Långa/gula tänder?
Jag har reagerat över att Accios tänder ser väldigt långa och gula ut jämfört med Rubys (hennes är jämna och vita och avsevärt mycket kortare än hans). Jag tror inte att det är någon större fara med tanke på att Accio äter och dricker bra. Men jag skulle ändå vilja höra med er vad ni tycker? Kanske är svårt att avgöra utifrån bilden… Men tror ni att det är någon fara? Är tänderna för långa? Och vad kan det finnas för orsak till att de är så gula? Om det skulle behövas tar jag honom till veterinären så får de ta en titt och slipa om det behövs, men vill inte utsätta honom för det "i onödan".
(Det var väldans svårt att ta en duglig bild för han ville inte alls sitta stil och gapa snällt tills jag hann ta en bild utan han smaskade, vred undan huvudet, rörde oavbrutet på tungan och slickade mig på fingrarna för att komma undan, haha)
Svårt att se på bilden faktiskt, bättre att någon undersöker tänderna. Men enligt mig så ser de inte dåliga ut, gula tänder har många kaniner och det är inget ovanligt, din har dessutom inte speciellt gula tänder. Bettet är svårt att säga, bättre att göra en sidobild på tänderna.
Mina kaniner får gula tänder ibland, oftast på sommaren när de äter mycket gräs. Tror det finns en del mat som färgar tänderna. Men det är konstigt det där, ena kaninen kan ha kritvita tänder och burkompisen gula tänder trots att de äter samma saker. Men jag tycker inte tänderna ser ut att vara för långa, de ser ut att vara i bra form. Och speciellt jättegula var dem inte heller, har sett värre :)
Tack för era svar! 🙂
Hans tänder kanske inte är i så värst dåligt skick trots allt då. Det känns ju bra att veta! Jag ville bara dubbelkolla med er som kan, då jag kände mig lite osäker och inte har så mycket att jämföra med förutom min andra kanin Ruby, och hennes tänder är som sagt vita och fina trots att de äter samma kost.
Men i och för sig har Accio sämre kvalité på klorna också… De är långa och sköra, han har brutit av klor några gånger. Kan det bero på att han är blandras? Ruby är ju rensasig så kanske hon har bättre gener? 🤔