Plötsligt död
Hej! Plötsligt är det två av mina kaniner som dött. Vi vet inte vad det beror på. De var levande igår och var helt vanliga och såg friska ut. Jag vet att det inte kan bero på maten, men vill tillägga att mamman och pappan är syskon.
Ihjälskrämda? Virus? Parasiter? Magproblem? Stress?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#1 Fast det är inte sant, väldigt många stora uppfödare inom kanin inavlar sina kaniner och det går jättebra. Det är inte samma som hos människor. Man får inavla i många, många generationer innan det börjar märkas på kaninernas hälsa.
www.alrunans.weebly.com/

#3. Genetiken är detsamma oavsett art.
Jag fick en gång av misstag en kull där föräldrarna var helsyskon. Alla 12 ungar föddes blinda och med väldigt stora huvuden.
#4 Det kan bero på att föräldrarna hade ärftliga sjukdomar i generna och när de båda parade sig så förstäktes den sjuka genen från två håll hos ungarna. Det var nog inte inaveln i sig som var orsaken.
Det är därför en del uppfödare använder inavel, för att lätt och snabbt hitta eventuella sjukdomar hos djuren så att de inte avlar vidare på djur som bär sjuka gener.
Höns är likadant, väldigt tåliga mot inavel, de brukar inte få några hälsoproblem.
www.alrunans.weebly.com/

Inte bero på maten? Det kan väl i allra högsta grad bero på maten. Mögligt eller på andra sätt förorenat hö till exempel.

#5. Eftersom dåliga egenskaper kan förstärkas med inavel är det väl just inaveln det beror på.
Skulle kunna bero på att de fått i sig något giftigt/farligt, blivit riktigt riktigt skrämda eller liknande. Tror knappast heller det beror på inavel.
Vänliga hälsningar Ellen 

Är du helt hundra på att föräldrarna inte bär på några genetiska sjukdomar? Det kan som tidigare sagts vara att föräldrarna är syskon. För om föräldrarna är syskon så ökar ju risken för genetiska sjukdomar hur man än vänder och vrider på det.
Maten kan det också vara, det är inte bara ovanlig mat som kan leda till sånt utan även tex möjlig mat (vilket kan vara svårt att märka).
Skrämsel kan det också vara.
För att vara säker är det ju att skicka på obduktion som gäller.
Hur gamla är kaninerna som dog förresten?
l'm back
#7 Nej, det är att man parar två individer med "fel", oavsett om det är inavel eller inte, så det är inte inaveln det beror på. Även om du parar två obesläktade individer med ärftliga sjukdomar så förstärks ju dessa också hos ungarna. Vad är det på grund av då? Jo, två dåliga individer, i båda fallen.
www.alrunans.weebly.com/
#10 fast är djuren släkt är det ju betydligt större risk att det är samma fel på båda istället för olika fel som då hoppar den generationen.
l'm back
#11 Ja, absolut, men då beror det ju på att det redan fanns en defekt i den släkten, defekten uppkom inte av inaveln, utan den bara förstärktes.
Om obesläktade föräldrar har varsin defekt så kanske ungarna blir bärare av två olika defekter istället, och det är ju inte direkt positivt, eftersom det kan spridas vidare i hela släkt-linjen sen utan att någon märkte det, just för att den "hoppade" en generation.
www.alrunans.weebly.com/
#9 Kaninerna som dog var 5 månader. Men var påväg att bli 6 månader.
#13 Ok då var det iallafall inte sådana "enkla" förklaringar som övergång till fast föda eller liknande.
l'm back
Det kommer inte några problem första inaveln möjligen att någon blir albino men det är ju inte rekommenderat att göra det många gånger :)

