Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1108 ggr
mjillah
0

Måste jag kastrera?

Har nu haft min hankanin i drygt ett halvår, han är född i maj så är alltså snart 9 månader. 

Funderade ett tag på att kastrera men lät bli då han var så go och "väluppfostrad"(skvätter inte, är inte aggressiv mm…) samt pga riskerna med att söva en kanin. Men idag när jag satt hos honom så började han jucka mot mitt ben. Detta har han aldrig gjort tidigare. Måste jag kastrera honom för att få honom att inte göra sånt?

I övrigt är han fortfarande väldigt go och väluppfostrad.

Sashhi
0

Beror helt på vad du själv är komfortabel med. Jag tycker det hör till att hanar kan bete sig så, speciellt under våren, men tycker man att det blir för mycket eller om kaninen störs av sina hormoner bör man kastrera. Man måste självklart inte kastrera, men det är väldigt små risker med dagens teknik.

Not your mom, not your milk.

LillyMy
0

Om man tänker framåt så hade jag kastrerat. Minskar risken för framtida sjukdomar och han kommer att ha ett jämnare humör. Ska man inte avla tycker jag man ska kastrera :)

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

missan´s
0

Det finns ju både för- och nackdelar med att kastrera. 

Jag skulle inte kastrera ifall det inte är nödvändigt. Då jag anser att det endå är ett ganska stort ingrepp på en kanin, att kastrera och söva. Visst, kanske inte så stor risk med dagens teknik, men ändå. Sen finns ju också fördelar som kommentarerna ovan säger. 

Gör det som du tror är det bästa för din kanin. 🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

zezagena
0

Vad för sjukdomar minskar hos hane efter kastration..? Om du inga andra kaniner plan som kompisar tycker jag du ska avvakta lite,  beteendet kan avta men är ju ett naturligt beteende, orkar du inte med det  är det nog bäst med kastration.

batmanthebun
0

#4 En utav de sjukdomar jag är medveten om är testikel cancer, finns säkert mer men det är bara den jag kommer ihåg just nu

Katniss
0

Min kanin gjorde också så, men lärde sig att det inte var uppskattat o har nu slutat med det. Är ej kastrerad.

R.I.P. Anton 💔