En till kanin?!
Hej alla :)) Jag är sugen på en till liten rackare men då var det ju dehär med föräldrar osv.. Jag skulle villa övertyga mina föräldrar att jag kan ta hand om 3 kaniner! Men dom tror att jag kommer tröttna,tyvärr. Det som fick dom att tro det var att min storasyster tröttnade å då tror dom aoutomatiskt att jag oxå kommer att göra det :/ Nu till frågan. Någon som har ett tips? på hur man kan övertyga (inte övertala) dom att jag kan ta hand om en till och jag inte är precis som min storasyster,Tack :)) Kan tillägga att jag just nu har två kaniner, en hona och en kastererad hane❤️
Och sen så har man ju hittat sin drömkull, en jättefin kombo❤️
Mitt råd är att nöja sig med kaninerna du har.
Lite frågor att besvarar innan du är redo för tre kaniner.
Har du råd med vetrinärkostnaden i fall alla tre blir sjuka?
Har du plats och råd med alla extraburar i fall de inte går i hop?
Har du tiden att umgås med tre stycken individer?
Kommer du ha samma intresse om 10 år, var realistisk.
Lycka till!
#2 veterinär kostnader har jag sparat för sp inga problem med det. Eftersom att mina två Jag har nu redan går tillsammans så ser jag inget problem med dom och den tredje skulle då få vara lösgående i mitt rum :)) tiden är inga problem för att jag hr max en löxa i veckan och bara tränibgar på tisdagar och torsdagar Tack så mycket❤️
En fråga bara, varför tror de att du kommer tröttna om du har tre och inte två? Finns ju risk att du tröttnar om du har två kaniner med :P
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
#4 de dom tänker är att om jag tröttnar nu så är det "bara" två kaniner att sälja, och om jag skaffar en till så står man med 3 kaniner till salu, så de tänker så❤️
Jag skulle tipsa om att göra ordentlig research. Både om att hålla flera kaniner tillsammans (att bonda tre kaniner kan vara knepigt och ta mycket tid, dygnet runt) och i hur ditt liv kommer se ut flera år framöver. Jag vet inte hur gammal du är du och hur länge du har haft kaninerna du har nu, men tänk på att förutsättningar kan ändras. Du kanske "bara har en läxa i veckan" nu, men det kommer knappast fortsätta vara så under hela din skolgång. Intressen ändras, rutiner ändras, och om det påverkar din förmåga att vilja/kunna ta hand om dina kaniner i framtiden så är det mycket riktigt dina föräldrar som får ta ansvaret för det.
Jag tycker inte du ska rusha in i att skaffa fler kaniner nu, du har två kaniner och det är jättebra! Mer än vad många andra har/får för sina föräldrar. Sen när du är äldre, inte bor hemma längre och har en egen ekonomi att bestämma över kan du välja själv precis hur du vill hur många kaniner du ska ha. Detta kommer från egen erfarenhet av någon som skaffade sitt första husdjur vid 22 års ålder. Livet är långt och det du lever just nu är bara en liten del av det.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Varför inte nöja sig med dom man har? Man får respektera ett nej från föräldrarna dessvärre. Precis som Trebit skriver så är det svårare att Bonda tre kaniner och framför allt så kostar det betydligt mer. Hoppas ni hittar en lösning som passar för båda! :)
Med vänlig hälsning Emilia 
Innehavare av Norths Hoppkaniner

#7 ifall jag skulle få en till så skulle jag inte ha den med mina andra två, då skulle den få vara frigående i mitt rum😉
Förstår att du är sugen på en tredje kanin:) kaniner är underbara❤️Men tänk igenom det noga! Att sammanföra en tredje kanin med ett redan bondat par kan leda till att ditt bondade par splittras. Har du otur har du plötsligt tre kaniner som inte kommer överens och som du måste hålla separat. Det är en risk du tar. Vad gäller veterinärkostnader, har du koll på vad det verkligen kostar om man har otur? Som exempel kan jag nämna att för en vecka sedan rev min ena kaninen den andra i ögat (rätt liten skada men krävde veterinärvård) Veterinärkostnaden för en 10 minuters undersökning och behandling på akuttid kostade mig över 1200 kronor MED försäkring. Utan försäkring hade det gått på nästan 1900 kronor. Och jag har under de år jag haft kaniner åkt på bra mycket dyrare veterinärbesök än så. Kan vara värt att tänka igenom.
#9 tänker absolut inte sätta in en 3:dje kanin i paret jag redan har, utan hade tänkt mig att den skulle få ha en bur i mitt sovrum som alltid är öppen (förutom på natten) vill inte riskera att sära på bella och Batman❤️ Kanske inte var så tydlig i min text hehe❤️ Man blir ju lite extra sugen när ens favorit kanin ska paras med en bedorande hane❤️
#10, då förstår jag:)
kan du inte ta in domhör två på ditt rum och ha dom lösa? jag tänker att det är lätt att dom kaniner som inte bor i ditt rum glöms bort eller åtminstone inte får lika mycket uppmärksamhet.
#12 dom jag har nu bor i köket och är oftast lösa i köket, får alltid uppmärksamhet eftersom att toms bur står brevid skafferiet och då kollar man alltid på dom o kan inte låta bli att klappa så dom mår bra att vara där nere😅
Jag vet hur gärna man vill ha en till kanin ibland. Har känt så för mig väldigt många gånger. Men tänk såhär.
Ju färre kaniner du har, desto mer tid kan du ägna åt just de individerna du redan har och ge de ännu mer, liksom. Den platsen som den nya kaninen skulle fått, kan du istället ge dem du har, osv. Förstår du? 🙂
Sedan säger jag även som #6, att det förändras med tiden. Skolgången kommer liksom inte se likadan ut som den gör idag för dig, om 10 år. Likadant med de andra, med stor sannolikhet. Jag tror föräldrarna vet bäst, även fast det kanske inte känns så. De har trotsallt gått igenom den här tiden när det var de som var i din situation så att säga och kanske lärt sig något av det. Erfarenhet. 🙂
Vänliga hälsningar Ellen 

Om du köper kaninen från en uppfödare så kanske du kan lämna tillbaka den om det inte fungerar🙂
#15 ja det kanske skulle funka, tack så mycket❤️