Bett i överläppen
Hej!
Idag när jag hade Imse lös så stack han till Nejko (ena sekunden satt han vid mina fötter och andra var han helt plötsligt hos Nejko). Stackars Imse vill bara ha kompisar, men gick till fel kanin, så han fick sig ett bett i överläppen (genom gallret).
Det blödde en hel del, men lyckades få stopp på det. Jag har försökt kolla tänderna, vilket gick sådär. Men när han åt så åt han normalt och lyckades se tänderna, så de ser okej ut.
Dock vill han inte låta mig titta på såret riktigt. Det är lite torkat blod runt om men mer har jag inte lyckats se. Ska be om hjälp sen, men ingen är hemma just nu.
Hur vet jag om det är okej? Ska jag rengöra det på något sätt? Finns det något mer jag ska tänka på angående såret?
Jag har verkligen jättedåligt samvete och tar på mig denna olyckan då jag kunde tänkt lite mer med hjärnan.
Men han är som normalt, äter och vill bli klappad. Så jag hoppas att allt är okej, men jag är ändå lite orolig.
Tack på förhand :)
Min ena kanin fick ett bett i överläppen i somras, då baddade jag försiktigt med klorhexidin (vanlig sårtvätt) och det läkte fint av sig själv. Beroende på hur stort/djupt såret är kan det vara svårt att få helt rent, speciellt om kaninen inte låter dig titta på det ordenligt. Det du kan göra är att ringa veterinär, förklara vad som hänt och hur stort såret är, så kan de nog ge mer specifik info om vad du bör göra och vad som är viktigt att titta efter, det kostar ju inget att bara ringa och fråga! Eller så kan du vänta tills någon kommer hem och se vad de tycker, så kanske någon vuxen kan ringa och prata med veterinär om det behövs (jag antar att du är minderårig).
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Sår ska man vara noga med, se till att såret inte blir lättåtkomligt till kanin. Verkar det ha torkat så är det lite plus, oavsett hur djupt det är så ska det kollas av ngn som man känner som är mogen, vuxen, sund förnuft. Om ni är är osäkra ring till veterinären. Om ni är osäkra på såret ring. Sårtvätt är bra. Så tar du bort bakterier. Har du möjlighet till det? Annars tvätta med vatten. 🍁
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#1 o #2 Tack så mycket! Ska be mamma hjälpa mig när hon kommer hem :)