Byta!
ååh, jag skulle vilja sälja min kanin och köpa en ny. :/ Kanske låter lite hård..
:/

Och vad vill du att vi ska göra åt saken? Förstår inte vad du vill säga med dina meddelanden..

Nej jag fattar inte heller?? Varför vill ud byta??

Det är ju slit och slängmetoden över detta! 
Jag förstår om du vill göra det om din nuvarande kanin inte alls uppfyller de krav du hade på din kanin (den var väl aggressiv eller misstar jag mig?).
Varför skriver du detta här? :/
Skulle själv aldrig göra det med mina älsklingar, men jag vet ju inte var du har för anledningar till att göra detta … >.<
Hmm.. Förlåt då..
Men hon är dum

Skulle då aldrig "byta" kanin. Det är antagligen ditt eget fel att hon inte är tam. Man ska inte bara tro att kaninen blir tam hipp som happ. Det krävs tid och tålamod.
Arbeta lite med henne så blir hon nog tam!
Men jag försöker, men hon sparkar och bitts. Ingen vill klappa henne! Ingen vågar :(

#11 Om du inte vågar ska du inte ha kanin överhuvudtaget. Tror inte du skulle få din nya kanin tam heller om du är rädd.

Det är nästan alltid ägarens fel att kaninen beter sig som den gör.
Jag skulle aldrig byta ut Engla. Jag älskar henne verkligen, och ifall hon bröjade itas eller så, då skulle jag göra något åt det och inte byta kanin. Felet kan ligga i hur DU hanterar din kanin.
Varför vill du byta bort henne ens?!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Såg på din sida att din kanin är sex månader. Då är hon förmodligen i tonårsperioden och då kan vissa kaniner bli som små monster, men det går över.
Säger samma som Tilda. Ifall du inte vågar så ska du inte ha kanin!
www.frihetenskaniner.se
Vill bara tillägga att det inte alltid är ägarens fel hur kaninen blir.
Ligger lite i dens gener också.
Har kaninen föräldrar som är väldigt ostabila i psyket och bits, är risken enormt stor att ungen blir exakt likadan.
Då kan det vara svårt att få den tam, hur mycket man än försöker.
Men oftast blir djuren det man gör dem till, det kan jag hålla med om.
#14 Jag är inte rädd för henne.
Menar #12

#17: Vad menar du då med det du skriver i inlägg tolv!?
_"Men jag försöker, men hon sparkar och bitts. Ingen vill klappa henne! Ingen vågar :("
_#15: Jag skrev NÄSTAN alltid, inte alltid.
"Det är nästan alltid ägarens fel att kaninen beter sig som den gör."
www.frihetenskaniner.se
#13: Men hon har ju skrivit att kaninen var aggressiv ända sedan hon köpte den. Är det inte bättre att ha ett djur man kommer överrens med? Hon har ju ändå ägt kaninen i flera månader, så jag tror nog att hon försökt.
Men när hon sprattlar när jag bär henne. Ska jag hålla imot då?

Läs på om kaniner innan du skaffar. Annars kan det gå illa.
Moses bet allt och alla när han kom till oss. Nu är han hur tam som helst.
#18: Jo, jag vet att du skrev nästan alltid.
Ville bara göra ett tillägg.

#22 Be någon av dina föräldrar att försöka göra kaninen säkrare! Det är nog så att kaninen inte litar på dig och känner sig osäker… Det ordnar sig nog!
Kramar//Carro
#23: De allra flesta kaniner är ju snälla och lätta att handskas med direkt när man köpt dem. Varför tror du det skulle gå lika dåligt om hon köpte en ny kanin som inte är aggressiv direkt från början?
#23 Jag läser ju förfullt!

Vad fan menar du ?
#25 Mamma vill inte. Pappa kan inte..

