Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3282 ggr
[thildaaaa]
0

FÖR kallt ute???

Min kanin fick flytta ut i september och bor i en stor bur på vår altan, han har frigolit under buren så att de ska isoleras lite, han har ett bo på övervåningen med halm och hö, buren har tre täckta sidor mamma är orolig och vill att ja tar in honom i garaget nu för att de är så kallt, i garaget är de ca 5+grader, kommer de bli en för stor chock för honom temperaturmässigt? det är ca 9-10 minus här på nätterna, har varit ca 8- nu under dagen vad ska jag göra? kan han frysa ihjäl? han var pigg och åt pellets när jag var ute och städade hos honom för någon timma sedan

lollynonna
0

Det är väldigt varmt, han överlever. Ingen fara :) Jag tog in min kanin idag i garaget, och idag är det första gången någonsin jag gör det. Minus 36 har det varit hos oss idag! Så 9-10 är ganska varmt ändå ;)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

tlover
2

Kaniner klarar lätt 40-, det finns till och med kullar som föds i 30- och dom klarar sig.

Minus 10 är ju ingenting ju (vi har minus 27 nu och jag är inte ett dugg orolig).

Se bara till att det finns gott om mat (dom äter mer då det är kallt), gott om material att boa med i boet, att det inte regnar eller blåser rakt in och såklart att det finns vatten.

Att ta in honom är nog värre för honom

l'm back

[thildaaaa]
0

vilda kaniner klarar säkert -40… men min är ju en framavlad liten flufftuss… ^^ jag är ej superorolig men mamma tjatar en massa på mig…

tlover
1

#3 Vilda kaniner finns inte normalt i områden där det blir 40- men tama gör det. Inte många kilometer härifrån, där det dessutom alltid är kallare finns det riktiga fluffisar som nån avlar på och dom är vad jag förstår utekaniner.

Jag har alltid haft utekaniner då jag haft kaniner, det har alltid nån gång gått ner till minst 30- varje vinter ibland kallare, jag har alltid haft tamkaniner och jag har aldrig haft problem.

-10 är ingen fara.

l'm back

[thildaaaa]
0

aa okej tack för svar!

Sashhi
0

Har haft -40 här och det har inte gått någon nöd på kaninerna så länge de har en massa halm, hö och att man byter vatten ofta när det fryser.

Not your mom, not your milk.

lollynonna
0

Det är ungefär -30 här varannan dag på vintern, och idag som sagt -36! Jag tog in honom i garaget, hans vatten fryser ju bara.. Och han är INTE en vild kanin!😃

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Katniss
0

#7 Och här sitter jag och klagar över några ynka minusgrader… xD

R.I.P. Anton 💔

lollynonna
0

#8 Ja, och min familj klagar på att jag sitter inne… Man bara men vad tror du, det är 36 minusgrader ute😐

Haha sorry för OT, Men som sagt nej han kommer inte att dö!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[thildaaaa]
0

haha jag tycker det är hemskt med 10-15 här ^^ förstår att du håller dig inne ^^

[thildaaaa]
0

Han har klarat sig btw ^^ han ick ännu mer hö och halm mitt på dan idag och han va pigg och gla :)

farvendal
1

-10 är ingen fara :)

Kaniner tål extremt kalla temperaturer. Vi behöver dock hjälpa dem på traven lite när det är riktigt kallt. Men som sagt, minus -10 är ingen fara. Ge halm och ljummet vatten 2-3 ggr om dagen.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

zemlathebunny
0

Hjälp!! det är minus 30 grader här och min kanin snorar ganska mycket. snoret har ingen färg men snoret fryser till is hela tiden. Ibland låter hon konstigt också. Hon äter hö men sitter hopkurad och håret har rest sig och hon skakar. Jag har lagt på en sak på buren så att det inte ska blåsa in så mycket och hon har ett rum i buren fullt upp till taket med hö och halm. Jag har sett till så hon får i sig vatten också. Är snoret dom konstiga lätena (Som kan bero på snoret) och att hon skakar farliga? Snääla svara!!

farvendal
0

#13 ta in henne i ett varmare utrymme (men inte för varmt) där det inte drar. Sedan åker du till veterinären med henne i morgon. Att håret reser sig är för att hålla värmen (det bildas varm luft mellan hårstråna). Att hon skakar tyder på att hon fryser.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

zemlathebunny
0

Varför veterinären? #14

lollynonna
1

#15 Vad tror du? Din kanin är ju sjuk.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

zemlathebunny
0

nej hon snorar väll bara pga stor temperatursskillnad eller en lätt förkylning. Hon nös precis efter att hon hade druckit så  hon kan ju ha fått vatten i nosen

lollynonna
1

#17 Du skriver själv att hon nyser och är förkyld, att hon skakar och att du är rädd att hennes nos ska täppas igen under natten? Då förstår du väl att du måste till veterinären?

// Linah 

SolGerbilsidanSol

tlover
0

Ett tips? till alla kaninägare i kylan förresten. Klappa inte kaninerna, kaninerna burrar ju upp pälsen för att hålla värmen, klappar man dom då så kan dom inte hålla värmen, det blir som att plötsligt få en sommarjacka efter man haft på sig vinterjacka.

(för alla som inte vet det även om de flesta antagligen gör det)

l'm back

zemlathebunny
0

hon nös mest troligt för att hon fick vatten i nosen eftersom hon var ivrig med att dricka ur skålen. Snoret är genomskinligt och inte tjockt och kan därför inte täppas igen på det sättet. Men jag är bara lite orolig att det ska frysa till is och på det sättet täppas igen. Hon äter och dricker som vanligt och har bara nyst en gång i sitt liv före den här gången och då nös hon EN gång i somras

tlover
1

#20 ring åtminstånde veterinären, då kan du rådfråga. Jag var med om att en av mina kaniner snorade och nös (han hade fått ett höstrå som fatsnat i nosen visade det sig) då ringde jag veterinären och fick höra vad jag skulle göra (avvakta) av en som är utbildad.

