Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2479 ggr
Fridaaaa
0

Blocka vägguttag?

Hur kan man blocka vägguttag på bästa sätt?
Ena måste användas (kopplat till akvarium).
Kan inte sätta kompostgaller framför där. 

Såna "ploppar" in i uttaget hindrar bara där men inte resten av dosan eller då sladdar.

Har tre uttag som ska blockas, ett som måste användas de andra är inget måste just nu.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Melbun]
0

Jag har en sån fet dosa i och så har jag tryckt in en handduk som hänger över. Beror lite på kaninen men min som oftast ska tugga på allting lämnar den ifred faktiskt :P

Fridaaaa
0

#1 Han har inte tuggat än, men vågar inte lämna själv om jag inte har något tryggt framför :)

[Melbun]
0

Kan ju testa som nödfall hehe. Annars tycker jag det bästa är att ställa en möbel eller liknande framför om det går. Beror ju lite på hur de sitter :) Mitt monster har lyckats tugga sönder väggen hela vägen in till sladdarna under (?) så där spikade jag över en hel träbit :s

Fridaaaa
0

#3 Där går tyvärr inte att göra det :( Är precis vid "utgång" och vid möbeln akvariumet står på så ingen plats för det :( 
Måste kunna dra ut sladdarna och så, vid t.ex rengöring av akvariumet osv :/

Handduk käns inte så brandsäkert?

Trebit
0

Jag har möbler eller tunga lådor för alla ställen där det finns eluttag.
Finns ju trälådor med handtag, så att lådan blockar själva uttaget men den (sladdskyddstäckta) sladden kan dras genom handtaget. Har inte testat det än men funderar på att fixa det till ett ställe i hallen.
Typ en sån här låda tänkte jag.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Melbun]
0

Nej men jag har en sån plugg i med offknapp så den stängs ju av då ingen är i närheten/ute. Sen står en garderob ivägen för sladden så den kommer han inte åt ändå.. Börjar det spraka och brinna så är jag nog rädd att man är rädd körd oavsett hehe. Kanske kan du ställa något litet som inte tar så stor plats runt + sladdskydd?

[Melbun]
0

Åh men typ som #5 tänkte jag på! Min kanin hade däremot puttat bort den men kanske man lösa något där med?

Fridaaaa
0

#5 Kan inte ha någon möbel för alla :( Bara 1 av 3 :( 

#6 Nej detta är i en liten hörna bara :/

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ursäkta stöler håller på att fixa om osv

[Melbun]
0

Ser ut som att ställa en sån låda på högkant hade varit fiffigt :9

Fridaaaa
0

#10 Hur menar du då? Han lär knuffa omkull den, hoppa upp på den osv om jag känner han rätt :( Och blir ju svårt med sladdarna?

[Melbun]
0

Tänker att man borde kunna klistra fast kardborreband annars om det går? Samt ha sladdskydd på den fria delen. Eller hade du tänkt gömma allt?

Fridaaaa
0

#12 Behöver gömma uttaget och en bit upp på sladdarna :)

emms
0

När det gäller uttag som sitter som ditt gör tycker jag faktiskt alltid det bästa är att placera något framför, typ tvättkorg?

Alternativt flytta akvariemöbeln så den står precis jämte uttaget så man kan dra upp och fästa sladdarna på möbeln med sånna lister man lägger sladden i. 

Gnager han på tyg? 

Jag virade nämligen tyg runt stumpar sladdar som inte gick att gömma på annat sätt. Sen fäste runt omkring med buntband. Det kan man ju ha sista biten där sladden måste böjas och inte går att ha i en list. 

Annars får man nog göra som någon låda och fästa i väggen som man kan öppna, tänk elskåp. Men det känns onödigt krånligt.

Emma

Fridaaaa
0

#14 han drar i tyg men inte biter igenom vad jag märkt . Tyvärr går det inte att flytta. Jag orkar inte det och svårt med akvariumet kvar på :/ Funderat på det med att sätta framför men måste komma på vad som inte blockar oss från att gå in och ut ect hmm Är det verkligen så brandsäkert med tyg runt ?

smellcaramell
0

sladdskydd och eltejp är räddningen, eller flytta hela skåpet eller vad det är akvariet står i och ställa typ framför + sladdskydd på. hag själv en sladd som går runt halva rummet här hemma och då har jag sladdskydd, eltejp i hörnen och mer sladdskydd. Precis vid uttaget står sängen och blockerar plus att jag har sladdskydd och eltejp även där + en kudde fastkilad nedanför så att han absolut inte kommer åt kontakten.

