Allmänna frågor
Igår så hämtade vi en underbar liten kille! Han är en dvärgvädursblandning med flaxöra på 9 mån. Han är inte alls skygg som jag förväntade mig utan väldigt framåt och nyfiken! Min plan är att kastrera honom hos Roslagstull för att senare flytta ihop med en hona som sällskap. Jag har några frågor som jag hoppas att ni kan svara på.
1. Har ni ett NAMNFÖRSLAG? Tidigare namn på kaniner vi haft är Selma, Sigge, Dolly, Nalah och Putte. Hans förra namn var Zlatan men jag söker efter ett unikt namn som är lätt att säga, helst inga dubbelnamn. Mitt förslag är Alf eller Alfons men jag hör gärna på fler!
2. Vad använder ni för att aktivera era kaniner? Jag letar efter burinredning som kan hålla honom upptagen och sysselsatt när jag är i skolan. Har redan varit inne på kaninmagazinets hemsida och kikat där men mycket av det som finns är gjort av toarullar så det känns inte så praktiskt då det snabbt förmultnar eller blir blött.
3. Zlatan äter rätt mycket frusna löv även fast han har tillgång till pellets, färskt hö och vatten. Är det bra för honom att äta så mycket fruset och kallt?
4. Vad har ni för pellets och skulle ni rekommendera den? Vi har haft Brit Rabbit Adult men jag skulle vilja byta märke då det innehåller onödigt socker, pelletsen innehåller grönsaker som jag tycker är bättre att ge färska.
5. Cuni Complete ska vara riktigt bra men vart kan man tänkas hitta det? Jag har inte hittat någon sådan försäljare som finns i stockholmsområdet.
6. Han bor ute och har en vikt på runt 2,5 kg skulle jag gissa, hur mycket ska jag ge? Läste på kaninmagazinet att det stod 1-2 msk per kilo, stämmer det även för utomhuskaniner eller behöver de en större mängd?
7. Ska man ge tillskott för att få in mer fett i kosten? (typ havre, solrosfrön med mera)
Jag har ingen egen erfarenhet av utekaniner, men jag kan svara på några av dina frågor!
4. Jag har Cuni Complete Adult till mina kaniner, det har bra värden och är mycket uppskattat här hemma. Dock är inte Cuni Complete hårdpackat så som många andra pellets så istället för att mäta i matskedar så mäter jag upp i gram. Jämförde med de hårdpressade pelletsen vi hade innan och mätte upp så att vikten blev samma. Min ena kanin får 20g och den andra 30g, uppdelat på morgon och kväll.
5. Cuni Complete finns att köpa lite överallt vad jag märkt. Jag började med att handla dem hos Kista zoohörna, men det är överlägset billigast att beställa hem från t.ex. Zooplus. Numera köper jag 8kg säckar som räcker nästan ett halvår i tager till mina två kaniner. Det finns mindre förpackningar att köpa också, kan vara bra att börja med en liten förpackning och se om det passar kaninen. Ratar han det totalt är det ju inte så kul att stå där med 8kg över ;)
7. Är inte kaninen underviktig eller i dåligt skick tycker jag inte att några tillskott behövs.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
1. -
2. Aktiveringsbollar i plast finns att köpa på nätet och i de flesta djurbutiker, även kattleksaker med en bjällra i tycker mina kaniner om. Särskilt populär är en träboll från zooplus. Annars så har de pinnar, tunnlar, hus och hyllor.
3. Upplever inte att det någonsin varit ett problem. Rent logiskt så kan man fundera över hur ett vilt djur klarar sig i kylan, eftersom det bara finns kall och frusen mat att tillgå. Bevisligen så fungerar det problemfritt.
4. Jag ger bara två av mina 23 kaniner pellets och det är två jättekaniner som behöver extra. Jag behandlar pelletsen som just tillskott och lägger därför inte störst vikt vid att den är perfekt, men jag är desto kräsnare vad gäller höet. Mina äter rabbfor.
5. -
6. Ge så mycket eller lite som han behöver. Jag tycker däremot att det är bäst att inte ge pellets alls, men det kräver att man hittar ett hö som står sig ensamt.
