sommarvårhöst
Beror lite på vart du bor. Finns en del rovdjur som kan ta sig igenom kompostgaller, t.ex. minkar. Man får kolla upp lite vad det finns för vilda djur som bor i ens område. Jag bor i Stockholm och där vet jag att man inte direkt behöver vara rädd för såna djur, utan det är räv, fågel, katt och hund som man behöver vara orolig för här. Och kompostgaller brukar hålla dessa djur borta om man fäster kompostgallrerna hårt och stadigt mot varandra. I somras hade jag en kanin som bodde i en kompostgallerhage dygnet runt i några dagar, med tak och golv såklart och det gick bra :)
Ja, precis det beror på var man bor och tanke på fåglar, större rovfåglar är smarta och listiga. Rävar, minkar osv. Du måste säkra kompostgallret, ovan på taket sidorna och ha småhus halm är bra håller värmen. ( men vintern är annan sak ,andra grejer som behövs då) och ha en naturlig miljö, ha möjlighet att skutta och röra sig mkt det gillar kaniner. Kortklippt gräs för slippa längre in i vår sommar för fästingar osv. Ha ett bra utrymme för sova, mysställe, toan, köp er mer galler om ni har den möjligheten. Kanintunnel, kanske.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Ok, men kan jag sätta ut han nu?
Just nu bor han i ett 5 glidit förråd och jag läste att dem klara en 10 graders skillnad i här i Skåne kommer de inte att bli femminus mer.
Jag hade inte haft kompostgaller om kaninen ska bo där permanent. Både hund och räv kan ta sig in om de vill, nätet är inte så starkt. På Biltema finns starkare nät, 25 m för 499 kr, har hållit bra för angelägna jakthunda. Rekommenderar att fästa med hjälp av att skruva fast nätet skivor, sitter stadigare då.
Ok, kompostgallret hat lyckats o hålla bort hundar en gång. och mina katter blir bara rädda för han när dem ser honom 😃
Är inte kompostgaller för hårt att ha som golv? Kan bli trycksår under tassarna har jag läst! Tänk också på att ha en del som är skyddad, tex ett hus, som kaninen kan gömma sig i och skydda sig från väder och vind
Alla har lika erfarenheter av Kompostgaller ,man måste säkra den som jag skrev på tak, sidorna man kan köpa tillägg om man vill med mindre nät, som man kan nita fast utan att kaninen gör illa sig eller du. Viktigt och ha hus som ett krypin ,som jag skrev innan. Stimulans i buren 🐰🌸🌸
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Testade idag o det gick bra så klart jag säkrar det. Tror faktiskt inte det blir trycksår när han är ute.