Hökuber mm
Ger någon hökuber som belöning eller godisbit? Vilken sort i så fall? Ger ni något annat som belöning eller godis? Brukar era kaniner få vara i hela lägenheten? Om inte hur spärrar ni av till rum som kanin inte får besöka? Vill inte ha några dörrar stängda. Har ni en toa låda i bara det rummet bör även när den är ute eller har ni toa lådor i alla rum när kaninen är ute? Kan ni rekommendera någon bra bok om dvärgkaniner o rexar?
Godis: Gurka, äpple, päron, sallad, morot tex (1-2 ggr/vecka) två får även 1-2 msk pellets var per vecka.
Bor i hus, men innekaninen får skutta i vissa rum när vi är med.
Spärrar av med kompostgaller, men ska byta till några bra grinder.
Bara en toalåda, är i buren
Rekommendar kaninmagazinet.se. Inte hittat någon bra bok tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ska inte en kanin äta godkänd pellets från uppfödare max 3 msk/dag? Är det inget som behöver?
#2 inget som behövs för många kaniner
#2 Många kaniner behöver inte pellets.
Och hur mycket de behöver är väldigt olika: beroende på kaninens storlek,hur höet är, vilket pellets det är ect :)
Och vad menar du med godkänd pellets?
Ren pellets utan tillsatser av något annat. Inga vitaminer eller liknande. Det finns många märken att tillgå o en del tillverkare tycks tro att kaniner kan äta vad som helst om man lusläser på förpackningarna.
#5 Tyvärr innehåller all pellets någon form av tillsatser.
Vitaminer räknar jag dock inte till tillsatser, men kanske man räknar olika :)
Vad har du för märke?
Rabfoor.
#7 Ja det är relativt fett och inte utan tillsatser :)
Jag ger nämligen rabbfor till mina :)
#6 alla livsmedelstillsatser har ett E-nummer. "E" betyder att EU har godkänt det. Askorbinsyra (C-vitamin) är en tillsats men den är inte ett dugg farlig för det. Trots att det ofta framställs syntetiskt.
Flugsvamp däremot är helt naturligt och är ingen tillsatts men jag skulle inte rekommendera att ge det till din kanin ändå.
Däremot finns det tillsatser jag aldrig ger varken mig själv eller mina kaniner som till exempel AZO färger eller aspartam.
Det spelar ingen roll om det är en tillsats eller inte, i slutändan är allt kemi oavsett om det är syntetiskt eller naturligt.
#9 Jag har inte sagt något om att det är farligt/dåligt eller inte? Så vet inte hur det i#9 kom in i bilden?
#10 #9 kanske uppfattade det så bara :)
R.I.P. Anton 💔
#10 " Tyvärr innehåller all pellets någon form av tillsatser.
Vitaminer räknar jag dock inte till tillsatser, "