Gör detta innan du börjar fiffla för mycket.

l'm back

zemlathebunny
0

okej det ska jag göra. Men jag kollade på nu när hon drack och hon dricker så ivrigt så att hon typ slänger upp vatten med tungan mot nosen och då blir det blött där och det är bara efter att hon har druckit som hon nyser.

tlover
0

#22 Hur ofta ger du vatten? Man måste ju ge oftare när det är kallt (det drar lika mycket vätska som att vara i öknen att vara i kallt klimat, iallafall för människor. Det är ju riktigt torrt då det är kallt)

l'm back

zemlathebunny
0

Jag ger henne kanske 2 gånger per dag men idag har det varit extra kallt så idag typ 4-5 gånger

zemlathebunny
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser de ut

zemlathebunny
0

Det som typ glittrar litegrann är is

Katniss
0

#19 När jag 'klappat färdigt' Anton brukar jag burra tillbaka pälsen lite, alltså att jag klappar mothårs. Fungerar det?

R.I.P. Anton 💔

tlover
1

#27 Jag skulle inte göra det, man stör ju ändå hur kaninen har pälsen naturligt och dessutom tycker iallafall jag att det är väldigt obekvämt om någon stryker mig "mothårs".

Jag brukar klappa på nosen, eller bara vara nära om jag ska gosa då det är kallt.

l'm back

missan´s
1

Kaniner är gjorda för att vara ute, för att klara av klimatet (främst klimatet i sverige då). Något som många glömmer, är att kaniner tål kyla bättre än värme. Så +10° jämfört med -10° klarar kaniner bättre av minusgraderna i så fall. Sålänge buren är isolerad så ska det inte vara någon fara. 🙂

Min hona födde en kull när det var ca 20-30 minusgrader ute. Vi lade in en fårskinnsfäll i buren för säkerhetsskull, och ungarna (då enbart två dagar gamla och en kull på 6 st ungar) klarade av detta trots kylan.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Elsaharr
0

#29 Tycker inte buren måste vara isolerad. Bara massa halm att gosa in sig i så räcker det :)

Zingo ;D

missan´s
0

#30 Ja det går nog bra det med 👍

tlover
1

#29 Isolering kan i värsta fall stänga in kylan. Det är bättre att ge bra med bomaterial och så får kaninerna fixa det själv. Dom kan ju det 🙂

l'm back

farvendal
0

Isolering har ingen vidare bra effekt i en hel kaninbur. Bättre att isolera ett litet krypin isåfall.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Aloe.Vera
0

ni skriver om att man inte ska klappa på kaninerna under vinter om dem är ute,, men dem som har långhåriga kaniner då som måste kammas varje dag för att pälsen inte ska tova sig. vad gör man då? ..   har mina kaniner inne i år. undrar bara hur det blir för långhåriga kaniner..   för till våren ska dem ut o stannar ute

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

tlover
0

#34 kan tyvärr inget om långhåriga kaniner. Går det att skippa en dag? Jag tänker då om man kan skippa riktigt kalla dagar.

l'm back

missan´s
0

#32 och #33 Jaha, visste jag inte om. Bra att veta! 🙂 

Sen vill jag lägga till också att buren måste vara upphöjd från marken enligt lag. Glömde skriva det innan.

Aloe.Vera
0

#35  visst går det att skippa en dag, men är det snö o regn så lär ju pälsen tova sig ännu mer än vanligt, blir ju svårt att kamma ut om man drar ut på det,  kan sluta med att man får klippa bort tuvarna för det inte går att kamma bort..

men kanske kaniner med mer päls håller värmen bättre ?? någon annan som vet.. så det kanske inte blir kallt om man nu skulle kamma ner pälsen.. 

som tur är bor jag i zon 3.. så minus 30 blir det förhoppningsvis inte ..

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

tlover
1

#37 tur då att det inte regnar eller snöar då det är kallt.

l'm back

Aloe.Vera
1

det snöar o regnar här hos oss också, men minus 15-20 kan det nog bli som max under vintern..just nu har  vi  - 5  .. hihi  ja tycker det är tillräckligt kallt  ha ha 

men tänkte på det här med att man inte ska klappa kaninen , för att en kanin ska kunna burra upp sin päls för att inte frysa som någon skrev.  Gäller detta även för långhåriga?.. eller behöver man kanske inte tänka lika mycket på det i med pälsen på dem borde ändå sköta värmen ganska bra eller  , tänker jag fel nu ? 😊

Katniss
0

#28 Anton har dock inget problem med att bli klappad eller borstad mothårs :) men bra att tänka på

R.I.P. Anton 💔

[thildaaaa]
1

Min kanin är en teddyvädur så han har en himla massa päls, men jag skulle nog vilja påstå att en vädur och teddyvädur har lite mkt värmande päls, för vädurens är liks mer tät, tjockare hårstrån typ, men de är ju svårt å veta eftersom man ej kan fråga dem ^^ Jag borstar ej varje dag, borde kanske för nu kan ja känna att han har en del tovor, de är kanske inte lika bra för å hålla värmen… Men jag vågar ej klippa bort dem för då blire kallt, å de går ej å borsta ut alla Min kille verkar iaf inte påverkad alls av kylan, skuttar glatt fram när jag kommer och äter väääldigt mycket hö kmäckebrö och pellets! :)