Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 571 ggr
Smultrondraken70
2016-01-28 14:33
0

Ihopsättning

Vi kommer nästa vecka att hämta hem en ny kaninpojke som sällskap till vår hona då hon blivit ensam. Vår hona och den nya kaninen kommer att till att börja med få dela Hage med ett galler (typ kompostgaller) emellan sig. Min fråga är: hur stor är risken att de kommer åt att skada varandra GENOM gallret? Bör vi ha något ytterligare emellan dem för att minska springorna? typ något nät eller så? Jag vill ändå att de kommer åt att lukta på varandra så jag vill helst inte sätta en träskiva emellan eller annat som täpper till helt. Vad tycker ni är bäst?

Trebit
2016-01-28 15:27
0

Om det är risk att de skadar varandra genom gallret, eller om ni inte är där och övervakar 24/7 skulle jag rekommendera att sätta dubbelgaller. Alltså att det är två galler emellan dem och kanske 1 dm avstånd mellan gallren. Då kommer de ganska nära varandra men aldrig så nära att de kan bitas.
Benjie och Luna bråkade ofta genom gallret och Luna blev lite blodig på läppen vid ett tillfälle, efter det körde vi alltid med dubbelgaller.
Tänk på att hagen ska vara en neutral plats! Alltså får honan aldrig ha varit där förut, eller att ni städar området med ättika innan.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
2016-01-28 20:22
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är hagen där vårt kaninpar bodde tillsammans med tillgång till köket när någon är hemma. Nu bor ju honan där själv, samt i köket. Tänkte att jag delar hagen med dubbelgaller som du Trebit, föreslog, och sen får de bo i halva hagen var till att börja med låt oss säga i allafall nån vecka tills nya hanen bott in sig. Sen får de träffas på helt neutral yta ett antal gånger (gör ytterligare en hage) i vardagsrummet. Beroende på hur de reagerar så får jag bestämma hur jag går Vidare. Kommer att behöva råd under resans gång så jag gör nog en tråd när jag börjar bonda dom.