Uppfödare Skåne
Hej! Min kanin Piggelin köpte vi från en djuraffär för mer än 2,5 år sedan, då sa dem att alla deras kaniner kommer ifrån en uppfödare i Skåne. Han är en korsning mellan hermelin och lejonhuvad. Om ni vet någon uppfödare där som han möjligen kan komma ifrån får ni gärna länka/skriva den. Har letat men hittar tyvärr inget:( Tacksam för svar ;)
De kommer förmodligen från en grossist (föder upp en massa djur som de sedan säljer till djuraffärer). Det är företag där kaniner är varorna.
Finns mindre djuraffärer där de tar in från mindre "uppfödare", men det är inte särskilt vanligt… Och blir lite luddigt med hobbyverksamhet osv om de inte tar in från vääääldigt många småskaliga hobbyuppfödare för att mätta efterfrågan… Helt ärligt är det större chans att de bara sa att kaninerna kommer från en lokal (?) uppfödare istället för något som är lite som en puppymill för kaniner bara för att det låter finare 😟 Det betyder ju inte att det är omöjligt att den verkligen har kommit från en mindre uppfödare, det händer, men tror inte du kommer kunna hitta dem om så är fallet…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jag trodde jag visste en, men hittar inte hemsidan längre, tyvärr.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#1 Jaha okej! Tack, jag lärt mig något nytt idag!:) #2 Vad synd, men tack ändå!:)