Ingen mat före kastrering?
Vi ska kastrera på måndag och veterinären uppmanade oss att ej låta kaninen äta samma dag innan kastreringen. Ska man verkligen göra så, men tanke på deras känsliga magar?
Medarbetare på Jättekanin.
Ja.
Ja det ska man
Jag har alltid hört att de ska äta innan, just pga hur känsliga deras magar/tarmsystem är. Har inget minne av att vi behandlade min lillkille annorlunda innan kastreringen i alla fall. Men jag överlåter de vetenskapliga svaren åt någon som har mer erfarenhet och expertis i ämnet ^^
http://kaninmagazinet.se/2012/september/ej-fardig-kastrering.html
"En kanin ska inte svälta innan operation som många andra djur, för då finns det risk att deras mage slutar fungera." 🙂
Vad är de för veterinärer egentligen?? Låter som om de har noll koll på kaniner.
En kanin ska INTE svälta innan operation!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Vi gjorde som vanligt innan
Zingo ;D
Va?! De ska absolut INTE fasta!
Kaninen måste ha mat innan sövning! Deras magar kan sluta fungera och då somnar din kanin in.
Kastrerade min sötnos i Måndags hos en kaninkunnig vetrinär, gav han mat som vanligt och hade hö i transportburen. Han piggnade till redan samma dag och mådde hur bra som helst (till hans nervösa mattes glädje)
Kaniner ska alltid ha tillgång till mat innan kastrering!
Skulle aldrig kastrera hos en veterinär som rekommenderar något annat, den anser jag inte är tillräckligt kunnig för att kastrera kaniner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tyckte att det lät märkligt.
Jag vet att de har en ganska bra smådjursveterinär på kliniken, men överlag verkar det ju inte så bra isåfall.. Nu blev man lite orolig faktiskt. 😕
Medarbetare på Jättekanin.
Underlig veterinär som inte verkar vara kaninkunnig. (Finns en del av dem som utger sig för att kunna kanin utan att de egentligen kan det). En av dem skrev t.ex.. ut kortison till min kanin, vilket andra, verkligt kaninkunniga veterinärer senare reagerat starkt emot. Ge honom mat som vanligt.
Vår veterinär på Roslagstull sa att kaniner ALDRIG ska fasta (alltså att man inte ger mat) i någonting läge. Det är livsfarligt för kaninen. Den ska ha tillgång till sitt hö ända tills den sövs. Jag skulle inte kastrera hos en veterinär som säger så. Men om du ändå väljer att kastrera hos den veterinären kolla att dom söver med gas och inte injektion, det är mycket större risk att din kanin inte vaknar ur narkosen om de söver med för kaniner fel narkosmedel:(
Absolut inte! Vi skulle ta med eget hö också. Deras magar är gjorda för att äta hela tiden.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#14 Juste, det sa vår veterinär också att vi skulle ta med.
Zingo ;D
Kaninen ska äta regelbundet, annars kan magsystemet sluta fungera å då går det tyvärr oftast dåligt, så kaninen ska alltid äta, alltid fri tillgång till hö
Vänta lite nu, handlar det om hö också? Jag tolkade det som pellets?😞
#17 Ja, det handlar om allting när man pratar fasta innan operation.
Jag blev rekommenderad att enbart ge hö och vatten timmarna innan operationen, detta för att hö håller igång magen allra bäst. Skulle aldrig kastrera hos en veterinär som uppmanar till fasta! Kaniner är gjorda för att äta konstant.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se