Men alltså… OM det är aveln som ligger bakom döden så skulle de inte ha dött samtidigt på samma dag. Det är ju inte som man har vridit upp en klocka som tickar ner till just den här dagen. Hade aveln legat bakom dödsfallet hade kanske en dött idag och en annan om två år. Inte på samma dag.
#16 Det beror som sagt på vilka gener som kaninerna bär på.
#17 En möjlig bieffekt av inavel är ju magsjukdomar, skulle de vara extra känslig pga det så skulle lite dålig mat (som helt friska kaniner inte skulle reagera på) mycket väl kunna göra så att dom dör på samma dag.
Sen så går det absolut att dom dör på samma dag av andra anledningar när det gäller Avel, chansen är inte stor visst, men den finns där.
l'm back
#14 Tror snarare att det är du som måste läsa på litegrann. Inavel i sig skapar inte sjuka ungar. Då beror det isåfall på att båda föräldrarna bär på defekter, vilket även obesläktade kaniner kan göra. Om ena syskonet bär på en defekt så ökar dock naturligtvis risken för att det andra syskonet också har samma defekt. Om då dessa paras är det självklart att risken är stor att ungarna blir sjuka. Men är föräldrarna friska blir ungarna helt friska. Om ena föräldren har en defekt (dold eller synlig) så blir vissa av ungarna bärare.
Att dina kaninungar blev sjuka beror alltså på att båda föräldrarna hade någon defekt (dold eller synlig). Hade de inte haft det hade ungarna blivit friska. De föräldrarna bör du alltså inte avla vidare på öht oavsett om det är med besläktade eller obesläktade kaniner.
Som svar på TS fråga så kan det bero på en miljon saker. Det råkar inte vara två vitscheckar det handlar om? (för det krävs det att båda föräldrarna är brokade).
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Eftersom många sjukdomar som är genetiska kommer ifrån gener som är recessiva så krävs det anlag från både föräldrarna för att det ska uttryckas. Med tanke på att syskon ofta har väldigt liknande gener (arvsanlag) så ökar risken markant att avkomman får de recessiva generna från båda föräldrarna --> sjukdomar och missbildning. Många exempelvis kaniner och människor bär troligtvis inte på just de generna men eftersom inavel leder till betydligt minskad variation i genuppsättningen så ökar som sagt risken för genetiska sjukdomar markant.
Vad är en av de största orsakerna till att incest är olagligt i Sverige? Jo att risken för missbildningar och sjukdomar hos barnet är betydligt större.
#20 Ja, såklart. Men det är fortfarande inte inaveln i sig som skapar defekter. Vilket många tror. Kaninerna blir inte trekantiga eller eller sexbenta bara för att föräldrarna är släkt:)
Att jämföra med människor är inte helt lämpligt dock. Olika arter tål olika grader av inavel.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#21 det är ju just inaveln i sig som leder till en betydligt minskad genetisk variation. Sannolikheten att två obesläktade individer bär på samma sjukdom är avsevärt mindre än två besläktade.
Varför struntar inte kaninuppfödare i om det blir inavel om det inte spelar någon roll? läste du #19? Förstår du inte att risken ökar avsevärt och man inte kan kalla inavel en "slumpfaktor" eller liknande? Du får gärna använda något vetenskapligt belägg för att jag ska förstå dig.
Inavel leder till en avsevärt ökad risk för defekter, framför allt när det pågår i flera led och variationen blir ännu mindre.
#22 Många struntar nog i det pågrund av att vissa inte tycker att det är rätt moraliskt. Det är även inte det optimala för kaninerna, då det är ökad risk för defekter, men inaveln i sig är inte dödlig om det inte finns defekter hos föräldrarna.
Zingo ;D
#21 Jag vet inte riktigt vad det är du inte förstår. Jag säger inte emot att det det blir en mindre genetisk variation, men finns det inga sjukdomar i generna så blir ungarna inte sjuka. Finns det sjukdomar i generna är det såklart större risk för att det visar sig på ungarna när den genetiska variationen är mindre. Så man ska inte para två syskon (tex) om man inte vet vad man pysslar med.
Grejen är att vissa tror att ungarna blir sjuka ENBART pga det faktum att föräldrarna är släkt. Och då parar de istället dessa kaniner med obesläktade kaniner och tror att då är det inga problem. Men faktum är att man fortfarande sprider defektgener… En PARNING där defekter uppstår innebär att man ska ta föräldrakaninerna ur Avel, OAVSETT om de är släkt eller inte. Sjuka gener ska inte spridas vidare.
Hur det ligger till i detta fall vet vi ju dock inte. Dödsfallen, som jag sa, bero på en massvis med saker.. enbart oduktion kan KANSKE svara på vad som gick fel. Jag känner mig dock 99.9% säker på att det inte beror på att föräldrarna är syskon iallafall. Känns inte troligt att de skulle dö samtidigt då.
Många uppfödare inavlar för att testa sina gener. Och många föredrar att till största del para besläktade kaniner (som de såklart kontrollerat generna på) istället för att ta in obesläktat, just för att ha koll på sina linjer.
Att vissa inte gör det beror nog på det #23 nämnde, att folk finner det omoraliskt eller som jag tidigare sa, att vissa tror att ungarna blir trekantiga bara pga det faktum att föräldrarna är släkt.
Hoppas du förstår vad jag menar nu. Jag menar inte att det är fritt fram att inavla, man måste som sagt veta vad man pysslar med.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
RVHD kanske?