Rävproblem!
Hej!
Under några veckors tid nu har jag haft problem med en väldigt närgången räv som nästan varje dag är på kaninburen och försöker ta sig in. Mina kaniner bor i en bur som är omringad av en stor Hage, som är runt 1,5 m högt gissar jag på. För någon dag sedan kom jag ut och såg att räven låg och sov i hagen, nån meter ifrån buren, vilket jag antar är ett tecken på att själva buren håller för rävar,efter som han antagligen gett upp då på att försöka ta sig ini buren och istället försökt vänta ut kaninerna. Idag vaknade vi av att räven försökte få upp taket på buren.
Räven har redan tagit en av mina kaniner, så skulle han ta fler skulle det såklart vara otroligt tråkigt. Har ni några tips? på hur man kan skrämma bort räven så att den inte vågar sig tillbaka? Eller några tips? på hur man får hagen och buren att bli mer rävsäkra? 😐
Hade ingen aning om att rävar kunde hoppa så högt, så hur högt tror ni staketet på hagen behöver vara för att räven inte ska kunna hoppa över det?
Kan du inte göra någon typ av fågelskrämma och sätta upp vid buren. Om det liknar en gubbe så vågar sig nog räven inte dit.
#2 Jo det kanske jag kan ordna, bara det att räven är väldigt tam men sätter jag någonting sådant precis vid buren borde han ju iallafall tveka lite. 🙂
Jag gjorde en sån för att skrämma rådjur i grönsaklandet. När jag gick förbi min pappas jakthund med den, så blev den jätterädd och började skälla. Jag hade bundit ihop två pinnar till ett kors. Till huvud hade jag tagit en vit plastpåse stoppat med hö och målat arga ögon och en arg mun med svart permanent tusch. En av min pappas avlagda overaller och en keps på huvudet. Den blev inte så hög, utan det liknade en gubbe som satt och hukade. En granne som gått förbi en dag undrade varför min pappa satt där och inte rörde på sig. 😃Rådjuren kom inte tillbaka.
Hade mina kaniner ute i somras då hade en räv varit framme och kissat vid buren, bitit på buren och vält om kull den så tacket var öppet. Som tur var så blev ingen kanin uppäten, tror att räven hörde när jag var på väg ner eller blev skrämd av bilen som kom och sprang iväg. Jag är inte säker om det var en räv men jag tror det.
Jag hoppas att det löser sig och att räven inte tar fler kaniner.
Vi hade en räv förut här och den var sjukt tam. En hund typ. Vi jagade bort den flera gånger med sopkvast och viftade och skrek men den var så närgången. Våra grannar matade den även från handen. Våran sköts ihjäl tror jag av kommunen.
Ha en riktigt säker bur och ha inte saker som soptunnor närmare buren då den hoppar upp på demn och sen in i buren. Jag hoppas att ni finner en lösning och att inte fler kaniner blir rävmat.
Med vänlig hälsning Emilia 
Innehavare av Norths Hoppkaniner