Registrera kaningård
Hej:)
Man måste väll registrera kaningården för att få använda uppfödarnamn till kaninungarna?
Hur gör man om man inte är 18 år och vill registrera sin kaninuppfödning? måste en förälder också bli medlem då?
Så alla vet så är det skaf:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Om du vill avla renrasigt och ställa ut och är under 18 år kan du skaffa dig ett uppfödarnummer. :) Mera info finns på www.skaf.info.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
ok tack:P
// Hanna
Man kan inte registrera kaningården om man inte har uppfödarnummer.
Sen får man använda uppfödarnamn till kaninen, om man skriver det på raden för namn, tex "Zvintos Bosse".
Då är det kaninens namn, oavsett om kaningården är registrerad eller ej.
Däremot får man inte skriva "Zvintos Kaniner" på raden för registrerad kaningård hos SKAF.
Här är kraven för att få registrera sin kaningård:
# Den som registrerar kaningård skall ha fyllt 18 år och vara medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund
# Uppfödaren skall ha minst tre (3) års vitsordad kaninuppfödning och bedrivit utställningsverksamhet
# Uppfödaren skall ha genomgått "Kursen för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobbykaniner". Kursen är godkänd av Jordbruksverke.
a ok, så jag kan skriva Pigelinas Bosse då tex? på stamtavla och så om jag märker kaninerna?
// Hanna
#4: Jajemen. =)
om tack:)
// Hanna
Hej! Vet om att tråden är gammal.
Hur går man till vägar nu för att regga en kanin kennel haha.
#7 Vill du registrera kaningård i SKAF måste du genomgå Jordbruksverkets kurs i hållande och uppfödning av kaniner, ha ställt ut kaniner och bedrivit vitsordad uppfödning i 3 år, samt vara minst 18 år gammal. Uppfyller du de kraven går du in på skaf.cybersite.nu och letar i listan till höger så finns en blankett som ska skickas in för kaningårdsregistrering.
Vad vänder man sig för att gå utbildningen?
#9 SKAF anordnar utbildningen i samarbete med Jordbruksverket. Jag tror inte det är någon på gång just nu. Den senaste var i fjol våras och den som var dessförinnan var flera år innan, så man får vackert vänta och se tyvärr.
Den hemsidan som ni rekommenderar är nerlagd. Så nu har dom en som inte ger så mycket info tyvärr
Skaf.cybersite.nu fungerar visst, var den sida jag rekommenderade redan i #7.
Originalhemsidan innehöll inte heller mer information om kursen eftersom infon bara fanns tillgänglig när det var kurs på gång. SKAF presenterar på sin tillfälliga sida om kurs hålls, vilket det inte gör i dagsläget.
I blanketten för ansökan om kaningård står den info som finns och alltid funnits, inte ens gamla hemsidan gav mer information än blanketten.
Jag har skickat in en sån intresseanmälan