Sköker hane
Hej jag söker en lejon huvvad dvärg vädur till att para min kanin hona har bestämt att jag och min kompis ska para våra kaniner. (Kram två tjejer)
Vad är syftet med kullen? Ska ni behålla någon eller tycker ni bara att det är allmänt mysigt med kaninungar?
Finns nämligen så himla många hemlösa kaniner samt kullar som tas utan något riktigt syfte (enligt mig) (och vilket ofta leder till ännu fler hemlösa kaniner…).
Tänk dig att det blir 10 ungar. Vad gör ni om ni inte lyckas hitta hem åt alla ungar som ni inte ska behålla? Ni har skyldighet att behålla allihop ifall ni inte hittar hem åt de. Dessutom måste alla hanarna säras från honorna innan de blivit/håller på att bli könsmogna. Därmed måste ni ha förberett burar till var och en. Har ni råd att ta kaninhonan/ungarna till veterinär ifall det uppstår problem eller komplikationer? Vet ni honans stam, så det inte ligger bettfel eller defekter bak i släkten? Likadant med hanen.
Om ni nu väljer att ta kullen ändå, så råder jag er till att leta upp en hane med trevligt temperament och h-bevis eller stamtavla. Sedan, göra intressekollar och leta upp seriösa och bra framtida hem åt ungarna. Har honan härstamingsbevis eller stamtavla? Sedan, då para honan.
Vill inte vara påhoppande eller så. Vill bara informera om vilka situationer och problem som kan uppstå, många verkar tro att det är så lätt som att para sin kanin, den får ungar och sen säljer man ungarna när dom är gamla nog. För betydligt mer kan hända, vilket många inte är beredda på. Jag önskar lycka till oavsett och håller tummarna för att du/ni gör det valet som är bäst för din/er kanin. 🙂
Vänliga hälsningar Ellen