Fridaaaa
0

#16 se #15 ang skåpet. Tyvärr inte möjligt. Vågar man verkligen ha tyg? Tänker brandrisk?

smellcaramell
0

#17 skrev visst typ samtidigt som dig så missade det du skrev i #15, men ta in 2-3 personer som hjälper till så lär det inte va något problem att flytta skåpet+akvaruim, speciellt inte om du samtidigt passar på att göra vattenbyte i karet. Inte så svårt att ta in grannar/släktingar som hjälp under ett kalas eller en fika :). Vi har själv flyttat mycket tyngre och otympligare föremål som varit tvungna att bära(inte bara "dra") för att flytta på 2-3 personer utan problem. Sedan finns det ju tygklädda sladdar så tyg ska inte vara något problem så länge hela sladden+kontakten är hel.

Jag hade flyttat möbeln och satt på sladdskydd då det är det säkraste, innan det är möjligt hade jag satt på sladdskydd och eltejpat alla sladdar och satt fast sladden så högt upp som möjligt på skåpet så han inte kommer åt sladden.

Fridaaaa
0

#18 inget jag tänkt närmaste; ) Men den kommer stå ivägen den biten . Haft den där förr och den kommer för långt utcfrån väggen med sladd bakom enligt mig därav att den står där den gör. Så ej möjligt tyvärr . Behöver något flyttbart som blockar helt enkelt :) så får fortsätta klura på just den sladden för. De andra ksn jag sätta eltejp eller liknade på få vi inte använder just nu :) Tack ändå :) Han får inte vara där förrän jag fixat allt :) han får vara i sitt rum och hallen tills vidare :)

emms
0

#17 Om det är tyg av polyester smälter det ju snarare än att brinna upp. Typ fleece. Mina har skitit fullständigt i sladdar om det varit tyg runt. Ingen av dom biter på det. Så beror ju lite på hur kaninen är.

Man skulle ju kunna dra ett varv med eltejp och sen ha fleecetyg virat runt fast inte så hårt. Jag klippte sönder sånna fluffstrumpor, virade runt typ 2 varv och fäste med buntband. 

Och med grejer att ställa framför, kolla vad du redan har i rummet/huset. Kanske en tvättkorg, soptunna, liten hylla, högtalare, fodertunna, sorteringskärl eller liknande? 🙂

Emma

Fridaaaa
0

#20 Messi biter på sladdar tyvärr :( men hade blockerat / skyddat oavsett :) Enda som skulle passa i den hörnan är fodertunnan. Frågan är om den hindrar tillräckligt hm fåg testa :)

Fridaaaa
0

#20 Messi biter på sladdar tyvärr :( men hade blockerat / skyddat oavsett :) Enda som skulle passa i den hörnan är fodertunnan. Frågan är om den hindrar tillräckligt hm fåg testa :)

Fridaaaa
0

Provat med saker framför men han har lyckats ta bort sakerna :(

frejaspluto
0

Har inte läst hela konversationen. Men finns det inte spray, lukt liknade saker som man kan smörja in eller vad det kan vara. Som är hälsosamt för dig och kaninen. Såsom ta bort silverfiskar gillar inte myrrolja ( skönhetsprodukter för naglar)en utav alla medel som finns.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Fridaaaa
0

#24 Vågar inte chansa på det. Han är ganska modig av sig och mycket han totalignorerar tyvärr. Vill hellre blocka på något sätt, säkrare :)

frejaspluto
0

Åh, en modig kanin… Typiskt! Kika in på Ikea. Dom brukar ha idéer , men det kanske du har gjort. Kjell och company, Clas Ohlsson har på endel grejer nu 20% rabatt. Check it out!

Fridaaaa
0

#26 Japp kollat på dem ställerna, på hemsidorna. Men det jag hittat ör bara sladdskydd samt pluggar för hålen så att säga, inte för själva dosan :/

frejaspluto
0

Åh, kom på mininthebox.com. lightinthebox.com Mininthebox är teknikprylar. Du kan välja språk, men tänk på att skriva olika ord som betyder samma sak, då kan man hitta superbragrejer ! Kinesiskgrosshandel. Jag handlar kläder där! Seriöst bolag! Stort bolag! Ta med frakt annars får du dina saker efter 15 dgr. Med frakt 3-5 dgr.

