Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1012 ggr
[fin_kanin]
0

2 hanar som är vänner

Hej! Min hankanin och min kompis hankanin träfffas då och då när dem är ute i sele i naturen. Då är dem bra kompisar, det verkar som att min hane är lägre i "rang" då han snabbt nosar på honom och sedan springer iväg och om den andra kaninen kommer fram springer han oftast iväg. Men när jag tog hand om min kompis kanin och tog med min kanin så höll båda på att skvätta kiss och springa efter mig. Dem betedde sig även annourlunda mot varanndra. Är detta normalt? Höll dem på så för att det är en speciell kanins revir och den andra ska hålla sig borta? Är det bättre att låta dem träffas där ingen av dem har något revir? (Hoppas ni förstod lite svårt att förklara:/) tacksam för svar:)

granboskaniner
0

Hanar ska inte vara med andra hanar

Peak303
0

Två okastrerade hanar kan resultera i att de kastrerar varandra och i värsta fall tar död på varandra. Så det är inget att rekommendera att ha ihop.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Smultrondraken70
2

Kaniner funkar inte som hundar som kan träffas och leka, utan dom håller på och ska upprätta rangen varje gång de träffas på nytt och det blir bara stressande för dom:/

Aloe.Vera
0

har dem tillräckligt mycket med plats så kan dem i vissa fall bo ihop.. sen vet jag inte om det är olika från ras till ras.. lugnare raser kanske har en mindre tendens att slås..

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Storip
0

Finns de som har (okastrerade) hanar tillsammans utan problem , men det är inget att rekommendera.

#3 Har man lågrankade kaniner kan de träffas i sele/i Hage utan revir och vara med varandra, men kanske inte vara med varandra i varandras burar, men på neutral mark brukar det funka.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Peak303
1

#4 Min dvärgvädur (segare/lugnare/tröttare kanin får man leta efter) som aldrig skulle göra en fluga förnäm blev arg på min kastrerade när de satt 1m ifrån varandra i hagar. Så nej, har inget med raser att göra.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

BaltizSimbaLukas
0

Tja, mina okastrerade hanar funkar perfekt ihop. De tjafsar ju lite ibland, men bråkar inte direkt. Fast de har ju bott tillsammans hela livet. :) Rangordningen blev bestämd när de var ca 6 månader, alltså när de blev könsmogna, och har hållit sedan dess.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Smultrondraken70
0

#7 som jag fattat så är det inte lagligt att låta okastrerade hanar gå ihop? Rätt mig om jag har fel:)

Trebit
0

#8 Jordbruksverket uttrycker det som att "Könsmogna hanar som inte är kastrerade bör dock inte hållas tillsammans." Så olagligt är det nog inte, men det är inget som rekommenderas. I de allra flesta fall bedöms riskerna som för stora, många tycker ju inte ens att kastrerade hanar ska bo tillsammans.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/kaninersomsallskapsdjur.4.62af51191240430af4d80002643.html

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
0

#9 tack för infon:)

[fin_kanin]
0

Bara så att ingen missförstår mig är båda hanarna kastrerade:) Tack för hjälpen!