Plocka upp nyfödda ungar.
Hejsan! Jag har för första gången betäckt min hona, så hon ska få sin första kull. Hon är en dvärgvädur & pappan också, så det är renrasigt.
Jag har läst på jättemycket om det här & allt går jättebra osv. Men en sak… som är olika på ALLA sidor, är när det gäller att plocka upp ungarna. Vissa säger att man inte får röra dem, absolut inte, bara när dem precis har fötts, så man kollar hur många det är & att ingen är dödsfödd. Men sedan? Hur noga är det? Får man gå nära buren, får man kolla ungarna, hur är det? Hur gör ni?
Tacksam för svar! Det är det sista jag behöver veta inför första kullen. Tacktacktack! :)
jag kollar varje dag på mina:P mina honor har aldrig brytt sej, men för säkerhets skull klappar jag inga andra kaniner innan isåfall tvättar jag händerna och sen klappar honan som har ungar med båda händerna.
Fast det beror om din hona ser dej som en fiende, då gillar hon nog det inte:/ fast antar att hon inte gör det(a)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Nja, sådär… min hona har varit en kamp att få tam. Hon har inte riktigt varit att lita på, men nu är våran relation bättre än någonsin & hon kommer alltid när jag kommer & vill bli klappad. Det är därför jag har parat henne nu, då jag inte ville para henne förens hon litade på mig :) Men så man kan kolla dem varje dag, men inte gosa med dem?
Dom är ju inte så gosiga förens typ 3-4 veckor:P när dom är 2 börjar dom ju bli söta, och innan det är det lite olika, har haft ungar som uppnatt ögonen vid 6 dagar och några vid 14:P dom är gulliga efter dom öppnat(a)
Men jag har tagit kort och räknat dom.
När det är kallt kan man inte ha uppe dom länge, mens ser ut som du har innekanin, så frysa ihjäl gör dom ju inte om du skulle ta upp dom från boet och kika:)
bebis 5 dagar, inte så jätte söt precis;)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
knoda dina händer i hennes päls och avföring, typ spånet. Sen e är det bara att röra :)
jag brukar kunna röra dom utan problem när dom är bara någon/ra dagar.. och när dom är nyfödda :) men första dagen kollar jag dom bara och låter dom sedan vara fasst jag går självklart nära buren då honan måste ju få mat och så ;)
men är din hona väldigt snäll så bör det gå utmärkt att ta i ungarna :) min hona skiter helt i om jag tar i dom eller ej. eftersom hon litar på mig till 100% jag behöver inte gnugga in mig massvis i hennes hår .. :) eller i avföring eller så :)
samma var det med min förra kull's mamma :) hon litade på mig där också så där behövde jag inte heller gnida in mig i hennes avföring eller hår :) men är man lite osäker bör man ju göra det ;)
men jag klappar alltid hon lite smått första gången så hon ser att jag inte tänker göra illa dom eller så hihi ;)
och klappar alltid honan efter så hon ser att jag inte Snodde en unge eller så :):)
och ingen av mina bebis kullar som jag har haft har jag aldrig fått en dödfödd, eller en bebis som dör efter ett tag.. så jag får hoppas på att den kull jag har nu ingen dör från mig ;)
så ja.. ingen av mina honor dödar iallafall inte bebisarna bara för att jag tar i dom :) eller te.x slutar mata dom:)
men om din hona litar på dig super så bör inte det vara något problem.. ;)
grattis till parningen och hoppas det kommer bebisar då ;)
( på bild ) min kull jag har nu nyfotade idag ;) då dom är 1 vecka & 2 dagar nu :) )
PS. Jätte söt kanin på din bild ;)
Jag tittar till mina, så att de lever o så. Kan ta något kort när de ligger i boet.
Men har sätt många som plockar upp dem och tar kort på nyfödda, vilket jag tycker är fel.
#6 Det är sällan man tar kort på nyfödda, de jag vet, har tagit kort när de vart nån dag :)
De som tar upp ungarna och tar kort på nån timmer nyfödda ungar, de vet vad just deras hona tillåter.
