Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4000 ggr
[Melbun]
3

Designa ett kaninrum!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är lite sugen på att göra om helt i kaninrummet. Har två kaniner som går lösa i ett eget rum men funderar på att ta bort burarna helt då de mest tar plats. Däremot vet jag inte riktigt hur man kan fixa med toa, hö och annan aktivering på ett fiffigt sätt där även kaninerna är nöjda (och håller sig rumsrena) :) Alternativt kanske jag har kvar en bur eller bara en burbotten… :h Hur hade du designat ett helt tomt rum åt dina kaniner? Dela gärna med dig av bilder, tips? eller annat :)

Tjeja
0

Vad fint och härligt lyxigt med ett helt rum till ninisarna!  ❤️😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Emouse
0

Jag har visserligen ingen kanin än, men har köpt in allt och ska möbelera. Jag vill hålla det stilrent, snygga kattlådor, snygga skålar, en fin och stor matta samt en katt tunnel och lite leksaker. Jag tror det kommer att bli bra! Han kommer ha ett litet rum för sig själv och sina bus!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

LIMOUSIN
0

Istället för burar, köp hol för varingsbox från ikea och såga ut ett hål. :) däf i kan du ha toalåda, hö osv och den är snyggare än en vanlig bur! De kan även hoppa upp på den :) Håller på att designa hela min lägenhet till 3kaniner och kommer ha 2 st hol förvarings boxar en liten och en stor. Men än så har jag inte kommit på än haha.. Så följer gärna denna tråden med! :)

[Melbun]
0

#1 Haha ja de brukar för det mesta springa i mitt rum också men är ingen hemma så får de vara i sitt eget :) #2 Låter riktigt lyxigt! Får visa hur det blir ^^ #3 Grymt bra idé. Blir ju väldigt smidigt och mycket springyta över. Tänkte du på ikeas påshållare som höhållare till? :)

missan´s
1

Tänkte direkt på Ikeas hol-förvaringslådor/boxar/bord! Snyggt och bra! 👍

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Adirfen
0

Vilken dröm att ha ett helt rum :)

[Melbun]
0

#5 Jag ska kika på detta nästa gång jag är på ikea =) Låter grymt bra faktiskt. Enda jag funderar på är hur man ska göra med hö. Samt med kaninen som älskar att gräva ut innehållet i sin toalåda överallt 😂Kanske kan man ha kvar en burbotten under eller något =) 

#6 Ja de har det allt bra =) Blir så mysigt när de kan följa med en överallt men för det mesta sover de nog under min säng hela dagen x)

emms
0

Kan ta lite bilder på mitt kaninrum (vissa kallar det kök) imorgon! Eller nu. Ska se om det blir tillräckligt ljust ;) 

Jag har HOL möbler till mina och tycker det funkar jättebra!

Emma

emms
0

Vet inte hur bilderna blir på en dator men jag testar! Ska senare köpa en till grå matta (99kr på Ikea!!) och byta ut de mattor de har. Mio har ju varit sjuk och kissat ner dom totalt och är ju inte jättelätta att tvätta. Dom kan hoppa upp på bordet men finns ändå inget skoj där så dom låter bli. På båda HOL möblerna har jag tjocka badrumsmattor. En dubbelvikt tjock fleecefilt under den stora så dom har något mjukt att sitta på. Mio brukar chilla i fönstret på filten där. Båda 2 älskar sittpuffen på golvet. Dom brukar lägga upp framtassarna och huvudet på den och sova så tillsammans. Urgulligt! Sen har dom lite tunnlar osv. Den lilla HOLen används bara som höförvaring just nu.

Emma

emms
0

Gick inte att lägga upp fler bilder från mobilen samtidigt? Så här kommer nr2 :D

Emma

[lillelull]
0

Så fint ditt kanin rum var redan nu tyckte jag :) TS

emms
0

3! Inuti den stora HOLen. Har en dörrmatta underst och sen två toalådor och påshållaren till hö. Dörrmattan är mest för att skydda om dom skulle råka kissa lite utanför :)

Emma

[Melbun]
0

#11 tack :) #12 Hur stor är den stora holen? I och med att vi har allergier hemma så behöver det vara väldigt lättstädat men det blir kanske inte så bökigt ändå med den stora? Tänker att två små annars borde vara smidiga (om det får plats en kanin i varje?) men sen brukar de ändå trycka i samma låda… Hade ju varit roligt om de kunnat skutta ovanpå också :) De är "typ" rumsrena men kissar gärna ovanpå buren de har nu av någon anledning men det borde nog gå att lösa med något som går att tvätta och suger upp bra xD Lyxigt dina kaniner har det iaf! :)

emms
0

#13 På ikeas hemsida står det 98x50 cm och den lilla är 50x50. Så någon cm mindre på insidan. 

