Kaninhoppning Tävling
Hej. Jag har lite frågor om Kaninhoppning då jag ska sätta igång med tävlandet. 1. Behöver inte kaniner tävlingsböcker längre, skriv allt in på skuttli? 2. Man får väl inte smacka överdrivet mycket på en tävling, eller? 3. Ifall kaninen river ett hinder men inte hoppar det ändå utan stannar kvar på fel sida, ska jag då flytta fram den till nästa hinder? 4. Vad behöver man? 5. Hur går det till på en tävling? Kommer fylla på med mer frågor när jag känner för de. Tack på förhand.
Med vänlig hälsning Emilia 
Innehavare av Norths Hoppkaniner

1. Nej, kaninerna behöver inte ha tävlingsböcker längre, utan all information om kaninen ska läggas in på skuttli samt att den ska registreras före start. Resultaten för kaninen publiceras och lagras också i skuttli.
2. Nej, vid behov. Personligen smackar jag inte. Springer kaninen så springer den, stannar den så manar jag den med händer och kroppsspråk, väntar ut den om jag känner att den behöver lite utrymme. En smart grej kan vara att lära kaninen ett kommando för längdhinder, så att den vet att den måste ta i lite mer för att ta sig över.
3. Nej, du lyfter bara kaninen över det rivna hindret, mellan hindren ska den transportera sig själv.
4. Sele och koppel, transportbur med t.ex. tidningspapper och hö helst i en höboll, vatten, fika till sig själv eller matpengar är bra att ha, kläder efter väder.
5. Ofta börjar man med de högre klasserna och jobbar sig nedåt, så att lätt eller mini är sist. Man börjar med att hjälpas åt att bygga fram banan. Det presenteras oftast en funkislista också, med vilka som ska vara hinderuppsättare för vilken klass, alla deltagare måste nämligen hjälpa till för att tävlingen ska gå så smidigt som möjligt. En startlista finns det med där man kan läsa när i ordningen man startar. Jag brukar plocka fram min kanin när det är en eller två personer före mig på framhoppningen beroende på om jag har en kanin som vill skutta fram lite innan den hoppar eller om den vill hoppa direkt. När domaren kallat dig till framhoppningen hoppar du fram, jag brukar hoppa framhoppningshindren en till två gånger så jag känner hur kaninen är idag, sedan väntar du. När det är din tur på tävlingsbanan kallar domaren fram tid och sedan får du starta när domaren säger "varsågod". Efter avslutat lopp får du sedan vänta tills alla kaniner hoppat klart grunden så får du höra om du får hoppa final eller ej. När alla hoppat grundomgång och de som gått vidare till final hoppat så går man vidare till nästa klass och har prisutdelning efter alla klasser slutat och man plockat bort hindren igen.
Fyller på med frågor. 1. Min klubb har inga tävlingar, kan jag delta i en annans klubb tävling? 2. Hur gammal får föraren vara? 3. Får någon annan föra en annans kanin? 4. Är det någon som vet vad som ska hända med BDKH? 5. Behöver man bli medlem med en gång eller får man "testa" på en tävling? Allt jag kommer på nu. :) #1 Tack! 😊

1. Absolut, är du medlem i en klubb så får du tävla i alla andra SKHRF anslutna klubbar i Sverige så mycket du vill! Du är välkommen ner till Västerbotten, brukar komma ett gäng från BDKH och tävla hos oss så samåkning ska nog gå att lösa.
2. Minst 7 år, eller fylla 7 år samma år, någon övre åldersgräns finns inte.
3. Kaninerna registreras med sin ägare och vem som för kaninen. Kaninens förare kan vara någon annan än ägaren. Jag vet inte riktigt hur det är när man tävlar en kanin som registrerats med någon annan som förare, eller om det ens går. Utom tävlan är jag rätt säker på att det går. Man har lite mindre koll på såna frågor när man bara tävlar sina egna kaniner😛
4. BDKH kommer att startas upp igen och bli aktiva under 2016 är tanken, men det kräver stöd och engagemang. Fråga gärna styrelsen om det finns något du kan hjälpa till med, det kommer de att uppskatta!
5. Miniklass kräver inget medlemskap, tror också man får starta en gång i lättklass och prova på, men då tävlar man inte om pinnar eller placering. Vet dock inte om det stämmer längre med tanke på kravet på registrering innan första start, hittar dock inget i TR om det.
#3 Tack igen. Varifrån har du fått informationen om BDKH? Mailade och frågade, hoppas på svar från dem. Ifall jag kommer ner till Västerbotten och startar Miniklass behöver jag vara medlem i BDKH då? Eller funkar det att inte vara medlem i nån klubb? :)

#4 Ja, det ska gå bra, men vi har inte så mycket mini under vinterhalvåret. Vi brukar dra igång till sommaren när många nya brukar vilja vara med och vi haft nybörjarkurs.