7. Nja, jag har aldrig tyckt att det gör någon skillnad, utom möjligtvis mer fett kring organen på kaninen, vilket inte är så jättebra. Har haft 20-30 grader kallt hela veckan och höåtgången har dubblerats, men någon extra pellets får de inte. Ingen har tappat hull eller verkat allmänpåverkad av kylan, tvärtom ser de väldigt nöjda ut där de sitter nedgosade i halmen och tuggar hö.
Vilken fin liten gosse! Spännande att få vara ute i snön. 😉
1. Det finns oändligt med namn, men här får du några tips?. 😊
Svante, Rufus, Melker, Winston, Levi, Algot, Allan, Alrik, Bernald, Elliot, Justus, Leandro, Lennox, Loke, Lorentz, Maksim, Matteo, Olof, Sakarias, Timothy, Wincent, Villy, Zander.
2. Du kan köpa en höboll att hänga i burtaket. 😊 Den kan du fylla med både hö och andra gottigheter. Finns även morotshållare hos exempelvis Teddytassen (se länk; http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninleksaker/ovriga-leksaker/morotshallare-i-svart-metall-175cm-264.html ). Du kan ocksågöra ett roligt gömställe där din kanin kan gräva och krafsa. 🙂 Eller ha i buren en boll med en liten plinga i som din kanin kan leka med. 🙂 Går ju också att ha en tunnel i buren så att din kanin kan skutta igenom den. 🙂 Finns massa olika. Kika in på Zooplus, Teddytassen och liknande affärer på nätet. 🙂
3. -
4. -
5. Har du provat att söka efter det på nätet? Går ju att beställa hem rätt så enkelt.
6. -
7. Inte om din kanin inte är underviktig.
#3 Rekommenderar inte höboll. Jag har haft kanin som fastnat i dem. Sedan blir det väldigt onaturlig ätställning för kaninen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4: Jasså? Det var tråkigt att höra. 🤫Har tidigare funkat alldeles utmärkt för min kanin jag hade förut. Hon tyckte den var superrolig som aktivering och såg inte det som några problem att ha. Men om det är som du säger, att de kan fastna (fast jag tycker att det egentligen borde vara säkra i och med att de nästan fungerar som en höhäck), borde man nog hålla koll på sin kanin och bara låta den använda höbollen (om man nu vill ha en sådan) vid uppsikt. 🙂 Tack för påminnelsen!
#5 Många höhäckar är det risk att dem fastnar i också. Så jag undviker såna helt, vågar inte ta riskerna :)
Hö i toarulle t.ex är bättre :D
#6: Där sa du något, hö i toarulle verkar toppen. 🙂 Speciellt om man inte har råd att köpa höhäck eller liknande orsaker. 👍 Finns ju även höhäckar i plast där kaninen har mindre chans att fastna. 🙂
#7 Jag kör hö löst eller i ikea påshållare till mina :)
Höhäck kostar ju 30-70 kr, så inte dyrt ;) Har man råd med kanin har man råd med det anser jag :) men annan diskussion :)
Men hö i toarulle som aktivering, såklart hö på andra ställen samtidigt :)
#8: Ikea påshållare räknar jag nästan som höhäck, eftersom att alla jag känner kör det till sina ninisar.. haha! Funkar ju alldeles utmärkt. 🙂 Vet du om hur man sätter fast en sådan i en vanlig gallerbur? 🙂
#9 Ja det är en slags höhäck, sa inte att det inte var det ;)
Jag har satt fast min med balband xD
#10: Då ska jag prova det när jag hämtar hem min ninis i vår. 🙂 Alltid funderat över hur jag ska sätta fast den! haha. 😂
#11 :) jag har min lodrät, för att kaninen inte ska kunna krypa in i den :)
#12: Jaha :) Ja, jag får se hur jag sätter upp min! Ett tag tills jag får hem min kanin ju. 🙂
Jag har satt fast min Ikea hö häck med buntband, funkar utmärkt. :)
Alfie kan han heta
Isak tycker jag är fint eller Love