Jag har ju en fransk vädur och en dvärgvädur så därför valde jag den stora. Hade den lilla till Mio innan jag skaffade Miramis och det funkade. Så tror att två små säkert hade funkat :) Kanske tom en liten, men blir kanske lite väl trångt då. 😃

De är väldigt lätta så är inga problem med att lyfta den stora själv om man behöver städa under. Så det är väl smaksak vad man tycker är smidigast. 

Ja man skulle ju kunna lägga något tätt underst, typ dörrmatta, sånt som finns till barn, tyg med plast i/under? Bra förklaring. 
Sen något mjukt ovanpå 🙂

Emma

LillyMy
1

Jag har Hol från Ikea till mina och det funkar toppen. Inte massa spill utanför lådan osv. Rent och lätt :)

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

LillyMy
1

Hade det såhär inuti förut men har nu byggt en stor höhäck själv av kompostgaller som är måttanpassad

LillyMy
0

Inuti nu. Har även borrat hår i botten på en toalåda som står i en annan likadan så att kisset rinner undan :)

LillyMy
0

frejaspluto
0

Det där var snyggt! LillyMy! Vi har en nyinskaffad jättesocial kille. Man får inspiration jättekul och se! Man är lite ringrostig har haft kanin förut för längesen! Min dotters kanin han är frigående, typ nästan överallt.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
0

Haha , ni är fulla med idéer här ,😊

[Melbun]
0

#14 Ok tack :D Tror en stor blir bra till mina två då :) #18 Grymt snyggt har du gjort! Hur fick du fast kompostgallret i så att det inte lossnar? Ska förska satsa på något liknande tror jag. Behöver bara någon med såg som kan göra hålen xD

emms
0

#17 Använder du inget strö i toan då? Funkar det bra tycker du?

Mina dricker ca 1 liter vatten om dagen så blir ganska kletigt ganska fort även om man har tjockt lager strö. 😕

Emma

LIMOUSIN
0

#4 ja precis! Ja den påshållaren funkar Ju att ha som höhållare. Jag kommer nog ha mitt hö liggandes direkt i toalådan, ev ha en sån gallerhö-hack som man kan köpa på djuraffärer :)

LillyMy
0

#21 Jag fick kapa och böja till ett kompostgaller som jag föste genom att knyta fast det. Använde mig av hålen i HOL för att fästa den. Man kan också använda buntband. Jag har 3 hål i min för att min hona gillar att ha flera vägar ut. Men tror man bara behöver två :) #22 Det funkar toppen :) . Jag har papperspellets i den understa lådan och då kan man lätt städa bort klumparna och lämna det rena. Man får ju skrubba översta lådan ibland från vissa fläckar men den är alltid torr. Bra för kaninernas fötter och för hör som dom drar ner :)

LillyMy
0

#19 Tack så mycket Frejaspluto! Jag har försökt att få kaninernas del av vår lägenhet att se ut mer som inredning än en bur. Plus att dom gillar det bättre när som slipper galler överallt. Jättehärligt med frigående kaniner! :D

frejaspluto
0

Hihi, varsågooood! 🐰🌷 Jag har bur med Kompostgaller med aktivitetsleksaker , ska ta bort buren och ha mer som inredning. Pluto är rumsren ,nu har jag ett projekt till Ikea! Ni är duktiga och fantasirika här, alla som gör ett inlägg med sin inredning eller bilder,. Är väldigt påläst och lär mig nytt just om kaniner. Det är faktiskt min dotters lilla Pluto. Har detta som stöd och försöker med bifoga med idéer osv. Kommer ta lite inspiration från lite gärna och lite där… Kommer lägga in en bild längre fram .