Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 374 ggr
fridelfina
0

Molle är frisk och sund!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var vi som hittade en kanin för 4 veckor sedan på en gräsmatta utanför tvättstugan i vårt område.

Vi åkte till veterinären idag och kollade upp honom så att han är frisk och mår bra. Hon tror att han är mellan ett och tre år så vi har bestämt oss för att han är två år. Hon ansåg att han var en frisk och sund kanin, med fin form på huvudet och öronen, bra hull, fin päls och tänderna var ok.

Hon föreslog kastrering om vi ska ha honom kvar för då blir han lite mer gosig. Hon trodde att han var en korsning mellan vanlig kanin och dvärgkanin, men det var en ren gissning sa hon. Han är för stor för att vara dvärg och för liten att vara vanlig, däremot så hade han en nos som inte var "dväglik". Han har för stora öron också för att vara dvärg, och hade han vädurspåbrå så hade han iallafall ståöron vilket hon också tyckte var bra, de får visst mer problem med öronen vädurarna.

Ja, nu vet vi att Molle är frisk, han är två år och så hoppas vi att min man ger upp och vi behåller honom så kan vi kastrera honom också.

aliciia
0

vad fiiin :D

Alla kaniner brukar inte bli "tamare" när man kastrerar dom, men oftast (:

men inte min kanin,  han hugger en och är ganska "MÖRDARKANIN" :'/

aliciia
0

Hoppas att allt går bra,

Feliciaa
0

Vad söt han är! Vilken tur att ni hittade honom och att han har det bra nu :)

fridelfina
0

Tack!

När jag var liten hade vi en "mördarkatt" mina kompisar kallade honom för Rabies! Fundersam

Men så hade han epilepsi och fick anfall ganska ofta, det beror ju på en hjärnskada så det var väl inte så konstigt att han var galen och anföll vad som helst som rörde sig…

Ellen95
0

Vad fin:) Hoppas allt kommer att gå bra!:D

ciss
0

Vad kul :)

Vad menade hon med "vanlig kanin" och "dvärgkanin"? Ingen av dem är någon ras. Din kanin ser ut att vara en vädurskorsning (har dvärgvädurspåbrå) :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

fridelfina
0

Fniss, ja inte vet jag vad hon menade! Har ju noll koll själv på det med raser!

sputtnick_plexus
0

hoppas allt går bra.

fridelfina
0

Tack, tack!

Vi håller ögon och öron öppna för att hitta en bra bur till honom, frågar grannar, bekanta, kollar soprum och blocket. Men jag tror han är ganska nöjd med hur han har det, han är lös i köket mest hela dagarna och på nätter eller om ingen är hemma en lägre stund så är han i lådan. Han hoppar i och ur lådan för att äta, om han är toanödig eller om han vill vila eller vara ifred.