Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4237 ggr
Usagi_
0

Grenar på vintern

Vad får era kaniner för grenar nu på vintern? Och vad hittar ni de?

Är superdålig på att se skillnad på träd så inte det lättaste att veta vilka träd som de får äta, speciellt nu när löven är borta. 🤐

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

[peter54]
1

Asp är bäst. Slät grönaktig bark.

Irmelinis
0

Tar mest äppelgrenar från vår egen trädgård.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
0

Jag som bor norröver har det enkelt för mig, är trädstammen vit/svart så är det nej, är den grå är det bara att ge. Söderöver finns även bruna lövträd av både nej och ja kategorin som jag inte ens vet namnet på. Gran och tall går bra att ge men är inte lika populära som lövträd. Jag hittar i skogen på vårt skifte, men alla äger ju inte egen skog så man får väl ut och äventyra och försöka hitta en snäll markägare som man hjälpa med slyröjning🙂

crystalguurl
0

Jag brukar ta äppelträd i vår trädgård eller lönn på baksidan. Sen försöker jag memorera var t.ex. Rönn träd är :) Man kanske kan då någon tråd eller färgglad tejp lite diskret runt stammen eller en gren? Då kanske mn kan veta vilka man kan ta av?

horsie85
0

Mina får äppelgrenar och grankvistar :) om jag hittar nått annat jag är säker på får dem de också :)

[peter54]
2

Här är det ganska många markägare som fäller asp till viltet. Hararna äter barken, rådjuren är knopparna och älgarna äter årsskotten. När vi hade kaniner brukade vi ta av de fällda träden, givetvis med lov att göra så.

BaltizSimbaLukas
0

Min trädgård är i princip en skog, så jag brukar ta grenar av rönn, asp, hassel, ask och andra lövträd som jag inte vet vilka det är. Men absolut inte björk nu på vintern, och inte gran eller tall. Oftast rönn.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Adirfen
0

Tallgrenar är storfavoriten :)

[peter54]
0

Är det så bra för kaniner att äta barrträdgrenar? De innehåller ju terpenoler (terpentin).

Adirfen
0

#9'Som jag förstått det så är det ok :)

Namiko
0

#9 Jag skulle inte ge barrträd, av samma anledning till varför jag vägrar ha mina kaniner på kutterspån. Spånet kan påverka deras leverfunktion vilket är speciellt farligt om kaninen måste sövas, så jag håller mig borta från allt vad barrträd heter till mina kaniner.

Jag memorerar var det finns rönnsly under sommaren och plockar av det under vintern med. Har dock lärt mig någorlunda att se skillnad på slyet även under vintern tack vare några väldigt kunniga skogsmänniskor. Dock är det enda lövträd jag behöver hålla mig borta från där jag bor björk och det är lätt att skilja på, men jag håller mig till rönn så gott jag kan då det är favoriten.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

crystalguurl
0

#11 Oj det visste jag inte om spån, är hampaströ bättre?

Smultrondraken70
0

Samlar på mig stora buntar med äppelgrenar/kvistar när våra bekanta som har äppelträd klipper ner sina träd på våren och jag har dem sedan i förrådet:) brukar räcka hela året tills de klipper igen nästa vår:) kaninerna verkar inte alls bry sig att de inte är färska utan torkar…

Namiko
0

#12 Jag har ingen erfarenhet av hampaströ men det som artikeln jag länkade till varnar om är tall- och cederströ, dom har inte testat hampa alls.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Usagi_
0

Puttar denna tråden. Hittar inga grenar nu ju :( så tar från vår häck/buske som Pix gillar. Vill inte ta från lönnträdet bredvid mer eftersom det inte växer på vintern.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

[fin_kanin]
0

Jag vet inte om du fortfarande undrar men min kanin får grenar ifrån fläderträd:)

Maleficum
0

Pappa klipper deras äppelträd lite åt gången under hela vintern när jag är där så jag får med färska grenar hem till Kenzie. Han är lite kinkig och föredrar att dem är färska. Har de legat inne för länge och torkat vill han inte ha dem.

Har även vid tillfälle fått äppelgrenar av personer som bor i mitt område när de klippt sina träd (då de visste att jag har kaniner).

Har även pil på tomten men dem är han inte alls förtjusta i.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu