Oseriös uppfödare
Hejsan!
(Varning för långt inlägg, men hade uppskattat sååå mycket att få svar)
Jag vet inte riktigt hur jag ska korta ner det men försöker!
Det är så att jag köpte två dvärgvädurar år 2013 alltså 3 år sedan, en svart vid namn Daisy och en svart/vit manteltecknad som heter Smulan.
Fick kontakt med uppfödaren genom en Blocket annons. Jag kände det på mig att hon var seriös och jag kände mig trygg när jag skulle köpa ungarna. Skulle få stamtavla på Daisy och härstamningsbevis på Smulan eftersom hon var övermantlad och kunde inte ställas ut.
Hämtade dem den 4 Maj 2013, när jag åkte för att hämta dem så var jag lovad stamtavla o härstamningsbevis och informationsblad men hon hade inte skrivit dessa så vi skulle få det senare. Då var Daisy 9 veckor och Smulan 7 veckor. Dom kom från två olika kullar men de trivdes så bra ihop när de bodde tillsammans!
Jag smsade och ringde till henne om att få stamtavlan och H – beviset hon sa vi skulle öronmärka henne och hon skulle bestämma tid till hennes veterinär.
Vi smsade igen och hon sa att kvinnan som skulle öronmärka Daisy var sjuk.
Okej, tänkte jag det är ju sådant som händer alla lite förkylning.
Men sedan försökte jag få kontakt med henne igen, hon svarade inte.
Hösten 2013 skrev hon att ett av hennes barn varit med om en olycka.
Det hade jag förståelse för att hon skulle ta hand om barnet.
Jag lät det gå några månader eftersom jag inte ville störa dem för dem var på sjukhuset osv.
Därefter svarade hon inte.
Vi tog kontakt med Sveriges kaninavels förening och frågade om hon fortfarande skrev stamtavlor och då visade sig att hon hade bråkat med skaf som jag förstod det och hon gick då ur föreningen.
Nu senast för ett år sedan så ringde vi till henne. Så fort hon hörde att det var mamma som sa sitt namn så slängde hon på.
Jag menar hur respektlöst är inte detta?
Hon kunde åtminstone skriva att hon inte kan/vill skriva stamtavla och att jag ändå kunde få härstamningsbevis. Jag ville häva köpet och få en viss summa för kaninerna tillbaka eftersom jag varken fick någon stamtavla eller H – bevis.
Jag betalade 1200 kr för båda kaninerna, de var vaccinerade en gång och försäkrade. Men som sagt så fattades stamtavlan och härstamningsbevis. Jag menar jag hade inte gett så mycket för en kanin med okänd bakgrund och som jag dessutom påpekade att jag skulle ha till Avel och utställning.
Det hände en liten olycka mellan Daisy och min hane.
Jag tänkte inte på att hanen var i uterummet medan Daisy också skuttade ut från sin bur. Vilket resulterade till ungar den 23 september 2015.
Och jag blev så förbannad igen för när de frågar om de har härstamningsbevis eller om mamman har något papper så är det väldigt synd att säga nej. Och i denna oplanerade kull blev det så fina ungar!
Varje gång jag sitter och gosar med dem tänker jag fasiken också. Om jag ändå skulle få stamtavlan eller åtminstone ett härstamningsbevis så jag hade koll på hennes bakgrund. Fanns så många av ungarna som skulle få fina poäng i utställning.
De enda bevis jag har är:
Jag har kvar hennes nummer
Har datumet då Smulan och Daisy föddes, genom försäkring papperna
Har även vaccinations intyg
Har bilder sen dagen jag hämtade dem och även hos henne
Kan man komma någon vart med detta?
Bifogar en bild från hur dem såg ut när dem var mindre precis när jag hade hämtat dem.
Har någon varit med om något liknade? Hur gjorde ni?
Så oerhört tacksam över att ni har tagit er tid att läsa detta, och ännu mer tacksam är jag om jag får ta del av era erfarenheter kring denna situation!
Frågor eller oklarheter?
Tack på förhand!
Jag tror det är i det närmsta omöjligt att få stamtavla/härstamningsbevis på kaninerna nu utan hjälp utifrån med tanke på uppfödarens inställning. Finns det en överenskommelse om dessa så kan man vända sig till konsumentverket för vägledning/hjälp. Har du skriftliga bevis på att du skulle få stamtavla/härstamningsbevis så kan du även lättare styrka överenskommelsen (t.ex. sms/mejlkontakt).

Får jag fråga om detta är en uppfödare i Skåne?
#2. Ja, det är en uppfödare i Skåne.