Mardrömsköpare!
Alla ni som säljer kaniner, oavsett om det är vuxna eller ungar, vet ju att det finns köpare från helvetet där man ofta får en ruskig historia att berätta efteråt och jag vill höra dem! Vad hände? Vad gjorde du?
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Jag hade en som velat köpa en av mina kaniner väldigt länge. Visade intresse i flera veckor men de hade ingen möjlighet att komma och hämta honom själva. Så när vi ändå var iväg så passade vi på att lämna av honom till köparen.
Men när vi kommer dit så hade dem inte ens tagit ut pengar och de kändes lite "borta". Men verkade ändå vara ett bra hem.
Tills dess att dem 1h senare ringer och säger att vi måste komma och hämta kaninen igen för att dem måste åka till sitt hemland.. 😡
Kunde man inte komma på det typ innan vi lämnade av honom?
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Det här hände i förr går. På morgonen ringde det men min mobil går inte att svara med så jag Smsa då va det en som ville köpa min Teddyvädur. Så jag började ställa frågor och höra med hur familjen är och jag vill alltid veta namnen på dem som hör av sig han bara nej tänker alldrig säga mitt namn visst kan förstå det också men bara förnamnet skrev jag. Men ja så fråga jag han vad dem hade för bur som tex mått och då skrev han har ingen bur han bodde i lägenhet. Jag skrev att jag ville att han och familjen skulle komma och kolla så jag också får se vad det är för typ. Jag ville att dem skulle komma i helgen men då fick jag till svar: - Jag tänker inte komma och kolla jag ska ha kaninen idag:/ Då fråga jag han lite om kaniner och han viste ingenting. Då sa jag att jag inte tänker sälja till dem och bad dem att inte göra det innan dem läst på för ingen vil ju sälja till någon som säger så. Då svara han: - hur har du tänkt att jag ska få tag på en kanin idag då!? Då ringde jag med min kompis mobil och berätta och prata med han kanske va en smula grinig:/ Då fick jag till svar: - hur har du tänkt att min orm ska få mat då:(((((( Usch vad jag vart arg då! Min kompis stack upp till arken zoo och bad Em att passa sig för att sälja till någon som hette som han och hans fru för kunde kolla upp nr. Arken zoo vart väldigt glada för min kompis som varna dem<3 Skulle alldrig sälja till någon jag inte träffat och som skriver sådär!
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
#2 Busringning, garanterat. Väldigt få tamormar är stora nog för byten som kanin och teddypäls är det dummaste man kan välja, dessutom väldigt dyrt per kilo. Jag hade inte matat för flera hundra per gång om jag hade orm!😂 Hade denna människa mot alla odds en orm så hade jag från början inte sålt ormen till honom heller. Suck, en del vill verkligen ge reptilägare dåligt rykte för några skratt sig emellan.
#3 Det finns också idioter som har fruktansvärt stora ormar som också vara olagliga här i Sverige.
Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.
#4 Absolut, men tror knappast de är dumma nog att köpa en teddy. Dessa kostar vanligen kring 1000-lappen styck, finns ju gratis kaniner på blocket t.ex. Få som är olagliga med utfodringen av sina ormar, t.om. råttor kan skada ormarna rejält, men självklart finns idioter. Ursäkta TS, jag ska inte gå mer OT nu!
Ja, just det, jag har ju själv haft en lustig köpare.
Ringde en kvinna till mig en dag för några år sedan och frågade om kaninerna jag hade på annons. Hon sökte en kanin till sin 4-årige son. Inte konstigt tyckte jag, jag hade också kanin när jag var i den åldern med vuxen översyn och var de som skötte kaninerna, vilket jag också antog skulle vara fallet här också. Hon frågade hur stora de blev som vuxna. "Tja, över 6 kg (tysk jättescheck)", svarade jag. "Oj, nej det går ju inte! En så stor kan inte en 4-åring sköta själv!"
