Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1036 ggr
Leslievuillet
0

Snäll kanin anfaller

Hej på er! 

Jag har en jättesnäll och gosig kanin som jag aldrig har problem med annars. Han är väldigt tam och lugn. Kommer när man ropar på honom, slickar mycket på en och springer runt i cirklar runt mig. Men nu på senaste har han börjat bete sig underligt lite till och från. Det händer ( sällan men ändå ) att han "rushar" fram alltså verkligen flyger fram till en och biter en! Utan någon anledning egentligen. Så gjorde han inte förr utan det har uppkommit ibland nu det senaste.

Är det någon som vet vad det kan bero på? :)

Irmelinis
0

Frustrerad över något? Han kanske har tråkigt eller inte får utlopp för naturliga beteenden? Har han ont någonstans (kolla upp ordentligt hos veterinär)? 

Om han inte är kastrerad så kan det vara hans hormoner som gör honom ilsken.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Leslievuillet
0

#1 Tar ut honom mångamånga timmar om dagen men han kanske är uttråkad när han väl är inne ändå… Han är ju frisk och beter sig normalt annars så tror inte jag åker in med honom nu! Men kastrerad är han inte och han skvätter urin på mig hela tiden, så det kanske kan vara det ja !

[Älskamig]
0

Jag vet ju inte hur gammal din "ninis" är , men en orsak till detta beteende kan ju vara att den har hamnat i tonåren. Då kan "ninisen" bete sig underligt och försöka att testa gränserna hos ägaren. I detta fall ska man undvika beteendet och försöka som man tidigare gjort med kaninen. 

En annan orsak kan ju vara, som ovanstående har skrivit, att han inte är kastrerad och att det kan vara hormonerna som påverkar. Detta går i och för sig in med "tonåren" en del :)