Adoptera kanin!
Molly har förlorat sin kompis Bosse, och vi söker en ny vän åt henne. Har funderat på att adoptera en kanin från "djurens chans" (Stockholm) då vi vill göra en insats för en kanin som behöver ett hem❤️Är det någon här som har erfarenhet av organisationen "djurens chans" ? Finns det fler liknande organisationer i Stockholmstrakten? Jättetacksam för svar!
Är ganska säker på att medlemmen Trebit här på forumet har adopterat därifrån 🙂
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Ok! Hur når man Trebit bäst? Skicka pm kanske?
Du kan ju alltid testa :) #2
Zingo ;D
#2 Du kan nå Trebit i alla ihopsättningstrådar, hon är expert 😃
www.alrunans.weebly.com/
Hej, här är jag! Min Benjie (se avatarbild) är från Djurens Chans, och jag har bara bra erfarenheter av dem! De har inget djurhem utan använder sig av privatpersoner som agerar jourhem åt djuren, och de i sin tur rapporterar in till de som driver föreningen om hur djuren har det, vanor/ovanor, hur de är i temperamentet osv, så ofta har de rätt bra koll på vad varje enskilt djur behöver i sitt nya hem och vilken familjekonstellation som passar dem bäst. De är mycket måna om djuren och "rätt djur till rätt hem" gäller alltid.
Jag har flera vänner som adopterat katter från dem också, det var så jag kom i kontakt med dem. Har du några mer specifika frågor om dem så kanske jag kan svara på det också!
#4 Pffft, jag önskar! Det finns alltid mer att lära sig, och jag är knappast expert!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
#5 Ta det som en komplimang, det var så jag menade 🌺
www.alrunans.weebly.com/
#5 Hej Trebit! vad glad jag blir att du svarade:) det låter ju väldigt bra det du skriver om Djurens Chans:) Vill du att jag ställer frågor här i tråden eller att vi tar det på pm?
#5 Vilket som egentligen? Är någon annan också intresserad av Djurens Chans kan det ju vara intressant om det är publikt, men är det många frågor eller nåt en kanske inte frågar rakt ut så kan vi ta det på pm🙂
Tumblr - ☆ - Instagram
#8 okej, tack! Benjie verkar vara en jättefin kaninkille❤️
#9 Jodå, det är han! Han har lite knepig personlighet, men det är bara att veta hur man ska handskas med honom, så går det bra ;)
Jag rekommenderar att du tar kontakt med Johanna på Djurens Chans om du inte redan gjort det, hennes mail står på hemsidan. Ibland har de fler kaniner än vad som presenterats på hemsidan, och även kaniner som behöver jourhem till att börja med, men som likaväl kan adopteras av jourhemsfamiljen om det passar.
Vad jag hört så har de nästan alltid kaniner som väntar i kö för att tas om hand av dem, så någon brist finns det ju inte. Hoppas att ni hittar någon som passar! Det är så otroligt tråkigt när ett djur går bort, beklagar verkligen, och hoppas att Molly snart får en ny vän ❤️
Tumblr - ☆ - Instagram
Hej Trebit (men vem som vill får svara så klart) Nu har vi bokat en kaninpojke via Djurens Chans. Han är en dvv, svart brokad, kastrerad och född juni 2015. Han befinner sig i jourhem just nu. Har pratat med jourhemsmatte och ska hälsa på honom på lördag. Av vad dom upplevt i jourhemmet så verkar det vara den typ av kanin vi är ute efter. MEN det jag undrar över är, hur vet vi att han inte har bettfel och liknande? Är frisk och så? Hur gjorde du innan du adopterade Benjie från djurens chans, Trebit? Kollade nån veterinär på honom eller kollade du själv framtänder och liknande, alt kollade inget mer än att han var pigg och fin?? Jag känner mig lätt förvirrad:/ har aldrig adopterat kanin förut….
#11 juni 2014 är han född:) skrev fel.
#11 Jag pratade en del med Johanna på Djurens Chans som haft Benjie boende hos sig en tid, hon berättade om veterinärhistoria mm (då han funnits inom föreningen ett tag) men när vi hade haft honom hos oss i en vecka ungefär så tog jag honom själv till veterinären för en hälsokoll. Hade inte helt koll på kaninkunninga veterinärer riktigt än då, men han fick en grundundersökning av kropp, tänder (fram och kindtänder), lyssna på hjärta/lungor och sådär av en "vanlig" veterinär och var enligt dem i god hälsa. Problemet med att adoptera kaniner i jämförelse med att köpa från en uppfödare är ju att man oftast omöjligt kan veta om de har några genetiska sjukdomar och liknande i släkten, tills de ev. uppstår. Genetiska bettfel visar sig väl oftast ganska tidigt så om han är född 2014 så borde det väl ha dykt upp tidigare kan man tycka. Jag läste att du fick en hel del bra råd i en av de andra trådarna där du frågade vad man bör kolla efter, kollar du alla de tecknen bör du se om kaninen är frisk och kry eller inte. Jag önskar jag hade hängt lite här på iFokus innan jag var och hälsade på Benjie första gången, jag var långt från kaninkunnig då för ett år sen och tittade knappt på nånting alls förutom att han inte skulle vara allt för skygg. Jag litade blint på att det jag hade fått höra stämde, men jag har inte heller fått nån orsak att tvivla på deras ord nu i efterhand. Vad jag har upplevt är de väldigt ärliga med hur djuren mår/deras behov.
Sen om jag inte missminner mig så tar väl Djurens Chans tillbaka djuret utan kostnad inom en viss tid efter adoption? Ifall nånting visar sig inte stå rätt till eller om de inte funkar med djur man redan har hemma osv.
Jag hoppas besöket på lördag går bra! Tycker det låter som en utmärkt liten kaninpojk! (söt är han ju också)
Tumblr - ☆ - Instagram
Tusen tack för ditt svar Trebit:)) Jag vet nog inte vad jag skulle gjort utan råd och stöd från alla kunniga och kloka människor här!