#21: Råkade trycka två gånger och inlägget skickas två gånger, då redigerar man om och skriver dubbelskick istället.
#23: Håller med dig! Min förra foderkanin var ungefär 1½ år gammal när jag & en kompis började ta hand om dem. Han bet och revs och var rent ut sagt förjäklig, men jag älskade honom ändå för han var så speciell. Det tog ungefär 4 månader av daglig träning, och sedan slutade han bitas och var hur jäkla snäll som helst.
En kanin blir av man gör den till. Visst, vissa kaniner föds aggressiva men de bör avlivas om de verkligen är aggresiva.
www.frihetenskaniner.se
#28 Svär inte

#26 Tycker bara att inte att hon verkar påläst och jag har varit med om flera kaniner som bättrat sitt beteende. Men det tar tid, och du verkar vara en sån som hellre avlivar och köper en ny, än som lägger ner tid för att bättre på ett förhållande.
Är väldigt mycket emot slit&släng behandling av djur.
Är hon aggressiv kanske du bör avliva henne?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hellre att du avlivar än säljer vidare henne.

Håller med Tina & Tilda.
www.frihetenskaniner.se
#32Vadå slit och släng?

Har du haft en foder kanin?
#37 Nee

#37: Är det mig du menar? Ja, jag har haft tre foderkaniner och har en till på ingång.
www.frihetenskaniner.se

Att någon köper en kanin och tänker "Han var inte söt nog, jag ångrar mig - vill nog ha en hona, han bits, han rivs, han sprattlar" - nästan allt kan åtgärdas.
#28 Vad menar du med dina inlägg när du skriver så? Du måste inte svära heller!
- Mvh Emma
håller med twinnie,Alfred är inte världens finaste kanin(på grund av hans ränder i pälsen vilket flera här tror e bebispäls XD),men jag älskar honom hur han än ser ut,han är ju bara för underbar,han kan bitas lätt och sprattlar alltid men han e min kanin och man måste göra nått åt saken innan man bestämer sig för att det går inte att göra mer typ…tycker du ska satsa lite hårde på din kanin innan du ger upp helt :)
Och att köpa en ny kanin löser inget,om jag skulle sälja min kanin på grund av den och den anledning skulle jag ha skuldkänslor resten av livet typ….Så jag håller typ med dom flesta som skrev här…men det är din kanin och jag hoppas att du gör det rätta ;)
Men gud vad ni hackar ! Hon säger ju att hon har försökt att få den tam men det går inte . det behöver inte alls vara hennes fel ! Det kan ligga i generna eller så gillar den hellt inte sällskap. Är det slit och släng ? Tänk på uppfödare som säljer när dom inte går att använda i Avel . det är lite slit och släng. Det är inte slit och släng när hon har inte klara av att få kaninen tam , det kanse är så att hon har blivit bväldigt trött på att komma till en kanin som biter en och rivs och vill inte alls vara med en .
kan faktiskt hålla med dig Huldisen,tänkte inte på det riktigt förut :/

Håll en trevlig ton så kan trådan gå vidare bra.
Mvh Kajsa
#20 vart skriver hon att kaninen varit så ända sen hon köpte den? ser nte det någonstans.
okej jag vill inte vara sån, men hon är 10år.. okej visst kan man ta hand om djur när man är 10 år men är det inte lättare att man vid den åldern tröttnar på djur som inte är gosiga?
Kan hålla med dej Huldisen! Vi vet ju inte bakgrundsfaktan.. 
vafan hände med mitt inlägg? haha
Okej jag vill inte vara sån. Men hon är 10 år. Okej visst man kan ta hand om djur när man är 10 år men är det inte lättare att man vid den åldern tröttnar på djuret om den inte är så "gosig" som man vill??
#20 vart skriver hon att kaninen har varit aggressiv ända sedan hon köpte den? ser inte det.
öhm hoppas mina inlägg blir något normala nu iallafall :P
#50: Det är inte upp till dig att avgöra om hon kan ta hand om kaninen eller inte. Och åldern behöver inte spela någon roll, det är ju självklart alltid olika från person till person. Så jag tycker absolut inte att du ska säga sådär .
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#50 nej det är inte upp till mig men det kan nog vara mycket så kanske. hon kanske är jätteduktig. men hon skriver ju lixom inte mycket här i tråden om saker hon gör med kaninen. typ bara att hon är dum.
#51: Hon har skrivit så i en annan tråd, "Hmm?"

