Dosering Metacam
Ni som har gett era kaniner Metacam, hur mycket fick de per kilo vikt? Har en kanin med sårskada, har ringt veterinär och ska dit imorgon, har Metacam för katt hemma och vill ge henne för att lindra i natt.
Ge inte utan att prata med veterinär. Ring till en kunnig veterinär och fråga. Jag ringde och frågade om jag skulle ge när min kanin var sjuk och de sa att jag inte skulle ge utan att veterinären sett på kaninen!
Har som sagt pratat med jourhavande veterinär och ska dit imorgon. Jag frågade om jag kunde ge Metacam och det var okej men hon var osäker på doseringen då kaninen bara väger strax över 1 kg och hon satt i bilen på väg till ett jourfall så det var därför som jag frågade här 😉
1 ml fick min kanin på drygt 2 kg. Så 0,5 ml borde väl inte vara för mycket till din då.
Okej! Men anser fortfarande att du borde ringa till en (annan) veterinär, för vi på detta forumet är inga veterinärer
Instämmer med #4, vi är ju inga veterinärer, men om jourveterinären givit sitt medgivande borde det ju vara ok att ge en dos.
#3 Stort tack för svar 🙂
#4 Har aldrig trott att någon här är veterinär eller ska ta ansvar för mina djur men trodde att någon som tidigare fått Metacam utskrivet skulle kunna hjälpa mig med att läsa på sin flaska.
Efter kastrering fick min hona på 1,6 kg 0,75 ml per dygn. En operation såsom kastrering på en hona är ju dock en ganska stor operation, och om så mycket behövs för en sårskada är ju lite oklart. Hur omfattande är sårskadan?
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#7 Skadan sitter precis vid ena ögat. Jag har gett henne 0,5 ml så det lindrar under natten.