Kaniner ensamma?
Vet i princip ingenting om kaniner och har en fråga. Vad gäller ang. att hålla kaniner ensamma/i grupp? Har en vän på FB som haft flera kaniner ensamma och jag hade tänkt kommentera och påpeka att de är sociala djur som ska leva med artfränder, men googlade och läste att icke-kastrerade hanar inte ska hållas tillsammans. Stämmer detta? Hålls könsmogna hanar oftast ensamma?
Sajtvärd på Skrivlust
Även om hanarna är kastrerade är det väldigt svårt att ha dem tillsammans då dom oftast bråkar och kan skada varandra
Könsmogna hanar ska inte hållas tillsammans (om man inte har stor yta till dem med mycket gömslen, då kan det lyckas), risken är stor att de skadar varandra allvarligt. Är de kastrerade kan det fungera bättre men utrymme är fortfarande viktigt. Håller man kaniner i grupp ska det finnas tillräckligt med utrymme och gömslen att de kan komma utom synhåll för varandra så de kan få vara ifred.
Jag har haft två honor (mamma och dotter) tillsammans och oftast gilla dem att ligga när varandra men periodvis så var mamman supersur och ville inte alls ha något med dottern att göra och då höll dem sig ifrån varandra i några dagar och sen var allt tillbaka som vanligt igen.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Min kille är ensam, är man med honom mycket så är det ingen fara. Plus att det kan vara svårt att bonda två stycken.
http://nouw.com/smattochgott
Välkommen! <3
Tycker det är ganska svårt att se på en ensam kanin om den saknar en kompis om den aldrig bott med en annan kanin förut. Jag hade min kanin ensam ett tag, sen skaffade jag en tjejkompis till henne och de älskar verkligen varandra. De är frigående i huset och följer efer varandra vart som helst, när de sover så sover den ena över den andra, de tvättar varandra hela tiden. Ganska säker på att de allra flesta kaniner skulle trivas med en kompis, men det knepiga är att hitta två som passar ihop. Själva ihopsättningen brukar vara den svåra biten. Men det är ju inte lag på att ha kaniner två och två som det är med marsvin, dvärghamstrar med mera. Vilket är lite konstigt då jag tycker kaniner brukar kunna vara mycket mer vänligt inställda mot varandra än vad dvärghamstrar är. Hade dvärghamstrar förut, två mammor och en unge. En gång rymde ungen, var borta några timmar sen när jag satte ner den igen attackerade mammorna ungen. Det gick aldrig mer att sätta ihop dem igen. Så på det sättet är kaniner mycket mer vänliga och intelligenta, de glömmer inte bort varandra om den ena är borta under några timmar som dvärghamstrar gör. Det är också otroligt svårt att sätta ihop vuxna dvärghamstrar med varandra, det är det inte med kaniner. Gör man rätt och ger det tid så kan nog fe flesta kaniner klara av och tycka om att bo med en annan kanin :)
De är ju väldigt individuella kaninerna.
Jag hade ju mamma(Dafne), dotter(Nymphadora) och bror(Lupin).
Dafne och Nymphen bodde ju ihop och det gick oftast bra. Var dock en period när Dafne inte tålde att ha Nymphen nära så fick senare börja introducera dem till varandra helt på nytt (på hela min tomt) och sen funka dem rätt bra ihop igen.
Dafne hade inget emot att vara ensam ibland (hon kunde bli riktigt grinig) däremot blev Nymphen ofta deppig och sluta äta om hon kände sig för ensam. Lupin var okastrerad och bodde själv inne med mig och verkade trivas. När Dafne gick bort vart jag orolig för Nymphen så valde att kastrera Lupin och sätta ihop dem. Nymphen älska det och var ofta på Lupin att putsa och gosa. Lupin putsa och sånt när Nymphen krävde det men han sökte aldrig själv upp kontakt med henne så han verka varken tycka om eller tycka illa om att ha sällskap. Som tur är gick Nymphen bort först och Lupin levde ytterligare ett år helt själv med mig och han verkade inte sakna sällskapet han hade med henne.
Min kusin har haft kastrerade hanar ihop som verkligen älskade varandra och efter att den ena dog dog den andra ganska snart efteråt, den kvarvarande blev nedstämd av att inte ha sin kompis. Men de hade två andra kastrerade hanar som bodde ihop riktigt länge fram till en natt när de rök ihop så blodet flög (och den ena fick en öronsnibb bort biten) och dem tålde inte varandra efter det.
Nu har dem en kastrerad hane med en kastrerad hona och dem trivs super tillsammans och dem båda är super sociala och vill ha gos hela tiden både från varandra och från människor.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Vill bara lägga in en flik om att mina okastrerade hanar bor tillsammans i en inte så jättestor bur utan många gömställen. De är kullsyskon och har bråkat lite ibland (mest på våren) men inget som syns.
Förresten #4 dvärghamstrar är väl inte flockdjur? Enligt min erfarenhet brukar de inte gilla sällskap om de inte har en väldigt stor yta. I det vilda lever de ensamma (?) .
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
#6 Jo, alla dvärghamstrar utom kinesiska dvärghamstrar är det lag på att de ska bo minst två och två. Men djuraffärerna säljer dem en och en just för att det hänt så många gånger att de dödat varandra. I det vilda lever dem i flock. Du kanske tänker på guldhamstrar som är solitära djur och absolut inte får bo ihop med andra hamstrar. Men som sagt, kaniner fungerar otroligt mycket bättre i flock än vad dvärghamstrar gör av min erfarenhet.
jag har två killar tillsammans. Det fungerar hur bra som helst. Men skulle inte rekommendera det eftersom killar i många fall inte bondar med en annan kille. (ps. Vi trodde den ena killen va en tjej, vi skulle inte ha köpt en kille att sätta ihop med vår kille. Det var ett misstag som som tur var inte gjorde någon skada.)
det är ingen lag utan bara rekommendation. jag har haft alla mina kaniner ensamma. på min 4h gård har vi dock okastrerade hanar tsm. vi har 2-4 okastrerade tsm hela tiden. dock bor de på mycket stor yta (hägn) eller i box.
men man brukar ha hona+kastrerad hane eller hona+hona.
Jag hämtade hem en hane som djurambulansen satt ihop med andra hanar i en hästbox. Min hane hade bitsår på kulorna då de andra velat kastrera honom. Hela hans rygg var täckt av bett från de andra hanarna.
Så nej, hanar ska inte hållas i grupp om dessa är okastrerade.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt