Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använder ofta knepet som de visar i detta klipp. Funkar bra på min blinda kanin som inte gillar att sitta still (om man inte gosar med honom och detta knep gör att man kan sitta och "gosa" med hakan eller näsan på hans huvud medan man håller på) och som får panik av att ligga på rygg. Har honom dock oftast i knät eftersom jag inte vågar ha honom på bord (han ser ju inte att det är långt till backen). Sen får man testa sig fram lite. Är man två kan det vara enklare, en som håller och gosar och en som klipper.
https://youtu.be/tIXdvtNwAPk <-- denna video ger lite tips? på lyfttekniker som funkar bra för kaniner som inte gillar att bli lyfta (använt den där de lägger mot ens sida och lyfter på en svårfångad och svårlyft fransk vädur och det gick toppen).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Hmm, tänker.. Har du köpt kaninen av uppfödare, nån som du känner eller djurbutik? Jag undrar för att underlätta för dig. För att se hur andra gör djurbutiker klipper klor 50-80kr. Det brukar vara 10kr per tass. Jag tycker att dom som har kanin ska klippa kaninen innan den säljs. För att böka från början är inte bra. Jag är erfaren på hund. Beroende på hur hunden är och vad det är för reaktioner, småhundar som kommer till mig fritid/ jobb. Så brukar jag lägga en handduk på knät och sen hunden. Linda in stabilt, inte för hårt inte för löst, börja med tex, baktassarna linda in dom. Som man gör med en bebis.( kaninen kan vara på rygg) , helst kanske inte för kaniner ligger ofta på rygg när dom är på myshumör och trygg. Eller att du har kaninen som den är att den fötterna på knät , golvet, handduken är för att kaninen inte ska kunna springa iväg eller av annat skäl. Sen börja med framtassarna och klipp. Ljusa klor så ser man röda blodkärlen, så bara på genomskinliga klor. Svarta är faktiskt svårt och se. Det är chansning, ta lite i taget. Men rekommenderar dig gå till en djurbutik så du ser hur dom arbetar och kan ge dig råd oavsett om du har handlat där eller inte.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Man ska inte lägga kaninen helt på rygg. De hamnar i en slags trans då eller hur man nu ska förklara det. Inte bra för kaninen helt enkelt. Min hona hatar att bli lyft. Jag har helt enkelt bara fått visa vem som bestämmer. Att man själv är lugn och trygg och lyfter på ett bra sätt gör att kaninen blir tryggare. Som tur är har jag hjälp av min sambo vid kloklipp. Så jag håller och min sambo klipper. Min hona sprattlade till en början men nu sitter hon helt still. Tror att det är en vanesak. Tycker också att du kan gå till en djuraffär eller veterinär och få klorna klippta första gången. Då kan dom visa hur man gör på bästa sätt. Lycka till!
"Ha det gött, ät ej kött" 
Rygg? Youtube, endel erfarena människor säger att man kan. Men jag vet inte så länge man ser kaninen mår bra, man måste pröva sig fram… Jag har gjort det. ( gör) .. Kanske har fel. ..men så länge man ser kaninens reaktion osv. Så skadar set ju inte.
När man lägger kaninen helt på rygg kan den gå in i något som kallas tonic immobility, den blir apatisk och ligger helt still. Det är sannerligen mycket praktiskt när vi ägare ska klippa klor och liknande, men trots att kaninen verkar lugn så är den i själva verket enormt stressad. Det är en överlevnadsinstinkt som går ut på att spela död tills rovdjuret som fått tag i kaninen (alltså vi ägare i detta fall) ska tro att djuret är dött och sänka garden, på så sätt kan kaninen vid första bästa chans spurta iväg. En google sökning på "tonic immobility" kan berätta mer om den forskning som gjorts om detta och varför det bör undvikas. När jag och min sambo klipper klorna på våra kaniner så håller han kaninen i knät medan jag klipper. För framtassarna så lägger vi en handduk mellan ansikte och tassen, vilket vi har upplevt gör att kaninen inte rycker undan tassen lika ofta. När vi klipper på baktassarna håller min sambo upp kaninen stående liknande som i videon som länkades tidigare i tråden. Det går smidigt för oss. Det har tagit nästan ett år för kloklippningen att bli "smidig" dock, det ligger mycket arbete med att jobba med att göra kaninerna lugna med att bli hanterade bakom. Rekommenderar att klippa hos en veterinär den första gången om du är osäker.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Ok, nu vet man det 😄🌹 Men vetrinär eller djurbutik så får du råd och stöd därifrån.
#1 tack för videon, ska helt klart prova detta!
#2 hon är köpt i en djurbutik!
Får prova göra som i videon och om det inte funkar så får jag ta kontakt med någon djurbutik eller veterinär och se om de kan hjälpa mig. Tack så mycket allihop! :D
Klipp en klo varje dag och beröm mycket efteråt då kommer kaninen vänja sig efter ett tag! Så gjorde jag med mina och nu är dom helt avslappnade när man klipper klorna!
Instagram: @fireflybrownie "ett naturligt kaninliv ger glada kaniner"