Toalåda?
Jag har ingen toalåda till mina niner, de hade det ett tag fast de hatade den. Just nu har de ena hörnet i hagen som toa, men de bajsar ändå lite överallt i hagen som om de inte riktigt är överens om var de ska ha toan.🤔
Min fråga är då: Borde jag skaffa toalåda att ha i buren?
Skulle det bli bättre ordning då? Och borde jag skaffa dem varsin eller går det bra med en?
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
Jag vet inte mina kaniner bor inte ihop (har försköt men det funkade inte hanen var väldigt aggressiv mot honan) men båda har toaletter i sina burar. Ena kaninen bor inne och han håller sig till toan väldigt bra medans tjejen som bor ute inte håller sig helt till toa lådan. Vet inte om du behöver toalett men jag upplever att det blir lättare att städa om dem bajsar i toan men man måste ju inte ha en toalett.
Du kan ju alltid testa med en toa;)
Jag har en låda för 20 kr från Ikea. Har fin kattsand och spån ,våran kanin lever frigående och är i kompostgrinden 4 meter vardera håll är där om nätterna. Kaninhus , en filt som han älskar och nafsa, gräva, ligga i, mat, vatten. Har du möjlighet och ha större kanin mysigt och hemtrevligt kanske det funkar med toalett. Kaniner behöver inte ens ha toalett, dom har sina platser, endel behöver inte ha, . Miljö gör mkt hur man har det hemma för kanin och runt omkring. Just för ute och inne. Endel är bara just så kaniner alltså… Det är absolut inge fel med det, fullkomligt normalt. Kanske prova två Ikea lådor, eller vilka lådor som helst.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#3 vet vilka Ikea lådor du menar:) funkar bra om man har en kanin som är bra på att sikta när dom kissar om du förstår. Våra kissar lätt utanför, de sitter i lådan och har halva rumpan utanför. Jag har skaffat rejäla kattlådor istället. Det är superbra med toa. Våra bor inne och går rätt fritt i del av lägenheten. Toalåda är ett måste för oss. Dom är rumsrena.
Vill tillägga att de är utekaniner.
Ja, jag kanske testar med en toalåda till sommaren, så får vi se hur det går. 🙂
Ha det gött, igelkött!
Toalåda finns med tak
#7 Är det bättre med tak på?
Ha det gött, igelkött!
#7 #8 Övertäckta toalådor (såna för katter, med tak) rekommenderas inte till kaniner då det inte blir tillräckligt med ventilering i dem. Kaniners urin bryts snabbt ner och ammoniak bildas, då kaniner ofta spenderar en stor del av tiden på lådan ätandes/bajsandes kan de får luftrörsproblem av att andas in ammoniaken.
Detta gäller även när lådan städas varje dag.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#9 Oj, bra att veta! :o
Så utan tak ska det vara, men borde de ha varsin låda?
Ha det gött, igelkött!
Njaa, alla har olika uppfattningar om detta. Så länge man sköter det vi mockar 2 ggr om dagen här hemma inte för att det luktar utan kaniner är renliga djur som många övriga. Har man rätt tillbehör och rätt saker så funkar det.
Ok, tack för alla svar! :)
Ha det gött, igelkött!