Min hona, Ronja, är rätt så konstigt hon också. Hon vill absolut INTE att man ska bära henne, men jag försöker ändå, och sprattlar hon så håller jag fast henne ändå. Med hopp om att hon ska lugna ner sig lite, viskar jag "ronja, ronja," och ger henne små lätta pussar på pannan. Detta, lugnar ner henne. Det som är så otroligt är att denna tösen aldrig, ALDRIG har bitit någon.
Jag har alltid trott att hon inte litar på mig, så en dag satt jag utanför hennes bur och pratade i ca. 1 timme om att hon kan lita mig, att jag absolut inte vill skada henne. Jag har tagit steg för steg. En gång stod jag med handen under hennes mage, bara för att vänja henne lite. Utan att lyfta henne eller något. Hon bara låg där, med min hand under magen. Sedan började jag lyfta henne, hon sprattlade självklart, men jag höll henne ändå. När hon började vänja sig med det, började jag att gå med henne i famnen, så nu har hon vant sig lite mer med att kunna sitta i min famn. Tack vare tålamod har detta gått. Jag är riktigt glad över att hon, sakta men säkert, börjat lära sig att lita på mig.
Jag har läst din andra tråd "Hmm?" där du berättar att din kanin har blivit agressiv, att den bits och river folk.. Men jag tycker du ska försöka en liten stund till, ge henne tid att lära sig lita på dig. Och med tid menar jag självklart inte 1 eller 2 timmar, utan snarare 1-2 veckor, eller kanske tillochmed månader - om det ändå inte skulle funka, så ska du avliva henne, inte sälja henne vidare och låta någon annan, och henne själv, att gå igenom samma sak. Men som sagt, ge henne lite mer tid.
ojj, vad detta blev långt. Men, jag hoppas att du tar tid för att läsa allt, för detta är ett bevis på att tålamod lönar sig.
/senna

Kaniner = tålamod ;)
Självklart vet jag inte något om hennes gener, hur hon fungerar med dig, vad ni hittar på tillsamans, etc. Men jag har en omplaceringshund, en omplaceringsråtta och två råttor köpta från en uppfödare. Jag skulle aldrig i livet välja bort en av dom för att den krånglade.
Hunden kan ibland vara lite av en problemhund, men jag arbetar med henne och ser hela tiden små framsteg.
Omplaceringsråttan vägrar vara still, utan ska springa jämnt, men supertam. Arbetar med.
Dom två köpta råttorna är fega (dåliga gener, antagligen), men jag låter dom få det där självförtroendet dom faktiskt är värda att ha.
Nu har jag ingen kanin, och har inte haft heller, men har tankar på att skaffa. Hur bor din kanin? Hur mycket umgås du med henne? Vad hittar ni på tillsammans?

#55 Bra sagt! Och ännu ett exempel på att det finns undantag!

#58 - tack! :)
#55 Sprattlar hon nu? Jag tror jag sak prova det också :)
#55 Mycket bra skrivet ! Det lönar sig verkligen att ha tålamod.

#60 - nej, inte lika mkt som förrut iaf. (Dock är det bara jag som får hålla henne, hon skulle absolut inte få för sig att låta någon annan hålla henne.) Men över till saken, Hon sprattlar bara liite när jag ska ta upp henne, men inte när jag håller i henne, och inte när jag ska släppa ner henne. Jag tycker hon har blivit superduktig, och jag är stolt över henne.
#61 - Tack. Ja, det gör det värkligen! :)

