Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1539 ggr
LIMOUSIN
0

Kaniner i grupp

Jag har ett litet projekt framför mig, att försöka få ihop en grupp med kaniner. Kaninerna som jag ska få ihop är  Roffe kastrerad hane på 8mån, Ada hona 2mån och Kossan hona snart 2mån.

Min plan är att sätta ihop Ada och Kossan först, bara för att Roffe kastrerades för 1v bara så måste vänta med honom i ca 2mån tills alla hormoner har försvunnit. så tänkte försöka få ihop honorna först, det borde väll inte vara så svårt eftersom de är så unga? 

Medans jag väntar på att Roffe ska bli redo att träffa tjejerna tänkte jag låta dem bo i varsin bur brevid varandra så de kan se/höra varandra och sedan släppa ihop alla 3 tillsammans på en neutralplats.

låter detta som en bra plan? har ni några tips/knep? Kom med massa förslag!

Tanken är att alla 3 ska bo lösa i min lägenhet med mig, de ska ha ett ställe med toalett och mat osv och sedan gå lösa hela tiden :)

Fridaaaa
0

4 veckor efter kastrering räcker att vänta :) 
Hade väntat och satt ihop alla samtidigt, och väntat tills Kossan & Ada är minst 3-4 månader gamla :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LIMOUSIN
0

Okej vad skönt. :)

Okej varför hade du väntat och satt ihop alla samtidigt? Hur hade du gjort under dessa 4v nu då innan de kan sättas ihop? Ställt burarna så de kan se varandra och släppt lös 1 åt gången så de får nosa på varandra? :) 

Varför hade du väntat tills de är 3-4mån? är det inte lättare att få ihop dem ju mindre de är? läst att med honor iallfall ska man sätta ihop dem så fort som möjligt för att det ska funka bäst.

Fridaaaa
0

#2 Hade haft dem så att de ser varandra ja :) Bekanta sig på det sättet och sedna försöka sätta på neutral plats :) 

Därför att hanen hinner bli 9 månader innan dess och tycker det är bättre att vänta tills då är minst 3-4 månader gamla, så de har större chans att försvara sig om det skulle behövas. Men alla gör olika :) 

Mina har alla varit minst 4 månader, oftast vuxna.

LIMOUSIN
0

Okej. :) 

Okej ja det är sant. Tack så mycket för svaren! :)

LIMOUSIN
0

Men för gruppens skull, spelar det någon roll om jag sätter ihop honorna först innan jag sätter ihop det med hanen? Eller kan de gå emot honom istället om de blir kompisar först eller spelar det ingen roll? :)

Adirfen
0

Lite OT men Kossan vilket UNDERBART namn :D

Irmelinis
0

#5 Jag skulle gissa på att två honor har lättare att acceptera en hane som kommer in i gruppen. 

Om hona+hane bondar först så kanske den första honan sedan inte accepterar hona nr 2, det är ju oftast honorna som är lite griniga och vaktar revir.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

LIMOUSIN
0

#6 haha tack älskar det namnet! :) #7 okej, ja det är ju sant att de kan vara tjurigare..

Melao
1

Du behöver inte vänta så länge, små ungar blir sällan attackerade av vuxna, snarare är det lättare att sätta ihop dem innan de blir könsmogna. Med hanen bör du vänta ca 4v efter kastreringen. Förutom de små skulle jag försöka sätta ihop alla samtidigt, min erfarenhet säger att det är lättare än att lägga till en kanin i taget. Lycka till!

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Fridaaaa
0

#9 Blir ju i princip att honorna är 3 månader, eftersom de var 2 månader när han kastrerades och sedan 4 veckors väntan :)