Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2697 ggr
Ewii
0

Pälslös fläck i nacken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har nyligen fått en rexkanin och när jag fick henne så upptäckte jag att hon hade en pälslös fläck i nacken med några få sårskorpor, detta är min första kanin så jag är inte jätteinsatt i allt som har med dem att göra än. Någon som har en aning om vad detta kan vara/bero på? Jätte tacksam för tips?! :)

Malinwall
0

Vad den tillsammans med andra kaniner innan du köpte den skulle jag kunna tänka mig att det är bit märken? håll koll på om den kliar sig där och om det blir större!

Ewii
0

#1 fick den av en väns vän som hade haft den, så det vet jag inte tyvärr, vet bara att hon fått bo ute under den tiden…

Ska absolut göra det!

BaltizSimbaLukas
0

Min ena kanin hade också en liten fläck i nacken som inte direkt var kal, men med mindre päls iallafall. Jag tror att det var min andra kanins fel, att han rycte av pälsen, men jag vet inte varför han gjorde det. Antagligen bara för att bevisa att det var han som bestämde.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Fridaaaa
0

Det är inte ringorm? Haft en kanin som hade det och det liknande det

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trebit
0

Hade det där dykt upp på en av mina kaniner så hade jag tagit den till veterinären för att kolla upp det, eller åtminstone ringt och frågat.  Kaninkunniga veterinärer kan oftast ge klarare svar än vi här på forumet.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Malinwall
0

Kaniner visar dominans genom att ta tag i nacken och "rida/para" sig på den andra kaninen. Kan leda till hår avfall då dom kan ta tag ganska hårt! Fråga om den va med en annan!

farvendal
0

Om hon har gått med andra kaniner misstänker jag att någon annan kanin ridit på henne och tagit tag i nacken. De brukar bita sig fast just där..

Men, om pälsen inte verkar vilja växa tillbaka eller om det eskalerar så tippar jag mer på någon ohyra, typ mjällkvalster.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Ewii
0

Okej tack så mycket för svaren! Ska hålla koll på det :)