Jag tycker att ni är lite elaka mot Flippa.
Må hända är hon bara 10 år och kanske inte har kunskaperna, men det verkar ju som om hon försöker… hon skriver ju bla. här och ber om råd.
Att hon är 10år ger ju oss andra ännu större anledning att hålla en vänlig ton och försöka hjälpa istället för att ösa "skit" på henne.
Om hon inte vill ha kvar sin kanin så är det hennes val! Vi andra kan tycka vad vi vill om den saken och ha egna åsikter. Men ös dom inte över henne.
Kan man inte hjälpa och komma med goda/vänliga ord kanske man ska skriva i ett annat inlägg istället.
/Susanne
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#63 Inger har "öst skit" på henne. Vi alla har ju försökt hjälpa henne och ge henne råd om hur hon kan få henne tamare?
Jag kan erkänna att jag var för liten när jag fick min kanin, visste inte riktigt hur jag skulle sköta henne, och gav henne inte rätt start. (men uppfödaren gav inga råd när vi köpte henne heller, vad jag kommer ihåg). Men jag har jobbat med henne och är inte rädd för henne längre. Hon har blivit mycket snällare, även fast hon inte är den allra snällaste.
Skillnaden mellan att vara rädd när man ska fånga in sin kanin med trädgårdshandskar till att man lugnt kan plocka in henne utan några "hjälpmedel", den är stor. Det jag vill säga med det här inlägget är att det går att ändra på en kanin… även om man inte tror det! Sommarlovet är ett perfekt tillfälle för att göra det.
#64: Ingen har öst skit på henne? (!) Jag tycker då att ett par personer har hackat på henne, kanske inte så allvarligt, men det finns personer som lätt tar åt sig..

#66 Okej, men jag tycker inte att någon har öst skit på henne. JAAAG tycker. Det behöver inte vara fakta, utan det är så JAG tycker. Tycker däremot att du öser skit på mig jämt, men det är en helt annan diskussion som jag inte vill ta ^^,
Om kaninen inte går att hantera kan du ju ev. sälja den eller avliva den, men hur vet du att nästa kanin inte blir likadan?
Min förra kanin, Flora, var speciell. Hon var svårhanterad, men om man bara vann hennes förtroende gick det bra. Jag tror att din kanin kan behöva en lite kunnigare ägare kanske?

du albin var likadan när han var yngre, man kunde inte hålla han och nu när han är 1 1/2år har jag tagit mycket tid på honom och han är mycket bättre!! man kan hålla och kela med honom i korta stunder och är mer tillgivnare!
snälla tjejen du måste ha tålamod! det tog mig 1år att få han någorlunda tam! det blir inte bättre fast du köper en ny den komma bli ungefär likadan och du kommer ångra dig!

Jag tycker inte att hon ska sälja vidare kaninen. Varför låta någon annan person, och inte tala om kaninen, gå igenom samma sak igen? Jag gillar inte tanken om att behöva avliva kaniner, men i detta fallet våre det bäst att avliva kaninen, om nu flippa inte tänker ge den en sista chans och värkligen försöka vinna kaninens förtroende.
Det är ju faktiskt inte bara flippa som "lider" av situationen, utan kaninen också. Jag tror liksom inte att den njuter av vad som pågår.
#63: Beundransvärt inlägg, håller med till 100%!!! 
Vet ni vad :) Filippa har blivit tamare! Jag kan bära runt henne en stund nu :) Tack vare er! Ni gav mig tålamord <33

#72 Vad bra! Önskar dig lycka till i fortsättningen med henne:)
Kramar//carro
#73 Tack :) Jag är skit glad :''D

vad bra 

#74 Det kan jag förstå att du är glad nu:)
Japp! Jag brukar aldrig få bära henne -_-

va bra =) hoppas det håller!
Jap! Ska ut och gå med henne imon :()

