Slutat att äta hö
Hej!
Min kanin har slutat att äta sitt hö!! Hur ska jag göra för att få honom atta äta sitt hö igen?
Ge honom mindre pellets.

ok tack!:)
Som #1 Skulle jag också minskat på pelletsen, och om inte det heller funkade skulle jag bytat hö :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Höet är det inget fel på, har haft det förut, och han brukar äta det, att han slutat har kommit plötsligt!
Ta bort pelletsen helt!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Okej! :)
Kolla gärna tänderna också. Om en kanin slutar äta svårtuggade saker kan det ibland bero på problem med tänderna.
Men förhoppningsvis har han bara blivit lite kräsen.

Om h*n verkar hängis ska du ringa veterinären direkt akut för det kan vara förstoppning.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Det tror ja inte då den som jag har har fattat äter pelletsen!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

9# Ja men jag tänkte om den slutar äta helt.
Rest in peace Valkyrie!
Instämmer med övriga. Minska på pelletsen och ta ev. bort den helt. Det skulle jag dock göra gradvis så att inte magen störs för mycket. Det går också att minska på grönsakerna tillfälligt i samma veva.
En av mina kaninhonor får minimalt med både pellets och grönsaker då hon annars ratar höet helt.

Jag är otroligt rädd om att något djur slutar äta, eftersom Valkyrie dog i förstoppning och det är det värsta som hänt mig i hela mitt liv…
Så om erat djur slutar äta så ring veterinären direkt, dvs om den är hängig också.
Rest in peace Valkyrie!

Jag tog bort pelletsen och nu äter han höet. Jag kom på att jag har gett honom aldeles för mycket pellets !
#13 Vad bra att han börjat äta höt! :D
Min kanin för inte mycket pellets alls, kanske 1-2 msk per dag. Höet är ju grundfödan så pellets bör inte ges i för stor mängd. ^^<3

Ska börja ge honom ungefär 1/4 per dag nu, förr gav jag honom en halv dl morgon och kväll!
kolla tänderna är nog en bra ide åt din kanin mycke hö förut
min kanin har slutat att äta både hö och pellets men han äter sallad hartestat att ta bort sallad men då äter han inte heller ger honom 1/2 deciliter pellets varje dag han är pigg i övrigt någon som vet vad jag kan göra?
är en halv deciliter morgon och kväll för mycket😮
#18 Väldigt gammal tråd;)