Tips och råd!
Hejsan! Detta är skorpan ca 4 månader gammal. Han har mycket energi och osäker. Han har vänt upp och ner på hela buren, grävt och bitit sönder tidningspapper som jag har botten på buren. Jag försöker ha honom lös så mycket som möjligt. Bor i en 1a 41 kvm. Jag har ju inte haft honom så länge, jag försöker bara göra det bästa för honom och vet inte riktigt vad jag ska göra. Har aldrig haft en hankanin innan bara hona. Jag försöker också aktivera honom så mycket som möjligt . Har gett honom knäckebröd, morötter och en gnagar stång. Jag ska försöka gå ut med honom i koppel sen när det är lite varmare ute. Vad ska man göra åt detta beteende? Hur mycket behöver han springa lös om dagen så han blir tillräckligt trött på kvällarna ? Han har börjat små nafsa också. Varför gör han det? Jag skriver detta för jag behöver tips? och råd. Tacksam för svar! 😊
Han är tonåring så det är helt normalt att han har mycket energi, att han nafsar på allt möjligt för att testa hur det smakar och vad som händer. Alla småbarn lär känna världen genom munnen ;)
Knäckebröd, morötter och gnagarstång ger honom VÄLDIGT mycket mer energi - kanske du kan prova att ge honom sallad, persilja, spenat och andra gröna blad istället? Och grenar från olika träd, kaniner gillar att gnaga av barken :)
Du kan göra hus av gamla kartonger till honom, lägga in extra mycket halm i buren så att han kan göra tunnlar och greja runt lite. Och hö ska alltid finnas, så klart, det är en bra sysselsättning för kaniner, att mumsa på hö dagarna i ända :)
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Okej, det hade jag ingen aning om det gav energi! Tack för tipsen ska prova det :-)