Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1019 ggr
[lillelull]
0

4H Gård Kaniner

Hej! Kanske ett konstigt inlägg dehär men 4H gården i Barsebäck säljer en del lejonhuvade kaniner nu som de fött upp på deras kaniner då. Vad tycker ni om kaniner på 4H gårdar? Förstår att de skiljer sig kanske i allmänhet på de olika gårdarna men hur funkar det? Är det i större delen barnen som sköter kaninerna? Är detta bra? Föder de upp kaniner på ett bra sätt eller är det en " dålig uppfödning"? Eftersom barnen kan komma och gå in lite som de vill kan de ju ta och leka med alla kaninerna när de vill? eller? Jag har ingen uppfattning om hur det funkar är det någon som är aktiv på en sån gård eller vet något eller tycker något om detta?

Peak303
1

Jag har aldrig köpt kanin från 4H-gård. Men jag har inget emot en kanin om det är genomtänkt Avel och att man faktiskt har koll på stammarna. Men jag föredrar helt klart att köpa från uppfödare där dem har koll på vad dem korsar osv. 

Så det är rätt svårt att veta om den gården föder upp kaniner bra. Det finns ju både bra och dåliga uppfödare också.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Smultrondraken70
1

Vår omplaceringskanin Kasper, är född på en 4H gård. Nån familj som köpte honom som unge, tröttnade på honom, och lämnade honom till Djurens Chans för omplacering. Tycker nog att det kanske verkar stressigt att vara kanin på en 4H gård, ärligt talat, med alla främmande människor runt omkring hela tiden. Har sett 4H gårdar där kaninerna sitter instängda i små burar:(( samt även riktigt bra, som där Kasper kommer ifrån, stora ytor med aktivering, grävmöjligheter, samt möjlighet för kaninerna att gå undan där barnen inte får gå in etc. Det är väldigt olika hur kaninerna har det, hur kullar tas etc, på olika 4H gårdar. Svårt att säga något generellt. Kasper är iallafall en go och snäll kanin, känns frisk och sund, glad och pigg, och äter hö som en mindre ponny:))

[lillelull]
0

Min tanke var också att det var stressigt.. Jag var på en 4H gård idag och barnen for omkring utan någon vuxen och plockade ut sina kaniner lite hursom och även kaninungarna. Tycker inte riktigt det känns bra nånstans men det är såklart bara min åsikt.

Adirfen
0

Det är nog olika från gård till gård. Om du inte redan gjort det så skulle jag gå dit som besökare bara och se mig omkring lite. Ser det bra ut kanske man sedan kan gå dit som kaninspekulant istället. Såklart ställa lite frågor om stam och sådär.

missan´s
0

På min stads 4H-gård har kaninerna stora ytrymmen, bor oftast 2 och 2 i stora boxar i ett litet stall om vintern och ute i stora inhängnader på sommaren, där de kan gräva, äta gräs och har grenar osv. Det sitter lås på varje bur/box och även på dörren om natten och när ingen är där, enbart djurskötare, medlem eller personalen får gå in till djuren. (För att få bli skötare måste man dessutom gå en speciell kurs i de specifika djurets skötsel, ungefär så även som medlem). Om man kommer som icke-medlem så måste man leta upp någon personal för att få gå in till djuret, därmed har personalen uppsikt över vilka som går in och hur man handskas med djuren. Sedan finns det regler att inte de får ta upp kaninerna. 

Dock föder inte (vad jag vet) denna 4H-gården upp några kaniner i nuläget, men de har gjort det tidigare. 

Men tycker att denna 4Hgården verkligen håller djuren på ett bra sätt och har satt upp tydliga och bra regler, där de i första hand tänker på djuren och inte besökarna i första hand. Riktigt bra! 👍

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

[lillelull]
0

var på gården i barsebäck och jag vandrade bara rakt in på gården och de var bara några små barn där som lekte med sina kaniner och de frågade ju vem jag var och så men jag skulle träffa en person som skulle visa mig en kanin men ett av de mindre barnen gick fram och plockade ut kaninenungen trots att jag då ( eftesom de andra barnen sa att hon inte fick de ) gjorde det ändå.. Men ja de verkade ju vara stammisar där men blev ändå lite orolig över att de bara låter barnen vara där ensamma och att jag bara kunde gå in där själv. Nu visste en äldre tjej som dock också var ett barn att jag skulle komma men hon var inte där när jag kom dit så.. Men ja jag ska hälsa på där en gång när det är en vuxen person där också och prata lite mer om kaninerna.