Kastrera , eller inte?
Hej! För några veckor sen var jag och vaccinerade min honkanin hos veterinären. Då frågade jag om hon tyckte att jag skulle kastrera min honkanin . Då svarade hon att honkaniner mår bäst av att inte kastreras. Har hon rätt? Ska jag inte kastrera henne? Kan också påpeka att veterinären jag frågad har kaniner:) Så vad tycker ni? Ska jag eller ska jag inte kastrera min hona?
Nej det stämmer inte. Många mår bättre av kastrering :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, men hur stor chans är det att honkaniner inte överlever operationen?
#2 Gör man det hos en kunnig och kaninen är frisk, så är risken för dödsfall väldigt små :) Men, är ju alltid risk
Vad är störst risk, att kaninen inte överlever operationen eller att honkaninen dör av livmorderscancer för att man inte kastrerad hon? :)
När man har djur som lever med oss dvs inomhus. Då är det bäst och kastrera .tänk dig inte få utloppen när man bor inomhus och ute i det vilda får man det precis som man vill ha det och det djurinstinkter som man ska ha. Det är Inte bara det man bildar en relation och det blir enklare och hantera dom små liven. Mm. Det är så mkt som är för och nackdelar, kan skriva en bok om det. 😀, men det sägs att honor är aggressivare än hanar när dom kommer till könsmognad. Aggressivare menar jag att hon kan bli skendräktig?, bygga bo i buren, hon förvarar boet och kan bitas. Men detta gäller inte alla kaniner endel blir gulliga även okasterad och kastrerad. Det är så olika. Hoppas att du följer instinkten du märker det när hon börjar bli könsmogen. Runt 6 månader rekommenderar sjukhus ,pga narkos.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#5 Nja aggresiva skulle inte jag kalla det. De kan bli tjurigare och så men jag personligen vill inte kalla det aggresivitet :)
Få honor jag haft med "hetare" temperament :) Och haft många.
Men håller inte med där inne vs ute. Man kan anpassa en hel del inne för kaninen och mina erfarenheter mellan inne & utekaniner när det gäller instinker osv, skiljer sig inte tycker jag :)
#4 Skulle säga att det är större risk för livmodercancer om jag ska vara ärlig.
#4 Om jag inte minns fel så var det jag fick höra av min veterinär inför Lunas kastrering var att 1 av 100 kaniner kan reagera negativt på narkosen, honor som hanar, de är ofta då inte i jättebra skick eller har andra okända sjukdomsproblem. Hon berättade även att ca 80% av alla honor mellan 3 och 5 år får cellförändringar i livmodern, vilket oftast leder till livmodercancer. Upptäcks det i tid behandlas det med kastrering, och honan har då en sämre chans att klara av narkosen än om hon hade kastrerats när hon var frisk.
Självklart finns det en risk med kastrering, det finns en risk med alla operationer, förebyggande som akuta. Dock anser jag personligen att risken för livmodercancer är större, och valet att kastrera var för mig självklart. Jag tar hellre en risk när min kanin är frisk och i gott skick, än att behöva ta risken vid en akut operation när hon blivit sjuk.
Detta gäller ju såklart mer eller mindre endast om en duktig kaninkunnig veterinär finns tillgänglig och att de använder moderna sövningsmetoder (gas, inte injektion).
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Tack för alla svaren:) Vet ni någon Kaninkunnig veterinär i Skåne/ Halland? :)
Jag hade definitvt valt kastering. Jag tycker den den risken överväger cancern.
Är de en duktig veterinär och kaninen är frisk och inte för gammal så ser jag inte något hinder. De kommenderas att kastrera honkaniner numera..
#8 Cecilia på fågelkliniken! :) Lomma :)
Fågelkliniken I Lomma, och sen vet jag att det finns en duktig vet. på evidensia i Malmö.
Och på lundabygdens djursjukhus så finns Natalie Hentschel, hon ska också vara duktig på just gnagare har jag för mig, Men ring gärna runt och kolla. Men jag är nästan säker på att det är så hon heter.
#11 Kaniner är inte gnagare :)
Kaniner är ett däggdjur som är besläktad med en gnagare. Aggressivitet och hetare temperament ,tolkningsfråga.
#13 Kaniner tillhör hardjur, inte gnagare :)
Ja jag anser att det inte är samma sak :) Kan bli tjuriga ja, aggresivitet däremot är inget normalt :)
Ja jag vet att det inte är gnagare uttalade mig fel där menade att hon är bra på smådjur och gnagare. :) sä nu blev de mer rätt
Sånt som händer i inlägg , missförstånd överallt! 🍁
För att minska risker vid sövning så låt henne inte gå på kutterspån eller cederspån/flis några veckor innan kastreringen. Se till att kaninen äter så nära inpå sövningen som möjligt (jag satt och matade min kanin i väntrummet vid senaste kastreringen och hade med en påse med hennes favoritmat/godis som jag gav till personalen) och börjar äta så snabbt som möjligt efteråt igen så har hon alla chanser i världen att klara det galant. Av min erfarenhet är honorna lite kinkigare med att äta efteråt om dom inte är totala matvrak så man får mata dom med critical care och ge absoluta favoritmaten i ett par dagar. Det är helt klart värt att kastrera kaniner som inte ska användas i Avel.
Angående spånet kan du läsa mer här om varför det är viktigt.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.