Sover mycket
Hej! Våran snart 7 åriga dvärgvädur har sovit väldigt mycket på sista tiden. Nästan varje gång jag kommer ut till honom sover han, men om jag nuddar han lite så vaknar han till och är jätteglad. Då undrar jag om det är vanligt att de sover mycket mer på vintern eller är han sjuk?
Kaniner sover överlag inte mycket.
De kan vila mer och så men inte sova.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej tack:)
Kanske han vilar mycket för att hålla värmen?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Du kanske kan smygtitta lite på honom även när han är vaken och se hur han beter sig. Kaniner är ju bytesdjur, och gaskar gärna upp sig för omgivningen för att inte visa att de är försvagade. Därav kan de vara ordentligt sjuka innan ägaren hunnit märka något. Sju år är ju också en ganska hög ålder, så kanske är han bara gammal?!
Jag tänkte också att 7 år ju är ganska gammalt. Han kanske helt enkelt har blivit tröttare på äldre dar? Det kan vara det, att det är vinter och kallt eller både och. Mina snart tvååriga dvvar vilar också lite mer nu på vintern, de kryper ofta in i huset och gosar ner sig i höet för att hålla värmen. På sommaren brukar de ju lägga sig ner utsträckta när de vilar, nu på vintern kryper de ihop mer och sitter gärna precis bredvid varandra.
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!