Omöjlig att bära
Hejsan!
Min honkanin är omöjlig att lyfta…
Häromdagen skulle jag klippa klorna på henne och det var inte kul, då jag var tvungen att lyfta henne. Just nu springer hon in i boet så fort jag rör henne. Detta är väldigt tråkigt. Bär jag henne vill hon inte se mig på flera dagar efteråt😕
Jag kan påpeka att jag bär henne med framtassarna mot mitt bröst.
Vad ska jag göra? Man måste ju kunna lyfta sin kanin
Säkert att hon inte brunstar? Har hon gjort så länge? Ålder? Hur beter hon sig när det nalkas mat? Hur ger du maten?
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Hur länge hat du haft henne? Har det alltid varit så? Nått har hänt med kommunikationen med er om hon inte var såhär innan. Jag menar inget illa att du gör ngt fel utan ,kaniner är känsliga djur. Och kommer ihåg. Min fråga är få kan hon äta ur din hand kommer hon när du kallar? Känner du dig " rädd, tveksam, orolig när du tar i henne. Då känner hon samma sak. Då blir djur även då så som du… Usch, vill ju hjälpa till med råd och tips?. Mer info från dig tack! 🍀🎀
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Jag rekommenderar lyftträning som jag gjort med mina kaniner. När kaninen är nära dig så sätter du snabbt händerna under henne och lyfter henne så pass att tassarna lyfter från golvet och sen direkt ner igen och släpp. Gör man så ett par gånger om dagen så blir själva lyftet snabbt avdramatiserat för kaninen och dom slutar springa iväg efteråt.
Sen är kaniner olika, jag har tre kaniner, två av dom vill lyftas med huvudet bort från mig och en med huvudet mot mig. Lyfter jag dom åt "fel håll" så sprattlar dom som tusan. En vill bäras med alla tassar mot mitt bröst, en med ryggen mot mig och den tredje funkar båda sätten på.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Undrar också hur länge du haft kaninen TS?
Har hon alltid varit svår att lyfta så kanske det är något ni får jobba på.
Jag upplever att om jag är osäker, oavsett om jag ska lyfta katt och klippa klor ( och katten inte gillar detta men är ett måste att göra så ) eller annat djur att om jag beter mig nervöst så blir djuret också nervöst av det.
Den här sidan tycker jag är bra. Den har hjälpt mig mycket, och numera går det hyfsat att lyfta kaninerna.
http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp
Min ena hona som morrade och bet så fort man försökte komma nära henne hjälpte faktiskt trickträning! Det låter kanske lite konstigt men hon tyckte om trickträningen och hon vågade sig mer och mer att hoppa upp i mitt knä, jag lärde alltså "hoppa upp":) hon vänjde sig också med att min hand gjorde en cirkel runt henne (snurra) och då blev hon mindre aggresiv:) Nu är hon superlätt att lyfta :) Det kanske bara var Hedda det hjälpte för men.. Det är värt ett försök iallafall :) Det är lite krångligt när man T.ex ska klippa klorna i början av träningen då kaninen kan bli lite misstänksam men då får man försöka jobba bort det :)
Hej!
Tack för svaren:) Hon fyllde ett år i höstas. Hon är väldigt tam och hoppar nästan alltid upp i ens knä när man sitter i hagen. Hon är även lättlärd så jag kan ha henne lös i trädgården och hon kommer när man ropar. Det ända jobbiga med henne är att hon är svår att lyfta:/
Dom två kaniner vi har nu avskyr när man lyfter och sprattlar som tusan:/ annars är dom underbart snälla och goa. Jag har bara accepterar att dom inte vill bli lyfta och låtit bli. Det är ju heller inte naturligt för en kanin att bli upplyft=tagen av ett rovdjur i det vilda. Har funderat ibland på om jag borde träna dom så att det går att lyfta, men inte hittat ett enda hållbart argument för varför jag ska göra det. Jag har haft kaniner som varit lätta att lyfta också, men då har dom varit det utan "träning". Nej, jag tycker inte att man måste kunna lyfta sin kanin, om man nu inte är tvungen av praktiska skäl, vilket jag inte är:)
#8 Lite samma här faktiskt. Det är väldigt sällan jag behöver lyfta mina, och jag kräver inte att de ska kunna sitta i knät och bli klappade eller så heller. Därför brukar det gå bra när jag väl MÅSTE lyfta dem (nån gång i månaden…) för det händer så sällan, de vet att de får vara ifred på golvet (eller upplyft i transportbur) för det mesta.
Om jag behövde skulle jag köra på samma träning som #3 🙂
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Hmm, just det tänkte inte på heller man behöver ju inte lyfta, sin kanin. Pluto han är väääääldigt kelig när man är på golvet då hoppar i gärna i knät. 5- 10 min sen räcker det! Men kelandet kan vara hur länge som helst! Det var det jag tänkte komma till, känner du att du " måste" kela ,lyfta upp kaninen av särskild anledning eller bara för lust och kärlekens skull. Jag kommer nog ha problem med det sen tror jag , ska klippa klorna på lillkillen snart, kanske inte vill komma toll mitt knä sen! Hoppas att han inte är långsint …😅
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