanin lös eller i bur?

De låter som hon är lös!

Elsaharr
0

Jag tycker att du ska avvakta och titta om hon beter sig normalt och är pigg och glad. Sedan kan du ju kolla om höet har minskat som det brukar. Kolla också om hennes bajs är väldigt annorlunda än vad det brukar vara. Men annars kan du ju också fråga kaninvakten hur det var, det är väl det säkraste sättet att få reda på hur det var.

Zingo ;D

frejaspluto
0

Pellets är ingen bra föda egentligen. Det är bara nångång ibland man ger , nödfall. Pellets kan vara nog bra i en period. Jag ger enbart hö, vatten ibland grönsaker m paprika, hallon , citronmeliss,timjan, ej sallad mkt vatten i redan. Svårsmält har jag hört. ⭐️ Pellets går man bara upp i vikt av. Ingenfara med din kanin. Om den har fått för mkt pellets. 🐰✨

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

EmmaLisaH
0

Okej tack för snabba svar😊 #2 #3

Elsaharr
0

#3 Vissa kaniner behöver ju pellets för att hålla hullet medans vissa klarar sig på hö :)

Zingo ;D

[Anata]
0

Anledningen till frågan om hon är i bur eller lös. En lös kanin har större yta att röra sig på. Alltså då kan hon äta springa äta springa. Typ. En kanin i bur blir mindre Motion och mer mat. Eller ja de kan bli.

Min hon får 1 dl vissa dagar och en 0,5 dl vissa dagar. Hon är i bur. Så jag fodrar efter dagens planering. 

Därför frågade jag dig. Men som dom skriver ha koll på henne. Kolla så de inte blir "mat koma"