:):/
Varför använder kaninen inte sin saltsten. hon har aldrig använt den.??????????:/

Det är väl bra hon inte använt den, de behöver inte saltsten..
Precis som #1 sa, hon behöver inte saltsten
- Mvh Emma

Jag tycker att du ska ta bort saltstenen. Nu verkar hon ju inte använda den, men bäst att vara på den säkra sidan iaf! Endast honor med ungar ska ha saltsten! … Tror att dom kan få njursten om dom använder den för mycket? nu får nån rätta mig om jag har fel :)
Precis som 1.
Kaniner behäver inte saltsten. Dom får i sig salt när dom äter upp sin spillning osv.

Säger som ovan.
Oj :O Det visste inte jag måste ut och ta bort den :S
Oj, det visste inte jag heller
Det är bra att hon inte använder den, dom behöver inte saltsten. Dom flesta kaniner får i sig tillräckligt mkt salt genom maten :)

dom flästa kaniner behöever inte slatsten, det gör ju inget om kaninen inte gillar den? :P
ta bort den, det är smart :)

Men dom slickar väll bara på saltstenen om dom är i behov av den? De gör mian iaf, de är inte ofta men ibland de slickar p åden liksom. Som hästar…
Kaninerna slickar bara på saltstenen vid behov, Det kan vara bra och ha den kvar, jag har alltid salt sten till mina kaniner, Eftersom att om dom kan behöva det där saltet ibland…
de behöver salt! det räcker inte med "grönsakssaltet" ajja, de e inte mitt fel om era kaniner får salt brist O_o dom slickar på den när de behöver
#14 Håller med till 200 % !!!

De får njurproblem av saltstenar.

Kaninerna får inte saltbrist, i så fall ger ni dåligt foder till era kaniner. Ett bra foder innehåller tillräckligt mycket salt.
Kaninerna får, som twinnie säger i #16, njurproblem.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Grönsaker innehåller heller inte salt. Så jag förstår inte vad ni menar med "grönsakssaltet". Men ett bra foder (Lottie, Stampe, Edel el liknande) innehåller tillräckligt med salt för att kaninen ska klara sig.
Mina kaniner får pelletsm Jag vet inte vad ni tkr om den maten, men mina knainer äter den så.. Och om kaninen känner att den behöver salt stenen av vissa skäl så är det bara bra att den finns där, ALLA djur behöver salt i sig för att öveleva, Och då är det bara bra om det finns en salt sten där, Om det nu är så dåligt att ha salt sten så kan ni ju säga till alla häst ägare och ta bort sina saltstenar till sina hästar ! Jag tänker inte diskutera mer i det här och alla gör som som vill med sina kaniner..

#19 Kaniner får njurproblem som kan leda till döden av just saltstenar. Du kan absolut inte jämföra en liten kanin med en häst. De har helt olika anatomi och är inte lika känsliga som kaniner.
Alla djur behöver ha i sig salt, ja. Men har man ett bra foder är inte saltsten nödvändigt. Det gör mer ont än gott.
Du gör precis som du vill, men du måste också kunna ta åt dig av vad andra säger, annars kanske dina kaniner drabbas av njurproblem!

Kaniner & Hästar är inte samma djur - har inte samma behov heller. Hästar behöver salt (bla för att de svettas, vilket kaniner inte kan) och kaniner behöver det inte.
Visst, du gör som du vill. Men tänk på njurproblemen (njursten tex) :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Om kaninen äter överdriver mkt så kan man ju ta bort den, Men som mina kaniner som aldrig äter som så kan man ju ha kvar, Linus har slickat nån gång.. Men nu ska jag inte skriva mer i denna tråd :P Haha..

#22 Varför vill du ha kvar den? Förstår inte ..
När jag var hos vetrinären för underskökning(elr hur det stavas) Så undrade jag om jag kunde ta bort saltstenen, Men hon rekomederade att ha kvar den, För kaniner slickar där vid behov så…
Trampe har ingen saltsten , bara en mineral block :] .. den äter han mycket på :D