🤦♂️
Jag förklarade vänligt att 4-åringar inte kan sköta en kanin själv oavsett kaninens storlek, tipsade om information om skötsel och önskade henne lycka till. Hoppas hon tog till sig infon jag gav och köpte en lämplig kanin som de skötte tillsammans eller avstod helt från köp. Fördelen med jättar kan jag säga, många kan avskräckas med storleken!😟
Sålde en hona på 4 månader(som jag egentligen tänkt behålla själv) till en tjej som ville föda upp renrasigt. Ställde även ut honan åt henne.
Efter 2 månader i nya hemmet slutade nya ägaren kontakta mig, hon föll från jordens yta helt enkelt.
Efter 1½ år i nya tjejens ägo fick jag ett SMS om att jag hade 2 timmar på mig att hämta honan hemma hos uppfödaren(1 timmes bilfärd för mig btw), annars skulle hon avlivas samma eftermiddag.
Varför? Hon hade fått 9(!!) kullar, med olika hanar(alla blandraser) och inte lämnat några utställningsbara ungar(tvivlar på att bruden ens visste hur rasavel funkar…). Jag hämtade kaninen, som satt i en VÄLDIGT trång bur(inte mycket större än en Atlas 20 i storlek och med LAGER med avföring och smutsigt spån i botten) hon var nu bara skinn, ben & tovor och var helt apatisk, hade klor som va 6cm långa. Jag har aldrig i hela mitt liv mått så dåligt över att ha fött upp och sålt en kanin som jag gjorde när jag fick hem henne.
Efteråt fortsatte den nu f.d. ägaren att sprida lögner om att mina kaniner bar på bettfel(en fet jävla lögn det med), va sjuka(sure…) och bara fick dödfödda ungar.
Ca 2 veckor efter honan kommit hem till mig så fick hon även en kull ungar, alla dödfödda.
Jag ville kastrera honan, hon skulle aldrig mer få en kull. Fasen, hon skulle stanna hos mig resten av livet om så blev fallet, bara hon slapp mer Avel, men hon va i så fysiskt dåligt skick att jag va osäker på om hon ens skulle överleva bilturen till veterinären när hon kom. Hon va så utmattad att hon inte ens orkade gå till matskålen, höet eller vattnet. Under den första månaden hos mig bodde hon inne på mitt rum & jag bebbade med henne något så otroligt för att försöka få tillbaka den sprudlande livsgnista hon haft när jag senast såg henne.
Efter 2 månader hemma hos mig så sprang hon omkring och gjorde glädjerus, tiggde godis och va världens kelgris.
I samma veva hörde en familj av sig & ville ha en sällskapshona till sin 5 år gamla kastrerade hane. Den hanen och min hona gick bra ihop och familjen tog med sig henne hem, efter att köpeskontraktet skrivits.
Idag bor hon med sin pojkvän i en 1kvm 2våningsbur med 16kvm Hage tillgänglig dygnet runt. Jag kunde inte varit lyckligare för hennes skull.
I slutändan blev det ändå bra för min hona, men jag ångrar så att jag inte kunde se igenom den nya uppfödarens lögner, vilket ledde till 1½ av konstant Avel, plågor och lidande för min vackra tös jag sålde i förtroende.
Hedanefter säljer jag aldrig stamtavledjur till uppfödare. Jag säljer endast till kelhem/hopphem eller behåller själv. Jag sitter hellre med 15 osålda ungdjur än att låta en enda individ gå igenom samma helvette som min unghona fick göra.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#7 Men fyy faaan säger jag bara. När ma läser om sådana människor skäms man över att vara människa.. 😡😭
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
men fy vilka hemska historier.. egentligen ska man begära bilder på kaninens nya hem innan dem får köpa hem.. jag har aldrig sålt kaniner men vi har haft kattungar.. o då har jag alltid bett om bilder och frågat om familjesituation innan jag ens godkänt köpare.. kanske ska man börja med det när man säljer kaniner också , dem är lika värda som alla andra djur. dem lever ju också..förstår inte varför kaniner ska ha så lite värde.
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
#9 Det gör jag alltid numera. Har lärt mig min läxa 😐
#10 det är bra och superviktigt från uppfödarens sida också att kolla upp lite innan tycker jag.
