Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 522 ggr
Clariiz
0

Bantning

Båda mina flickor är överviktiga. Och måste banta. Jag ger dem inte mycket pellets alls bara ca ½dl om dagen. Ibland lite mera. Sedan har de fritillgång till hö och vatten. Motioneras gör dom minst 6ggr i veckan. Men de bor ju i boxar som är stora. Förut gav jag frukt nästan varje dag, men nu ger jag endast grönsaker. I form av, Gurka, Morot (hemodlad så blasten finns kvar) eller något annat vi har hemma.

Tips? Jag måste banta dem ganska så kvickt. Dels är det inte bra för hälsan, och dels så vill jag göra det innan vintern.

Ska jag låta dem leva på hö och vatten? + Motion i sele, (Promenad elr Hoppning) eller i stora utehagar?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Minska ner på pelletsen ännu mer, det är ju egentligen bara ett tillskott som de kan klara sig utan. Motion, minst 1 timma om dagen med mycket spring :) Lycka till!

Tisdus
0

Är du säker på att det är rent fett? Om du tränar dem ofta så får de ju muskler och blir tyngre av det. :P Annars är ännu mera Motion lösningen. Om du ger någon fet pellets är det dags att byta. Hö- och vattendieten kan man också ta, men i vinter är det nog bäst om de får lite extra energi av pelletsen eftersom det blir kallt och de behöver all energi de kan få för att inte frysa.

Clariiz
0

De har liksom inte bara en dubbelhaka, utan två.. Så är ganska säker på att det är fett :/.

Men om de får pellets vararndag? Och massor med Motion.  Och inte så mkt pellets. SKulle det funka? Tack för tipsen också :).

Jag ger Carrier, ibland även Lottie iblandat.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tisdus
0

Det skulle nog funka. :) Om du har tillgång till backar så är det väldigt bra muskelbyggande också, att omvandla fettet till muskler. :)

myriis
0

Vad har du för pellets?

ciss
0

#5: Carrier, Lottie iblandat.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

myriis
0

Seg jag är, det stod ju i inlägget >.<

Tycker som Maja, ge dem mindre pellets, mkt Motion osv

Clariiz
0

#7: haha xD

Då vet jag precis vart jag ska idag ;). Tar båda ninerna på samma gång. (En bit att gå). För i en skog som ligger typ nästan precis vid os finns en backa vi brukar rida med hästarna :). Där jag skutta med dem. :).

(Ska jag ta med någon transport bur? Eftersom jag nog tar båda ninerna på samma gång..)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

ciss
0

#7: Haha ;)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Underbarastebaby
0

de behöver ingen pellets alls bara de får fri tillgång till hö, vatten och en massa gräs,klöver, maskros, betor, sallad. sånt som de lever på egentligen. då bantar blir dom smala men ändå inte vrålhungriga.:) det funkade för mig. nu är han dvärgkanin igen

twinnie
0

Fast det blir nog en ganska stor omställning för de att all pellets försvinner på en gång. Tycker att det låter bra det du föreslog Clariiz! Jobba på :)

Underbarastebaby
0

MAN KAN ANNARS TA VÄCK LITE PELLETS I TAGET TILLD DET BLIR LAGOM:)

(sorry hade caps lock på, e inte arg:) :P