Piper?
Min hona på 10 mån har börjar ge ifrån sig pip, typ som ett marsvin, vid olika tillfällen. Antingen när hanen är utanför buren och nosar, ibland när man klappar men framför allt när jag ska lyfta henne. Hon har också börjat hoppa iväg när man ska lyfta henne? Varför?
När en kanin börjar “göra ljud” som den inte brukar göra, finns det alltid en oro att något kan vara på tok. Pipande ljud är vanliga om kaniner har luftvägsinfektioner. Jag tycker du ska kolla upp saken hos en kaninkunnig veterinär så snart som möjligt. Ju snabbare man sätter in behandling (om det skulle vara något), desto större chans att få kaninen frisk. Det behöver inte vara det ,kan vara oro, hormoner som spökar…. Pipande är inget som kaniner gör i onödan. ❄️🌻
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Säger som #1…:-)
Kaniner kan ibland pipa och gny lite om de är stressade eller upprörda. Min hona Luna gjorde det under ett tag när vi försökte bonda henne med vår kastrerade hane, olägligt nog när hon brunstade (vilket vi först insåg efter ett tag). Hon fortsatte även med det i samband med att vi skulle lyfta upp henne och när vi stoppade in händerna i buren hon bodde i då. Hon höll på så i ungefär två veckor innan vi kastrerade henne, sen dess har hon inte gjort det ljudet alls.
Det låter ju som att din kanin är missnöjd med nåt i situationen, att den inte gillar när hanen kommer och sniffar eller att bli uppburen. Kanske är hon brunstig? De burkar kunna bli lite griniga då.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Oro eller brunt handlar det oftast om.
Not your mom, not your milk.