Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 972 ggr
hmoa
0

Börja tävla hoppning

Hej ska snart skaffa ny kanin och skulle vilja träna hoppning samt tävla lite men jag vet inte hur det går till så om någon vet kan den skriva här

frejaspluto
0

Är du erfaren och har haft kanin förut? För det första skaffa inte bara en kanin. Det måste klicka när du ser att det är rätt kanin då bygger ni relation först innan ni börjar hoppa. Kaninen måste lita på dig först bygg på den relationen . Precis som för vilka husdjur som helst, egentligen.🌸

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

hmoa
0

Ok de är min andra kanin och jag och min förra hadde väldigt bra conektion så de lär ju göra att jag väljer kanin med omsorg

frejaspluto
0

Aaah, du är erfaren ! 😄😄😄jag började klickerträning med mkt tålamod, min dotter är ganska duktig hon blir mer van, duktigare, hon är bara sex år 😊 Håller på lära henne med sin kanin. Jag kan vi är ute på gården 1-2 ggr i veckan och hoppar! Klicka, säg hoppa ge beröm . Med godis, eller det du vill ge till kaninen. Omkull väljer klickerträning 🐰🌹, tålamod. Vi har mkt klickerträning hemma , hoppar upp på stol, står på bakbenen. Lite allt möjligt 😎

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

NordicSunset
2

Jag brukade både träna och tävla hoppning innan, både med kaniner som var avlade för hoppning och med mina kelkaniner. Jag hade 2 hoppkaniner förut, och båda två flög över hindrena med glädje och full fart redan vid första träningen, så jag behövde egentligen inte göra så mycket för att få dem att hoppa. Jag hade också flera kelkaniner. Vissa av dem hatade hoppning och kunde ens inte hoppa över en bom, och så fick det vara, för att man kan inte tvinga dem att göra något de inte vill. Sedan hade jag 3 kelkaniner som gillade att hoppa, men det var endast på en "hobby-nivå" eller vad man ska säga. Jag tävlade även med dem, men det gick inte så jättebra. Så om du är säker på att du vill börja tävlingshoppa med din kanin så kanske du borde skaffa en kanin som är avlad för det. Men du kan ju självklart köpa en kelkanin och träna och tävla med den också. :) Jag har inte tävlat eller hoppat på jättelänge nu, men jag ska försöka berätta lite hur det går till på en tävling. Det finns 5 klasser man kan tävla i, mini, lätt, medelsvår, svår och elit. För att komma upp i högre klasser behöver du få pinnar, och en pinne får du beroende på din kanins resultat. I mini-klassen kan du inte få pinnar, så det är först när man tävlar lätt det är på "allvar". Det är en grundomgång och en finalomgång, och när du har hoppat klart så beskrivs ditt resultat med antal fel din kanin fått i grundomgången + antal fel i finalomgången. Så river kaninen 0 hinder i grundomgången och 0 i finalen blir det 0+0, och är det en annan kanin som får samma resultat som dig är det tiden som beslutar vem som vinner. Om du går in på SKHFs hemsida så finns det listor på klubbar runt om i landet, så du kan leta upp en klubb som ligger nära dig och kanske åka och titta på en tävling innan du börjar tävla själv. :)

Be the best version of you.

• Zoella