Få att sluta bita?
Hej! Min kanin är ur snäll, men nu på sista tiden har han börjat morra och bita mig när jag stoppar ner händer i buren, för att bära upp honom eller ge vatten. Hur ska jag få honom att sluta?
Hur gammal är kaninen? Kan hända att den är i "tonåren", det går över. Ha tålamod och visa att det är du som bestämmer
Kan du klura ut varför han biter?
Vaktar han sin bur?
Är han rädd för att du ska lyfta upp honom? De flesta kaniner gillar inte att ha tassarna i luften och bli upplyfta. Kan hända att du har gjort det lite för ofta, han kanske har morrat förut, men du har tagit upp honom ändå, och nu har han blivit rädd för dig för att du inte respekterat hans varningssignaler (här kan det vara dumt att "visa vem som bestämmer", om han är rädd!)
Har han ont någonstans?
Har det skett en större förändring i hans liv det senaste, så han känner sig otrygg?
Är han uttråkad och känner sig ensam?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#1 Han är snart 5 månader så han är ju i tonåren, hur ska jag då visa att det är jag som bestämmer?
#2 Han är ju i tonåren så det kan ju vara en anledning, får hoppas på att det går över. Men jag kan ju ändå inte vara säker på att det är anledningen och skulle det inte vara det så vill jag ju kunna lösa det så snabbt som möjligt så att det som du sa att han är rädd och att han sedan blir aggressiv bara för att jag inte förstod det från första början. Han har inte ont någonstans det skulle jag märkt isånnafall. Några tips? på hur jag ta reda på vad det kan vara och hur jag kan lösa det?
#3 Min kanin var lika dan;) Testa att stoppa in handen när du inte ska göra något särkilt och belöna om han inte reagerar. Om man ska säga till honom fungerar det bäst för mig att ryta till, om jag buffade till min kanin med handen blev han bara ännu surare:/ Snart går det över när han börjar bli mer vuxen! :) Lycka till!
Å andra sidan om han är rädd för dig ska du ju ta det lugnt och inte visa att du menar något illa!
#5 Ja, precis!
Ett tag hade jag t.o.m. på mig handskar och låtsades som ingenting när min kanin morrade och försökte bita. Då var jag liksom inte lika rädd och kunde göra det jag skulle utan att vara rädd att bli biten. Hon morrade mest men när hon bet mig sa jag bestämt -Fy dig! och kollade henne i ögonen och fortsatte att lägga in hö, eller det jag höll på med. Haha, det verkade som att hon förstod att hon hade gjort fel . Annars bar jag upp henne om hon inte löd mig och sa till henne. Men som #5 skrev, putta inte till kaninen eller slå på marken osv, det blir oftast värre då.
Som #7 skrev, kan ett alternativ vara att använda handskar och långärmade tröjor när man ska greja och vara med kaninen. Försök att ha handen i buren och bry dig inte om kaninen ifall hon biter eller morrar.. Ignorera betéendet och förhoppningsvis slutar hon sen. Uppmuntra hennes goda sidor, som exempelvis när hon inte morrar eller bits. Tillslut kommer hon förmodligen lära sig.
Det finns mer information om just detta på kaninmagazinet.se. :) Lycka till!
För att tillägga brukar djur i allmänt tröttna på att bita om man ignorerar deras betéende. 😊 Har själv provat det på en katt.