Det är vad du gör ja, men har sätt fler som tagit kort på nyfödda.
Några dagar tycker jag också är förtidigt.
#8 Jag sa inte JAG. Jag sa: de jag vet.
Man vet bäst själv vad honan tycker är okej och inte.
Du gör på ditt sätt, andra gör på sitt sätt.
Okej. Men ni som tar kort på era ungar i boet? Kan man använda blixt och sådära? Det blir inte stressigt för honan på något sätt? :)
Tack för alla svar & lyckoönskningar! Idag är hon inne på sin 16 dag i dräktigheten. Så nu är det inte långt kvar! Jag hoppas verkligen allt går bra. Pappa fixar precis med en bolåda, tänkte lägga upp bild på den sen.
Så länge den är rätt mått ska den funka. =)
Vad bra :) Den ungefär en tredjedel av hennes bur. Höjden är väl 40 cm kanske.
Hur stor är buren då?
Finns lagar på både hur stora burar och bolådor ska vara.
Nä, vet bara att buren är laglig då den djuraffären som säljer bara säljer lagliga mått och sådär, den är ganska stor min bur. Men bolådan, ah.. jag vet inte riktigt. Hur liten får den va liksom?
#16: För en kanin under 3kg ska den vara minst 35x28x20cm.
Ohja, det är den så det räcker och blir över! ;)
#17: Vilka sidor ska ha vilka mått? kvittar det? (=
jag har aldrig varit med händerna i honans päls/avföring innan, däremot tvättar jag alltid händerna innan jag plockar med dom.
Det gäller ju att tyda honan också, Jag känner mina honor och vet hur långt jag vågar gå. Honorna kollar i regel inte till sina ungar ofta och det är oftast ingen fara att plocka upp dom och pilla lite.
Själv plockar jag upp alla från dag ett på en handduk, kollar så dom lever, inte är missbildade, ser friska ut och mår bra. Honan har i dom flesta fall suttit i andra änden av buren och pysslat med sitt eget, fullt medveten om att jag faktiskt pysslar runt med hennes bäbisar.
Att ungarna skulle ta över ens händers lukt och honan stöter bort dom ser jag som en ren myt. Moderskänslan är så mycket starkare.
Dessutom är honan van vid ens doft redan från början.
Är honan däremot stressad och far runt i buren skulle jag inte vara på boet och pilla, men å andra sidan skulle jag inte ta en kull på en sådan hona heller.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#19: 35cm lång, 28cm bred och 20cm hög.
Okej! Tack allihopa, för eran hjälp med bolådan. Men vill gärna höra mer om nyfödda ungar.
Även om ta kort i boet… hur länge man kan vänta och så?
Hur länge man bör vänta beror på hur honan reagerar.
Mina honor som jag vet litar på mig, kan jag ta i ungarna redan samma dag de är födda.
Ta kort är också individuellt.
I boet kan man i princip ta kort från ungarna är födda, så länge honan accepterar att man är där.
Är man osäker på hur honan reagerar, bör man vänta tills ungarna blivit någon vecka eller så.
Okej, tacktacktack!!! :)
Jag har ställt in bolådan nu & den funkar superbra! Och så ser man när hon fött ungar genom plasten, grymt bra jU! :)
jag tycker perssonligen att det är fel att plocka upp nyfödda DE BEHÖVER MAMMANS NÄRHET men vid några månaders ålder är det okej eller bra att dem får vara med människor
#27 Tråden är 6 år gammal. Mamman är knappast nära dem, naturligt håller hon sig så långt borta som möjligt för att skydda ungarna, hon kommer bara när hon ska ge di. När ungarna är några månader så har de för länge sedan lämnat boet och har oftast även lämnat mamman. Som uppfödare säger jag att det är bra att kontrollera ungarna dagligen så att ingen är död eller undernärd men lämna ungarna ifred så mycket som möjligt tills de självmant lämnar boet, de har ändå inget utbyte av att pysslas om när de är så små.