Lycka till 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Grattis, och lycka till…
Ibland får jag oxå lust att byta ut mina djur!
Men jag kan inte för jag älskar dem alldeles för mkt. Om vi tar ex.1: Min första kanin var en dvärgvädur som hette Fengur, jag köpte honom ett halvår gammal från en zoo affär helt ohanterad, Jag var 12 år då. Hela det första året var han en plåga! Han bet en, man kunde inte hålla i honom för han nafsade och sprattlade. Men efter det (och mkt hantering) lugnade han ner sig och blev familjens charmtroll. Han fick gå lös på gården och alla grannar visste vem han var, han brukade gå promenader ensam med min hund i bostadsområdet (till min förfäran), han blev oxå kompis med grannens hund och brukade hänga med dem oxå. Han blev aldrig en kelgris, men nästan. Ge din kanin tid bara, som jag brukar säga "Man måste vilja vrida nacken av sitt djur ett antal gånger innan man älskar det på riktigt" (haha lite ironiskt, men enligt mej stämmer det).
Kaninhonor kan vara fräcka, du kan tänka på saken att sterilisera henne, då blir hon lugnare och snällare:D
Lycka till!

#72 - Ja, vad roligt. Se du, tålamod lönar sig. :D . Lycka till med henne nu. ^^

sätt på dig vantar och tjocktröja/jacka, ta upp henne och prata med henne flera gånger per dag, mata och jollra så hon får en posetiv inställning till dig. efterättre och b ettb tag ska nog börja gå bättre..

Vantar är inte bra att ha på sig med en kanin som sprattlar, man har inge grepp alls om den då.
Jag fattar heller inte , varför .. man blir ju så knyttat och när sitt djur när man har haft det en stund ?
Du får träna upp kaninen till at sluta med det här , Du kan sitta på marken och lyfta kaninen lite och locka med godbitar ;) Ge inte upp!
Lycka till :)
Okej :)

Asså När man köpt en kanin måste man ju ta Ansvaret för den ! Man kan inte bara byta ut den och köpa en ny! Jag tycker inte det känns rätt!! Försök få den och sluta
Ge inte Upp Hopper :) Lycka till
min sotis gillade inte heller att bli buren men de är bara att kämpa på
Lycka Till
puttar upp den här tråden lite för jag är faktist rätt så arg och besviken på många KIFare just nu..jag läser Twinnies tråd om att hon ska sälja Bella, och JA jag tycker absolut att man kan sälja en kanin som är agressig osv. Det har egentligen inte med frågan eller trådstartarna (!) att göra utan med svaren! HUr kommer det sig at det direkt blev så här bråkigt i den här tråden för att hon ville sälja sin aggressiva kanin och köpa en ny? Ni kan gärna kolla svaren i tråden Bella, till salu? och se den otroliga skillnaden i stämning i svaren!!! Som jag skrev innan, så har det här INGENTING med trådstrtarna att göra utan man kan inte rå för hur andra behandlar en själv. Men jag hoppas det här ger en liten tankeställare till alla här på forumet, tänk efter innan ni svarar och behandla ALLA lika! det ska inte vara sån här STOR skillnad på svaren man får i en sån här pass lik fråga!! Hur kan det vara möjligt att en person kan tycka så olika i princip samma fråga? Och snälla Twinne, jag säger det än en gång, jag vill absolut inte dig nåt illa genom att ha nämnt din tråd utan det var bara det att du råkade skriva en sån tråd och du hade turen att få en massa bra svar, till skillnad från flippa :) Så ni får gärna bli arg på mig och så, det kan inte hjälpas men glöm inte att det här är skrivet för en god sak…jag vill absolut inte peka ut någon särkild eller så! ville bara ge en liten tankeställre!
Hon ska inte sälja filippa !
#91 Det handlar inte om det.. vi vet att hon inte ska det
Nej jag vet :) hon är värd en eloge som lyckades så bra med att träna bort hennes dåliga beteende :D Men som sagt så handlar inte mitt inlägg om trådarna utan om att jag tycker det är fel att medlemmar behandlas såpass olika härinne på forumet.
#93 Jag förstod fel :S Håller med det var lika förut när jag skrev ett inlägg .. :(

