Associala och skygga
Så… Vi köpte i mitten av december två dvärgvädurar. De är födda i början av oktober hos en uppfödare som hanterade dem dagligen. Vi hade dem först ute, men tog in dem en stund varje dag. Eftersom den ena sprattlar så otroligt när hon lyfts upp, och den andra mest satt i ett hörn och skakade, tyckte vi att de skulle vara inne på heltid, för att vänja sig vid oss mer. Så för några veckor sedan tog vi in dem (och klippte ner dem). Sprattelhonan är fortfarande lika sprattlig, och den andra är fortfarande lika rädd. Den som mest är stilla och skakar, börjar efter en stund i knät på oss att gräva och bita i tröjan. Den andra sitter i knät men sprattlar något förfärligt. Det går inte att få tag i dem när de springer lösa i rummet, vilket de alltid gör när vi är hemma och vakna.
Jag är så ledsen, för det var liksom inte alls vad jag hade hoppats på. Jag trodde att de skulle vara liiiite mer sociala och inte fly för sina liv och gömma sig när vi visar oss. Vad gör vi för fel?
Kan vara bra att bara sitta och försöka göra så kaninerna kommer framm till en av sig själv. Eller bara sitta där brevid dem och lossas som dem inte är där tex lsa en bok tyst för sig själv så dem få lära känna en lite bättre:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Har ni gett kaninerna en chans att lära känna er i sin egen takt (alltså inget lyftande, inget klippande, inget jagande, bärande, klappande, på flera veckor)? Det låter som om ni får börja om och ge dem BARA positiva upp levelser med er. En kanin är inte ett rovdjur som en hund eller katt, utan funkar på ett helt annat sätt.
Ge dem maten ur handen varje dag, lyft dem aldrig, ge dem ett litet utrymme som bara är ett 2x2 meter eller så, så att de får en chans att känna trygghet och förstå var deras "bohåla" är någonstans. Stör dem inte när de är i sitt bo, utan öppna dörren och låt dem hoppa ut själva. Locka tillbaka dem med riktigt god mat, jaga dem INTE då förstör du förtroendet mellan er igen. Det kan ta flera veckor med daglig träning innan de förstår att ni inte är farliga, beroende på om de har en social personlighet eller inte.
Sen är de ju unga kaniner och de flesta unga är sprattliga och har mycket energi, de blir könsmogna och kan bli på dåligt humör, de gräver, tuggar och testar överallt - för det är sånt som ALLA småbarn gör. Det får man räkna med. 🙂
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Testa att pröva när ni har lååång tid på er och inte behöver stressa! Att sitta ner och locka på dem med godis så dem inte känner sig jagade kan funka!:-) Lycka till