Fridaaaa
0

#28 Miniinthebox beställer jag aldrig mer ifrån. Neverever. Både jag och svärmor har beställt därifrån. Risk för tullavgift mm. Och tagit 3-4 veckor för leverans. Storlekar har sällan stämt, inte alltid färg heller och så.
Lightinthebox,com har jag inte köpt ifrån vad jag vet men är väl likvärdigt?

frejaspluto
0

Vet inte faktiskt, jag supernöjd, peppar ta i trä nu men har aldrig haft problem med lightinthebox. Mininthebox, prova aliexpress, amazon är stort ett bolag det är som vårat blocket.se

frejaspluto
0

Billgteknik.se

Fridaaaa
0

#31 Sidan finns inte

#30 Aliexpress är samma skit som miniinthebox tyvärr :/ 
Och måste ha inom 2 veckor. Och man kan inte skicka tillbaka om det skulle behövas

Fridaaaa
0

#31 Googlade så hittade den men de har inga skydd

frejaspluto
0

Billigteknik.se

frejaspluto
0

Missade en bokstav på en sajt.

Fridaaaa
0

#34 Skrev i #33 att jag hittade sidan ;) Men de hade inga skydd tyvärr :/
Hittat bara kabelskydd och skydd för "pluggarna" än så länge, inget annat, suck :(

NordicSunset
0

Kan du inte göra ett "skal" av kartongbitar och sätta över? x)

Be the best version of you.

• Zoella
Marsvinsmamman
0

Såhär skulle jag gjort:  sätt fast förgreningsdosan med den röda knappen på väggen  ovanför uttaget. Sätt den så högt upp du kan. Fäst den snyggt med skruv och väggfäste om du vill/kan, eller slå i en spik/skruv och häng upp dosan på den med  ett snöre. Alternativt sätt upp en liten hylla där som dosan kan ligga på.  Sladden som löper från dosan till vägguttaget säkrar du mot väggen med kabelkanal. På detta sätt kommer alla sladdar utom räckhåll för kaninen. Avsluta med att täcka vägguttaget, tex med en glassburk, typ BigPack. Skär ut ett hål så sladden kan gå upp. Sätt fast glasspaketet mot väggen antingen med tex silvertejp, eller gör en snygg montering där du skruvar fast locket i väggen och därefter trycker fast glassburken i locket.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Fridaaaa
0

#37 Skulle aldrig hålla för han, i så fall får jag försöka fixa något i trä eller liknande

Ja jag förstår ungefär hur du menar :) Frågan är hur man ska fästa det så det inte förstör tapeten? Samt måste vara brandsäkert med hmm

frejaspluto
0

Det finns alternativ att köpa hårt plats ( ser ut som glas) eller samma material som vägguttaget typ fyrkantig ihålig sak med djup med skruvar Utan att förstöra så mkt på väggen. Men tyvärr så måste man göra så om man vill säkra hemmet. Så länge man gör set snyggt så smälter det in i miljön. Tänk dig i vägguttags form. Montera upp det på väggen med sladdskydd. Nått borde finnas i byggbranchen. Eller nått som man måste improvisera själv. Eller så kontaktar du någon som är händig i byggbranchen. Och förklarar som det är. Fråga inte nån från Clas Ohlsson , Kjell o company , en riktig händig karls bygge!

Fridaaaa
0

#40 Hyr, så då kan man inte göra vad som helst.  (om man inte vill ersätta)

Kommer prova ett sätt en rekommenderade på FB. Tidningsställ framför som hon klippt till och satt fast i väggen :)

frejaspluto
0

Det kan man göra när man vill säkra hemmet min bror är fastighetsägare. Sålänge man gör det snyggt ,ordentligt osv. Tidningsställ är superide! Smart! 🌟

Fridaaaa
0

#42 Sa "man kan inte göra vad som helst"; man måste ersätta om det tas bort sen ;) Är därför jag inte vill göra något som ger allt för stora märken eller liknande :) '

Ja jag tänkte prova och se :)