Såhär står det i första meddelandet:
"ååh, jag skulle vilja sälja min kanin och köpa en ny. :/ Kanske låter lite hård.."
I mitt meddelande, tycker jag, att jag har förklarat vad som har hänt. Jag skriver varken att jag vill sälja min kanin eller att jag vill köpa en ny. Utan jag skriver om att jag har problem med min kanin och jag vill gärna ha hjälp med att lösa det! Och jag kan inte förstå att du faktist tror att jag vill byta ut min kanin. För det vill jag verkligen inte. :/ Jag har försökt förklara på ett sätt så att alla ska förstå att det gör ont i mitt hjärta att skriva det jag skrev i "Bella, tillsalu?"
I flippa's meddelande i första inlägget står det ingenting om vad som har hänt. Det står bara att hon vill byta kanin. Det är klart att man reagerar och skriver "Varför? :S"
Håller med om att medlemmar blir behandlade helt olika, men också om att man måste formulera sig på rätt sätt för att bli förstådd!
#95 Kan förstå .. Jag vet helt klart att du inte vill sälja Bella men du gör det för att hon är agressiv och ni passar inte ihop ?
#95 Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu :S Tror jag läste så säg till om jag har fel !
Gud alltså ;/. Nu läste jag inte igenom hela tråden. Men en del ifrån början. Och vart rickligt irriterad/förbannad på vissa som beter sig som sk*t!
Hon är 10 år! Sluta och hacka på henne. Hon är bara barnet. Hjälp istället och förklara istället att hoppa på och hacka. Jag antar ni inte känner till allt i bakgrunden heller!! Speciellt att ni håller på och hoppar på ett barn och … vad kan man säga om såna människor? kontrollbehov?
Jag själv skulle också velat omplacera en kanin om den hade bitit mig och hållt på. Om jag själv inte fick iordning henne så skulle jag låtit en annan försöka. Och det har inget med kunskap att göra om man själv inte vill få i ordning på kaninen eller inte! (och ja, jag har erfarenheter utav agresssiva kaniner och en hel del andra aggressiva djur med, aldrig mera!! Hellre omplacerar jag det djuret, ).
Och kaninen kan ha vart grinig ifrån början. Kan även komma fram allt eftersom. FAST man håller på med henne och gör att rätt.
Ett djur kan även bli aggressiv pga generna, tonhårstrotts (så det borde ju försvinna snart, men då kan man blivit rädd och osäker på kaninen och man börjar då även hantera djuret mindre och mindre, och så är ju självklart ett nytt hem egentligen bättre), djuret kan även bli aggressiv om den är sjuk. osv osv. Och inte pga kunskap och hantering bara.
Om man blir rädd för kaninen så är det bättre att en annan försöker. Eftersom djur blir själva rädda då eftersom dom känner av det.
Och nu så verkar hon ha försökt ett bra tag med kaninen. Och jag tycker det är duktig att hon har hållt ut.
Jag själv skulle också ha lessnad och velat byta ut.
Kan även säga att det är hemskt mycket slit och släng bland uppfödare också. Ex. när djur inte funkar längre i Avel. Och då måste dom flyttas. Sånt gillar jag inte att djuret bara blir utnyttjad och sedan så duger inte djuret till längre! Precis som på kapplöpningsbanorna, utställningar osv. OM djuret inte duger, bye bye!
Nä. sluta och haka på ett barn speciellt… ;/
Nu ska jag äta frukost! bye
#98 Hon är 11 inte 10
Vill även att tilläga. Även om man är 10 år så kan man också ha stor djurkunskap!!
okey, även om hon är 11 då. Så spelar det ingen roll. Bara barnet ändå!
Ja
Hon sköter faktiskt om filippa jätte bra !
Hatar denna tråd >.<
Detta var för länge sedan då jag inte visste vad tonåren var!

#104 Tycker jag inte du behöver göra. Fine, du kanske missbedömde läget och trodde det var bäst att omplacera men du tog åt dig tipsen/kritiken och fortsatte att kämpa med din kanin!
Du har även hållit en bättre och mognare ton än många andra ;)
#104 har Pmat dig och jag hållermed Timotej till punkt och pricka :)