''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.'' http://white-botanika.weebly.com
#11 Ursäkta? Tror du inte att jag hade kontakt med uppfödaren långt innan hon kom och hämtade kaninen? Jag är långt ifrån nybörjare med kaniner och uppfödning som hör till, så håll sådanna kommentarer till digsjälv.
#12 Men vänta nu, berömde inte #11 dig? 🤔
#12 Det där var väl inte alls negativt på något sätt?
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Jag köpte en hermelin/ lejonhuvad hona. 1 år ej kastererad. Tittade faktiskt på blocket. Det var en överraskning till min dotter som fyller sex år och hon är så himla snäll, go, lugn tjej. ( hon gillar och ta ansvar för dom små barnen på dagis) När jag såg på denna annons så skrev jag väldigt tydligt att min dotter behöver En kompis, ta hand om och kunna leka med träna kanin osv. vi träffades , kaninens klor var väldigt långa , lite ,lite undernärd. ( min spontana fråga varför har du inte klippt klorna och hur är det med maten. Till svar, jag tror att han har varit stressad under mina flyttningar och hon behöver ha en kompis. Ett rimligt svar tänkte jag. Men hon kom fram och nosade slickade och vi klickade. Jag frågade om hon var van vid barn hon sa ja. Tog hem henne och min dotter blev super, super glad! Men inte hon kaninen alltså. Vi avvaktade och jag och min man ( min flickas pappa) tittade och inspekterade på kroppspråket ,hon verkade inte gilla barn. Och efter ett tag var det så efter bitmärken , men inre på oss. Till slut bjöd jag in grannar till oss med barn och fick facit i hand barn är inte kaninens favorit. Kontaktade ägaren och frågade vad fan du håller på med. Som kompensation fick jag buren, höet, alla tillbehör , men jag frågade om hon kunde ta kaninen hon sa nej. Och jag tog henne till omplaceringshem. Under denna tid gick jag till veterinären , klippte hennes och fick henne äta. Och omplaceringshem väljer noga vem man adopterar till. Jag sa att kaninen har mer tillit till vuxna än barn. Nu har vi världens bästa kanin en hane på 11 veckor en dvärgur. Jättesocial , älskar min dotter ! Dom klickade hon följde med mig till uppfödaren. Han är kelig med alla här i familjen, äter ur handen från dag två. Han fick vara själv i buren hade den öppen. Hela tiden utan natten såklart! Han kom ut på morgonen och nosade och lade sig på mattan raklång och myser, kommer fram vid namn , kelar, nyfiken, har haft honom i en vecka!! Min dotter är så lycklig, hon mockar buren varjemorgon, borstar pälsen, pussar en stund sen är det dags för jobb och dagis sen är han ute fritt 4-9 timmar om dagen. Har en stor bur och han har tillgång en till två meter utanförburen . Kompostgrind runt, hus, aktivitetsboll, mat , vatten. Så detta är mitt mardrömsköp och drömköp!💜🍁🐰
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#12 rebecca G , jag skrev inte till dig, jag skrev att det är jättebra om uppfödare kollar upp lite extra innan, menade alla i allmänhet, så att kaninerna hamnar i så bra hem som möjligt,
sen kan man inte veta om köparen talar sanning eller inte, men man får försöka göra sitt bästa. djuren är värda mer ansvar.. både säljarens och köparens ansvar. 😊
#7 fy vilken hemsk människa, gjorde du någon anmälan?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se

När vi födde upp marsvin så var det en gubbe som ringde på en av våra annonser. Min mamma hanterade hela telefonbiten så jag hörde mest bara hennes klagomål på gubben i fråga. Men tydligen så skulle han köpa två marsvin till sina söner, han ringde och ville småprata om annat än marsvin och ganska snabbt kom diskussionen in på sex. Min mamma var inte alls road av detta, inte på något sätt och vis. Men gubben fattade inte vinken och ringde massor av gånger även efter att min mamma bett honom sluta. Tror inte det blev några marsvin från oss och fler uppfödare hade fått telefonsamtal från gubben.
#17 Ja, men jag tror inte det blev något utav det, då jag inte hört något från Jbv ang anmälan 😕