Aktiveringstips
Nu kommer jag läsa på distans hela våren från & med måndag (förutom 5 veckor praktik!)
Nu vill jag ha massa tips? vad jag kan aktivera Messi med mer inomhus :)
(inte klickerträning!)
Han får i princip ingen pellets (1-2 msk/vecka) så svårt att göra något med det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vill också veta lite tips?, jag har inte så bra tips? utan mer vardagliga saker men här är några:
Att lära dem komma när man ropar deras namn är dock något som både får dem att tänka lite, och röra på sig. Nu när det är för kallt ute brukar jag springa till olika ställen i huset och ropa på kaninerna. När de väl lärt sig sitt namn så bryr de sig inte jättemycket om att få något gott för det, utan de tycker det är kul att jaga mig bara :P Jag brukar träna med torkade gojibär, för gojibär är väldigt nyttigt. Men som sagt, det går att träna utan godis.
Bara enkla saker som att slänga ner en kartong på marken med ett hål i kan få mina kaniner stimulerade ett tag, de vill undersöka allt nytt.
Massage och stretching kan vara något som är bra för kaninen, samtidigt som de brukar njuta av det. Det är i och för sig inte mycket till aktiveringstips. Men mina kaniner brukar uppskatta när jag håller på mycket med dem (förutom Humlan).
Jag gillar att träna trix med kaniner. Till exempel stå, gå, snurra runt, puss, kram, hopp med mera. Men allt det krävs ju att man har pellets/godis för tyvärr. Men det är ju något du kan göra när de väl får pellets :)
Ibland så lyfter jag upp mina kaniner och ställer ner dem på annorlunda ställen bara så de får röra lite på sig för att hoppa tillbaka där dem var och vill vara. Till exempel sätter dem i garderoben, på en stol, bakom sängen med mera.
Mina kaniner brukar tycka det är kul när jag ska fotografera dem. T.ex. ta fram ett vitt lakan som vit bakgrund och försök fota kaninen med lite olika tillbehör till. Kan vara lite svårt att få dem stilla, men det är ju fortfarande något som du gör tillsammans med din kanin och det brukar uppskattas :)
#1 Trix har jag påbörjat lite redan, därför jag skrev "inte klickerträning" :)
Kartong får han ibland :)
Fotografering är ingen aktivering enligt mig :)
Inte massage/stretching heller :) tack ändå!
Bygg ett fort till honom? Bygg ett megahus av massa ihopsatta kartonglådor? Gör en labyrint med massa utgångar genom att sätta ihop kartonglådor, tunnlar och andra slags saker med varandra? Beställ lite saker från nätbutiker, trähus, höhus, leksaker där han får kämpa lite för att få ut godiset, eller ett sånt där de ska ta bort locket från ett hål där det finns godis. Ja frakten kan vara dyr men värt om du köper mycket. :) Sätt upp låga hinder. Sätt hans favoritgrenar i en toalettrulle. Häng upp ätbara växter (persilja, morotsblast etc) lite överallt.
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
#3 Har inte råd att beställa hem massa saker dessvärre.
Trähus har han, tunnel har han :)
Ätbara växter får han några gånger/vecka, brukar jag hänga i gallret eller gömma lite i hans "rum". :)
Hmm ett fort, finns inte mycket plats att ha det på tyvärr :( Blir svårt för oss att ta oss fram :/ Vi har ont om plats nämligen :/
Aktiveringsboll har han haft, men den brydde han sig inte om var någon annan leksak jag köpte med, men tröttnade han på snabbt :(
Se om han vill hoppa inomhus :)